از کمبود آب و سوخت تا ایل‌راه‌های خراب

مدیر کل عشایر خراسان شمالی تشریح کرد

از کمبود آب و سوخت تا ایل‌راه‌های خراب

خشکسالی و کمبود آب شرب و کشاورزی به ویژه در سال‌های اخیر برای عشایر و روستاییان زیادی یک مسئله جدی به شمار می‌رود. نزدیک به ۴۰ درصد از مساحت خراسان شمالی هم به دلیل کاهش بارندگی در سال‌های اخیر دچار فقر ناشی از خشکسالی شده است.


کمبود منابع آبی به یکی از مشکلات جدی جامعه عشایری خراسان شمالی تبدیل شده و حتی عشایری که برای کوچ زمستانه به استان گلستان رفته‌اند، با مشکلات بیشتری روبه‌رو شده‌اند.
روشن‌ضمیر، مدیر کل عشایر خراسان شمالی در این باره می‌گوید: عشایر خراسان شمالی در مناطق قشلاقی استان گلستان دارای مراتعی هستند که پروانه چرا به نام آن‌ها صادر شده است. در این مراتع و مناطق، چشمه‌هایی وجود دارد که آب آن‌ها برای مصرف روستاییان آن مناطق، انشعاب‌کشی شده است.
وی تأکید کرد: عشایر این استان انتظار دارند دست‌کم در مدت ۵ تا ۶ ماهی که در آن استان مستقر هستند، اجازه مصرف آن آب به آن‌ها داده شود. از سوی دیگر پیگیر آن هستیم تا در منطقه مخدومقلی در استان گلستان، یک حلقه چاه به نام عشایر خراسان شمالی حفر کنیم. در این صورت مشکلات آب عشایر این استان برطرف می‌شود.
روشن‌ضمیر گفت: در حال حاضر آبرسانی برای تأمین آب شرب و آب دام به عشایر خراسان شمالی در استان گلستان به صورت سیار و با هشت دستگاه تانکر آبرسان انجام می‌شود.
با توجه به سردتر شدن هوا سهمیه سوخت زمستانه، یکی از نیازهای عشایر این استان بوده؛ چرا که در حال حاضر تنها ۱۰ درصد جامعه عشایری دارای پنل‌های خورشیدی هستند تا بتوانند از آن برای گرمایش و یا روشنایی استفاده کنند.
روشن‌ضمیر با اشاره به اینکه در صورت تأمین نشدن سوخت مورد نیاز عشایر، این تولیدکننده‌ها به ناچار به دنبال خرید سوخت از روستاییان خواهند بود، گفت: آخرین آمارگیری در سال ۹۷ به صورت الکترونیکی انجام شد و در آن سال شماری از خانوارهای عشایری استان از خوداظهاری و ثبت اطلاعات در مرکز ملی آمار جا مانده بودند.
رضا روشن‌ضمیر در ادامه این پیگیری‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه دریافت ماهانه ۱۲۵ لیتر سوخت توسط عشایر مقدار ناچیزی است، اظهار کرد: این مشکل برای عشایر کوچرو برطرف شد و به میزان دو برابر رسید؛ اما سایر عشایر داخل استان همچنان با این مشکل مواجه هستند.
وی خاطرنشان کرد: تلاش داریم مشکل تأمین سوخت عشایر با پیگیری مسئولان استان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی برطرف شود. 
ذکر این نکته لازم است که جامعه عشایری در حال حاضر با مشکلاتی چون گرانی نهاده‌های دامی و خرابی ایل‌راه‌ها نیز دست و پنجه نرم می‌کنند و این در حالی است که در سفر رئیس‌جمهور به این استان ۲۱۵ میلیارد تومان اعتبار برای رفع مشکلات عشایر مصوب شد و طبق گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی، میزان تخصیص یافته از این اعتبار تاکنون ناچیز بوده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه