«روز جهانی مذهب» و پدیده مذهب‌هراسی

«روز جهانی مذهب» و پدیده مذهب‌هراسی

هر ساله در جهان، سومین یکشنبه ماه ژانویه جشن گرفته می‌شود. روز گذشته نیز به مناسبت روز جهانی مذهب، این جشن که یادآور ضرورت هماهنگی و تفاهم ادیان و نظام‌های اعتقادی است در بسیاری از نقاط جهان برگزار شد. 


بنیان‌گذاران این جشن و این روز گفته‌اند در روز جهانی مذهب، جوامع با مذاهب مختلف این فرصت را دارند که دور هم جمع شوند و به حرف‌های یکدیگر گوش دهند و همچنین تفاوت‌ها و اشتراکاتی را که آمیختگی ظریف فرهنگ و مذهب به ارمغان می‌آورد جشن بگیرند.

فرصت مناسب
برگزارکنندگان مراسم این روز می‌گویند: به طور کلی ایمان به یک قدرت برتر برای بیشتر مردم در سراسر جهان اهمیت دارد. دلایلش هر چه باشد، همه ما موافق این ایده هستیم که مردم باید با وجود اختلافات متحد شوند و این اتحاد را جشن بگیرند. این روز به مردم سراسر جهان فرصتی برای آشنایی بهتر با ادیان مختلف می‌دهد. 

وحدت مسجد و کلیسا
خبرگزاری «شبستان» اما در این باره نوشته است: اگرچه روز جهانی مذهب در تقویم‌ها ثبت شده و یک روز شناخته شده است، اما اقدام‌های غرب به ویژه در یک دهه گذشته عملاً موجب شده تا پدیده‌ای به نام مذهب‌هراسی در جهان به وجود بیاید و ترس از مذهب در جهان گسترش پیدا کند.
اخبار منتشر شده و گزارش‌های سازمان ملل در چند سال اخیر به وضوح نشان می‌دهد آزار و اذیت‌های مذهبی در جهان در حال افزایش است.
حتی در سال‌های اخیر شاهد بوده‌ایم نه تنها مسلمانان و مساجد بلکه بسیاری از مسیحیان و کلیساها نیز مورد حمله قرار گرفته‌اند.
یکی از دلایل افزایش وحدت میان مساجد و کلیساها در جهان نیز گسترش پدیده مذهب‌هراسی چه در آمریکا و چه در سایر کشورهای جهان به ویژه کشورهای اروپایی است. حالا دیگر نه تنها اسلام‌هراسی بلکه مسیحیت‌هراسی هم تبدیل به دغدغه‌ای بزرگ برای همه آن‌هایی شده که هنوز نشانه‌هایی از انسانیت در درونشان وجود دارد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه