زمزمه جنگ داخلی در سرزمین‌های اشغالی

تظاهرات گسترده علیه نتانیاهو در تل‌آویو و حیفا

زمزمه جنگ داخلی در سرزمین‌های اشغالی

از همان روزهای ابتدای اعلام شکل‌گیری ائتلاف میان بنیامین نتانیاهو با طیفی از جریان‌های راست افراطی بر سر تشکیل کابینه، یکی از تحلیل‌هایی که در مورد دولت جدید بر سر زبان‌ها افتاد، تأثیر رویکرد آن بر فروپاشی هر چه زودتر رژیم صهیونیستی بود؛ پیش‌بینی‌ای که این روزها تحت تأثیر دودستگی شدید ایجاد شده در رأس حاکمیت صهیونیست‌ها بیشتر رنگ واقعیت به خود گرفته است.


بر این اساس، از 2ژانویه (12 دی) و برگزاری مراسم تحلیف کابینه، اعتراضات و راهپیمایی‌های گسترده در سرزمین‌های اشغالی و در مخالفت با رویکرد افراطی کابینه نتانیاهو شکل گرفت. اوج این مخالفت‌ها شامگاه روز شنبه بود که هزاران صهیونیست در شهرهای تل‌آویو و حیفا به خیابان‌ها ریخته و علیه نخست‌وزیر تظاهرات کردند. 
منابع خبری شمار تظاهرات‌کنندگان را 100هزار تن اعلام کرده‌اند. تظاهرات اخیر در اعتراض به طرح اصلاح نظام قضایی رژیم صهیونیستی صورت گرفت؛ چرا که نتانیاهو و بسیاری از متحدان افراطی‌اش پرونده‌هایی به جرم فساد و تروریسم دارند و تحت تعقیب قضایی‌اند و با این تغییرات به دنبال فرار از مجازات هستند. در تظاهرات اخیر، «ایهود باراک» نخست‌وزیر، «بنی گانتز» وزیر جنگ و «تسیپی لیونی» وزیر خارجه و از مقامات پیشین رژیم صهیونیستی مشارکت داشتند، نکته‌ای که از دودستگی شدید در حاکمیت رژیم صهیونیستی حکایت دارد. 
به گفته روزنامه الکترونیکی «رأی الیوم»،‌ پس از تشدید اختلافات، اکنون و برای نخستین بار تعبیراتی مانند «جنگ داخلی» و «زلزله مردمی» با قدرت از سرزمین‌های اشغالی به گوش می‌رسد. پیشتر بنی‌گانتز، وزیر جنگ پیشین رژیم صهیونیستی در حساب کاربری خود در توییتر درباره وقوع جنگ داخلی در سرزمین‌های اشغالی در صورت تداوم سیاست‌های کابینه فعلی این رژیم هشدار داده بود. این در حالی است که یک نشریه اینترنتی فرانسوی با انتشار یادداشتی اذعان کرد رژیم صهیونیستی در سایه تشکیل کابینه افراطی کنونی، بر لبه‌ پرتگاه قرار گرفته است. نشریه اورینت‌ایکس‌ایکس‌آی می‌نویسد: امتیازدهی‌های نتانیاهو به طیف افراطی کابینه موجب بروز دو درگیری می‌شود؛ نخست وقوع دوباره یک انقلاب در فلسطین در سطحی وسیع و حتی در سرزمین‌های اشغالی و تهدید دیگر علیه اسرائیل در سطح داخلی است و به اصلاحات عمیقی که نتانیاهو به آن اعتراف دارد، مرتبط است. «عزرا ناهماد» دیگر نویسنده این یادداشت اذعان می‌کند رژیم صهیونیستی به سوی وضعیتی بدتر در حال فرار است و می‌نویسد: سقوط اسرائیل به این ورطه گریزناپذیر است و چندین دهه طول می‌کشد و نمونه‌ای بی‌نظیر محسوب می‌شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه