محور مقاومت و دیپلماسی دفاعی بلند‌مدت

همزمان با مطرح شدن استقرار «باور373» در سوریه قدس در گفت‌وگو با یک کارشناس امنیتی بررسی می‌کند

محور مقاومت و دیپلماسی دفاعی بلند‌مدت

روز گذشته و همزمان با بازگشت وزیرامورخارجه کشورمان از پنجمین سفر خود به دمشق، برخی منابع رسانه‌ای از استقرار سامانه پدافندی باور 373 ایران در سوریه خبر دادند.


​​​​​​​به گفته حسین امیرعبداللهیان، رایزنی‌های انجام شده با مقامات سوری بر سفر رئیس جمهور کشورمان به دمشق، گفت‌وگو درباره سند همکاری راهبردی دوجانبه، هم‌اندیشی برای پایان دادن به اشغالگری ترکیه در شمال شرق این کشور و نقش مخرب رژیم صهیونیستی در منطقه غرب آسیا متمرکز بوده است. براساس شنیده‌ها، سامانه پدافندی باور373 ایران در سوریه بر اساس خواست دولت مرکزی این کشور و با هدف دفع و مقابله با هر تهدیدی از جانب رژیم صهیونیستی مستقر می‌شود. این اقدام، بار دیگر نوید اجرایی شدن ایده شبکه یکپارچه موشکی و پهپادی محور مقاومت به رهبری جمهوری اسلامی ایران را بر سرزبان‌ها انداخت. به‌ویژه اینکه ترکیب پدافندهای هوایی سوریه و حزب‌الله که توسط نیروهای ایرانی تقویت و پشتیبانی می‌شوند، این قابلیت را خواهند داشت برتری در آسمان را از رژیم صهیونیستی سلب کنند. شواهد نشان می‌دهد با خروج روسیه از خاک سوریه و تقویت حلقه دفاع هوایی دمشق در ماه‌های گذشته، شاهد کاهش تجاوزات هوایی رژیم صهیونیستی به این منطقه بوده‌ایم. یک کارشناس مسائل دفاعی و امنیتی در گفت‌وگو با خبرنگارما تأکید کرد دفاع از صلح و ثبات منطقه و حمایت از جنبش‌های ضدصهیونیستی از اصول جمهوری اسلامی است و در آینده نیز این مسئله ادامه خواهد داشت.

3 اقدام طلایی ایران برای حفظ محور مقاومت 
مهدی بختیاری، کارشناس ارشد مسائل دفاعی و امنیتی با نگاهی به تاریخ مقاومت در منطقه، ارسال تجهیزات دفاعی به مناطق درگیر با صهیونیست‌ها، از جمله تجهیز دفاعی حزب‌الله لبنان در نبردهای گذشته را نوع اولیه حمایت از کاربران منطقه‌ای می‌داند. وی در ادامه، تقویت گروه‌های مقاومت با هدف خودکفایی و خوداتکایی را بخش دوم برنامه‌ جمهوری اسلامی برای رشد مقاومت در منطقه عنوان می‌کند و با بیان اینکه خودکفایی حزب‌الله لبنان و خودباوری مقاومت فلسطین در غزه و کرانه باختری برای ساخت و تجهیزات بومی، بخشی از این فرایند بود، می‌افزاید: این رویداد، برایند طرح بلندمدت مقاومت برای رشد زیرساخت‌های دفاعی در محور مقاومت است. بختیاری تصریح می‌کند: هماهنگ‌سازی نیروهای محورمقاومت مستقر در جبهه‌های مختلف با یکدیگر سومین و مهم‌ترین اقدام جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با تهدید رژیم صهیونیستی و حضور اشغالگران آمریکایی در منطقه است که توانسته است ظرفیت‌های دفاعی این محور را برای نخستین بار یک‌تکه کند.

راه بقای مقاومت، یکپارچه سازی دفاع هوایی   
این کارشناس مسائل دفاعی و امنیتی، جنگ سوریه را کانون ایفای نقش هماهنگ‌کننده جمهوری اسلامی ایران برای هماهنگ‌سازی اعضای محور مقاومت می‌داند و بیان می‌دارد: اهمیت امنیت سوریه برای کشورهای عضو محور مقاومت موجب اجتماع گروه‌های آزادی‌بخش در دمشق و همکاری جمعی آن‌ها در فرایند دفاع منطقه‌ای شده است. مهدی بختیاری ادامه می‌دهد: میدان سوریه صحنه تمرین مقاومت برای اجماع هرچه بیشتر در حوزه‌های جدید است و امروز جمهوری اسلامی ایران با گسترش بازوان دفاعی موشکی و پهپادی خود در میان متحدان به دنبال رشد و  ارتقای جایگاه تسلیحاتی آن‌هاست. وی تصریح می‌کند: این اقدام هوشمندانه، توان جبهه مقاومت را افزایش و سطح تهدید برای کل نقاط محور مقاومت را کاهش می‌دهد؛ زیرا ظرفیت شناسایی و کشف تهدید در دوردست را برای همه کشورهای عضو توسعه می‌دهد و موجب ضعف مواضع رژیم صهیونیستی و آمریکا خواهد شد، همان‌طور که مکنزی، فرمانده سابق سنتکام تأکید می‌کرد توان رزم هوایی ایران هژمونی نظامی آن‌ها در آسمان منطقه را به چالش کشیده است. مهدی بختیاری با اشاره به اینکه امروز در فلسطین، سوریه، لبنان، یمن و عراق قدرت پهپادی محور مقاومت محسوس است، بیان کرد: در صورت عملیاتی شدن ایده راه‌اندازی شبکه یکپارچه پهپادی و موشکی در بین گروه‌های محور مقاومت،  شاهد فعالیت منظم، یکپارچه و اثرگذار سازمان دفاع هوایی منطقه‌ای به رهبری جمهوری اسلامی ایران برای دفع هرگونه تهدیدی خواهیم بود.

حرکت مقاومت مانند حرکت رود بین صخره‌هاست
این کارشناس مسائل دفاعی و امنیتی با اشاره به تلاش شبانه‌روزی آمریکا و غرب برای جلوگیری از رشد مقاومت منطقه‌ای و افزایش ضریب نفوذ این کشورها در بین برخی دولت‌های منطقه می‌گوید: حرکت مقاومت مانند حرکت رود بین صخره‌هاست و در فرایند شکل‌دهی به شبکه یکپارچه مقاومت نباید از همه بازیگران انتظار نقش همسان داشته باشیم؛ زیرا آن‌ها هم تحت فشار هستند و در برخی مواقع شاهد تفاوت نگرش‌ها هستیم، اما باوجود این موارد طرف مقابل امکان جلوگیری کامل از شکل‌گیری شبکه‌های نوین مقاومت را ندارد و در گذشته هم ثابت شده راه مقاومت مسدود شدنی نیست. وی ادامه می‌دهد: عدم موفقیت آمریکا و غرب در گرو اراده ملت‌های عضو شبکه مقاومت است و باید دولت ملت‌های منطقه نسبت به نقش مخرب متجاوزان به تحلیل قطعی و ایمان حقیقی برسند. باید گروه‌های محور مقاومت با ارتقای بینش و نگرش‌های خود تلاش آمریکایی‌ها را کم اثر کنند. اذعان آمریکا به توان هوایی ایران و تلاش آن‌ها برای ممانعت از رشد ما به معنای امکان رشد و ارتقای توان ماست. 
بختیاری در پایان،  دستگاه سیاست خارجی و نهادهای نظامی دفاعی کشور را مکمل یکدیگر می‌داند و تصریح می‌کند: این دو نهاد نمی‌توانند هرگز جای یکدیگر را بگیرند، بلکه باید با هم‌افزایی طرح یکپارچه سازی موشکی پهپادی، محور مقاومت را جلو ببرند.  دستگاه سیاست خارجی ما باید با رفع ضعف خود در گفت‌وگو‌های منطقه‌ای، دیپلماسی فعال دفاعی را جدی بگیرند و پیوند امنیت و دیپلماسی را با دقت برقرار کنند و با تغییر مسئولان این نهاد، برنامه‌های کلان دفاع منطقه‌ای متأثر نشود.

خبرنگار: حسین محمدی اصل

برچسب ها :
ارسال دیدگاه