تصرف زمین سوخته یا پیروزی حیثیتی؟

انتشار اخبار ضد و نقیض از تسلط روسیه بر شهر راهبردی «سولدار»

تصرف زمین سوخته یا پیروزی حیثیتی؟

دو روز پس از اعلام روسیه مبنی بر تصرف شهر «سولدار» توسط ارتش این کشور، هر چند اوکراین این ادعا را رد کرد، اما متحدان غربی کی‌یف با هدف کم‌اهمیت جلوه دادن پیروزی، پیشروی روس‌ها را نبرد بر سر زمین سوخته نامیده‌اند.


​​​​​​​پس از چند روز درگیری شدید، کرملین روز جمعه به‌طور رسمی خبر داد نیروهایش کنترل این شهر راهبردی در شرق اوکراین را به دست گرفته‌اند که موفقیتی کم‌نظیر برای مسکو پس از ماه‌ها جریان معکوس در میدان نبرد محسوب می‌شود. وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای توضیح داد: «فقط در سه روز گذشته بیش از ۷۰۰نظامی اوکراینی کشته و بیش از ۳۰۰واحد تسلیحات این کشور در سولدار منهدم شدند». با این حال، ولودیمیر زلنسکی، در سخنرانی ویدئویی از مقاومت نیروهای اوکراینی و ادامه جنگ در این شهر مهم خبر داده است. 

3 دلیل اهمیت پیشروی روس‌ها 
در حالی که انتشار اخبار ضد و نقیض بر سر سلطه یا سلطه نداشتن روس‌ها بر این شهر راهبردی همچنان ادامه دارد، موضع‌گیری کشورهای غربی دربرابر پیروزی تازه مسکو در نوع خود جالب توجه است. کی‌یف و غرب اهمیت این شهر را کم جلوه داده و گفته‌اند مسکو فوجی از سربازان و مزدوران را در نبردی بیهوده بر سر یک زمین سوخته بمباران‌شده قربانی کرد که بعید است تأثیری بر جنگ در میدان‌های گسترده‌تر بگذارد. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا هم در این زمینه در کاخ سفید به خبرنگاران گفت: «حتی اگر باخموت و سولدار به دست روس‌ها بیفتند، تأثیر راهبردی بر جنگ نخواهد داشت و شاید تنها سرعت پیشروی اوکراینی‌ها را کاهش ‌دهد».
با وجود تلاش غرب برای کم‌اثر جلوه دادن پیشروی روسیه در جبهه دونتسک، تسخیر این شهر –در صورت تأیید آن- دارای اهمیت بسیاری است. در وهله نخست تصرف سولدار سبب می‌شود مسیرهای تدارکاتی اوکراین به شهر باخموت قطع شود و نیروهای اوکراینی باقی مانده در آنجا به دام بیفتند. مسکو ماه‌هاست در تلاش برای تصرف باخموت است. این موضوعی است که رسانه‌های روس هم روی آن مانور می‌دهند. باخموت و سولدار هر دو در منطقه دونتسک هستند که روسیه به‌طور یک‌جانبه ادعا کرد آن را به خاک خود ضمیمه کرده است. تصرف کل منطقه به طور گسترده به عنوان یکی از اهداف جنگ برای کرملین تلقی می‌شود.
دلیل دیگر اهمیت این پیروزی برای روس‌ها از جنبه روحی و حیثیتی است. پس از آنکه نیروهای اوکراینی، روسیه را در نیمه دوم سال2022 به عقب‌نشینی‌های تحقیرآمیز سوق دادند، خط مقدم نبرد در دو ماه گذشته به سختی جابه‌جا شده است. نیروهای روس در جبهه جنوب پس از عقب‌نشینی از شهر مهم خرسون تا پشت خط رودخانه دنیپر عقب نشسته و در آنجا سنگر گرفته‌اند. روس‌ها در شمال و استان خارکیف هم با توجه به مقاومت شدید اوکراینی‌ها چشم‌انداز روشنی پیش روی خود نمی‌بینند. همه این مسائل سبب شد با گذشت نزدیک به ۱۱‌ماه از آغاز جنگ، ولادیمیر پوتین برای سومین بار فرمانده ارشد نیروهای نظامی خود در نبرد را تغییر داده‌ و والری گراسیموف را جانشین سرگئی سورویکین کند که خود سه‌ماه پیش به این مقام منصوب شده بود. بسیاری معتقدند با تغییر فرمانده ارشد نظامیان روسیه در جنگ اوکراین، احتمالاً تمرکز مسکو از حملات موشکی و پهپادی به سمت عملیات زمینی خواهد رفت. در این بین، پیشروی در استان دونتسک علاوه بر اینکه نشان‌دهنده تغییر راهبرد روس‌هاست، پس از مدت‌ها ناکامی نظامی، مایه سربلندی مسکو محسوب می‌شود.

غنیمت جنگی بزرگ
در نهایت تصرف این جغرافیا از نظر اقتصادی هم برای مسکو مهم است. سولدار در زبان روسی به معنای هدیه نمکی است. این شهر دارای معادن نمک گسترده است که مشتریان بسیاری دارد. اطراف آن همچنین سرشار از سنگ آلابستر (نوع توده‌ای ریزدانه سنگ گچ) ارزشمند برای سرامیک و زغال سنگ است. در حالی که مسکو درزمینه فروش منابع انرژی خود به‌خاطر کارشکنی غرب با مشکلات بسیاری روبه‌رو است تسلط بر این منطقه به‌عنوان غنیمت جنگی بوده و یک جایزه نظامی بزرگ برای پوتین محسوب می‌شود.

خبرنگار: مهدی خالدی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه