میدان واقعیت

سفر رئیس‌جمهور به یزد با استقبال پر شور مردم و افتتاح پروژه‌های بزرگ پیام مهمی داشت

میدان واقعیت

سفر دو روزه رئیس جمهور در ۲۲ و ۲۳ دی‌ماه، به استان یزد علاوه بر استقبال پرشور مردم با اقدامات مهمی همراه بود. دستاوردهای این سفر را می‌توان در سه حوزه فنی، عمرانی و صنعتی دسته‌بندی کرد که در ادامه به تشریح این موارد خواهیم پرداخت.


​​​​​​​آغاز عملیات انتقال آب خلیج فارس به یزد و کرمان 

شروع عملیات ابرپروژه انتقال آب از دریا، نخستین برنامه دور دوم سفر رئیس جمهور به استان یزد بود که با دستور سید ابراهیم رئیسی آغاز شد. به گفته مهران فاطمی، استاندار یزد «برای اجرای این طرح تا سقف ۱۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار از محل حقوق دولتی معادن پیش بینی شده است». خط یک این پروژه با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی، ۱۳۰ میلیون متر مکعب آب شیرین‌سازی شده را در مسیری به طول ۸۱۰ کیلومتر به استان‌های مرکزی کشور منتقل کرده است. خط دوم این طرح که با دستور رئیس جمهور عملیات اجرایی آن آغاز شد، برای انتقال ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب شیرین‌سازی شده از خلیج فارس به استان‌های یزد و کرمان و در مسیری به طول ۷۳۰ کیلومتر طراحی شده است. در حال حاضر خط دوم این پروژه بزرگ ملی ۳۰ درصد پیشرفت داشته و مدت زمان پیش‌بینی شده برای تکمیل آن ۴۸ ماه است. رئیس جمهور افتتاح ۱۶ طرح صنعت آب و برق در استان یزد و آغاز اجرای طرح عظیم انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی در شرایط تحریمی را از جلوه‌های روشن عزم و اراده مسئولان برای آبادانی کشور و رفاه اجتماعی مردم توصیف کرد. به گفته دکتر رئیسی، آب خلیج فارس با تزریق اعتبار دوساله به یزد می‌رسد. 

بهره‌برداری از طرح مسکن ملی یزد 
بهره‌برداری از 170 واحد ویلایی طرح ملی مسکن در شهرستان مهریز یکی دیگر از اقدامات رئیس‌جمهور در جریان سفر به یزد بود. در ادامه این اقدامات، با دستور حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی عملیات اجرایی ساخت ۲۳ هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن به طور همزمان در چهار شهر تفت، ابرکوه، اردکان و کاریزبوم آغاز شد. عملیات واگذاری ۳۳۰ واحد مسکن ویلایی در شهرهای مهریز و یزد بخش دیگری از دستورات اجرایی رئیس جمهور بود. دکتر رئیسی درجمع مردم، ضمن ابراز خرسندی از آغاز عملیات اجرایی ساخت  واحدهای مسکونی دراستان یزد، گفت: ما در دولت مصمم هستیم دغدغه‌ها و مشکلات اولویت‌دار مردم از جمله مشکل مسکن را حل کنیم و امیدواریم با روحیه انقلابی و جهادی وزرا، استانداران و مسئولان شهرستان‌ها، کاهش مستمر مشکلات شما مردم را شاهد باشیم.

افتتاح خط پدافندی آب و پست‌های برق 
از دیگر برنامه‌های سفر رئیس جمهور به یزد افتتاح رسمی پروژه خط پدافندی این استان بود.  گشایش 16 طرح صنعت آب و برق و همچنین دو مخزن بسیار بزرگ آب که تاب‌آوری شهر یزد را به میزان هفت ساعت افزایش می‌دهد، همچنین دو پروژه بازچرخانی آب برای استفاده از پساب بهداشتی استان یزد در مصارف صنعتی از جمله اقدامات صورت گرفته در این سفر دو روزه بود. در جریان افتتاح این پروژه‌ها، محرابیان وزیر نیرو اعلام کرد: بر  این اساس تعداد قابل توجهی از پروژه‌های برقی از جمله پست‌ها و خطوط انتقال،‌ پست 230 و چندین پست 62 کیلوولت به بهره‌برداری رسید. 

گشایش واحد احیای مستقیم و تولید کلاف 

در جریان حضور دکتر رئیسی در مجتمع فولاد بافق، واحد احیای مستقیم این کارخانه با ظرفیت سالانه ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی، گشایش یافت. این طرح با ۳۰ درصد پیشرفت در سال ۱۳۹۰ به بخش خصوصی واگذار شد و ساخت آن، در دولت سیزدهم شتاب بیشتری گرفت. این مجتمع، قادر است هر سال ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی تولید کند. با افتتاح این واحد صنعتی، زمینه اشتغال بیش از هزار و ۸۰۰ نفر فراهم شد. از ویژگی‌های بسیار مهم این واحد تولیدی صنعتی افزایش بهره‌وری با جلوگیری از خام‌فروشی و صرفه‌جویی ۴۰ درصدی در مصرف آب با استفاده از سیستم بازیافت آب است. برای کارخانه احیای مستقیم فولاد بافق قابلیت تولید هر سال دو و نیم میلیون تن آهن اسفنجی دیده شده است. رئیس جمهور در ادامه با حضور در کارخانه نورد، خط تولید کلاف این مجتمع صنعتی را افتتاح کرد. با افتتاح این خط جدید سالانه ۵۵۰ هزار تن انواع کلاف‌های صنعتی و ساختمانی تولید خواهد شد که برای 600 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال‌زایی شده است. دکتر رئیسی در ادامه این سفر، از کارخانه احیا شده تولید رادیاتور یزد بازدید کرد. با همت دولت سیزدهم ۷۶ واحد تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل استان یزد به مدار تولید و اشتغال‌آفرینی بازگشته‌اند.
اختصاص ۸۰ میلیارد تومان برای تکمیل بیمارستان خاتم یزد، تقویت زیرساخت‌های درمانی استان، اجرای فاز نخست بازسازی موزه علوم بهاباد، کلنگ زنی بوستان بزرگ بانوان بافق، پیگیری مشکل اسناد زراعی استان یزد و اعلام خبر فعال شدن دوباره «دامدارکارت» از سوی وزیر کشور، آغاز ساخت گلخانه و نیروگاه خورشیدی مروست، دستور تسهیل سرمایه گذاری در استان یزد از سوی وزیر اقتصاد، افتتاح پروژه‌های آبخیزداری تفت، دستور پلمب واحدهای صنعتی بدون مجوز استان یزد از سوی رئیس سازمان محیط زیست، گشایش مجتمع فرهنگی« وحشی بافقی» و نام گذاری ۱۸ مهر به‌نام این شاعر، دستور تجهیز پارک و سالن‌های ورزشی بانوان  یزد توسط معاونت زنان رئیس جمهور، آغاز عملیات اجرایی طرح آبرسانی و تأمین آب شهر میبد و اجرای طرح ۱۰۰ کیلومتری مسیر یزد- طبس تا دو سال آینده با دستور وزیرراه از جمله دستاوردهای سفر رئیس جمهور و اعضای دولت سیزدهم به استان یزد بود.

خبرنگار: حسین محمدی اصل

برچسب ها :
ارسال دیدگاه