دوئل انتخاباتی با اتهام‌زنی

کشف اسناد محرمانه از دفتر «بایدن» و آغاز جنگ فیل‌ها و الاغ‌ها

دوئل انتخاباتی با اتهام‌زنی

انتشار اخباری از کشف بیش از 20سند با برچسب فوق‌محرمانه از دفتر جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در اندیشکده «مرکز دیپلماسی و تعامل جهانی پِن بایدن» سر و صدای زیادی به پا کرده است.


انتشار این خبر به این خاطر مهم است که در یک سال گذشته کشف برخی اسناد محرمانه از عمارت دونالد ترامپ موسوم به «مار-ئه-لاگو» در ایالات فلوریدا به ابزار فشاری از سوی دموکرات‌ها علیه رئیس‌جمهور پیشین تبدیل شده است. حال برخی معتقدند رسوایی اخیر می‌تواند به عنوان عاملی برای به چالش کشیده شدن دموکرات‌ها از سوی جمهوری‌خواهان در انتخابات پیش رو مطرح شده و بایدن را به زیر بکشد. 

جنگ قدرت فیل‌ها و الاغ‌ها
دکتر مهدی بهمنی، کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با قدس معتقد است بازی جدید مربوط به کشف اسناد محرمانه علیه دولت بایدن را نباید خارج از چارچوب سنتی دوحزبی در آمریکا و جنگ میان فیل‌ها و الاغ‌ها (فیل و الاغ نماد دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات است) دید. وی با بیان اینکه جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها به‌ویژه از حدود 150سال پیش بر سر قدرت رقابت و تلاش داشته‌اند از این دست رویدادها برای از دور خارج کردن رقیب استفاده کنند، گفت: به عنوان نمونه روزهای گذشته شاهد بودیم در مجلس نمایندگان مک کال، رئیس جدید کمیته روابط خارجی، خطاب به وزیر خارجه، آنتونی بلینکن اذعان کرد ما پیگیر دریافت اسناد مربوط به خروج آمریکا از افغانستان هستیم. یا مثلاً اطلاعاتی که مربوط به پرونده پسر بایدن (هانتر) و ارتباط وی با اوکراین مطرح می‌شود تلاشی برای وارد کردن فشار بر دولت کنونی آمریکاست. 
بهمنی با بیان اینکه هم‌اکنون رقابت برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده آغاز شده و شاید هر میزان به انتخابات نزدیک‌تر شویم حجم این اتهامات بیشتر شود، تصریح کرد: در طرف مقابل، دموکرات‌ها هم بیکار ننشستند و مسائلی مانند تخلفات ترامپ و حامیان جمهوری‌خواه وی در حمله به کنگره را پیگیری می‌کنند. البته باید توجه داشت آنچه سبب می‌شود نتیجه نهایی رقم بخورد، موج‌های آخری است که در روزهای منتهی به انتخابات ایجاد می‌شود وگرنه لایه‌های محافظه‌کار جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در بیشتر موارد اختلاف‌نظرهای جدی با هم ندارند مگر در مباحثی مانند اشتغال، مالیات و... که در چارچوب سیاست داخلی آمریکا قابل پذیرش است.

فرافکنی جمهوری‌خواهان
 این تحلیلگر در پاسخ به این پرسش که دودستگی بین جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها چه میزان بر نتیجه انتخابات مؤثر خواهد بود هم عنوان کرد: این مسئله نقش تعیین‌کننده‌ای دارد. یکی از اصلی‌ترین چالش‌هایی که به‌ویژه جمهوری‌خواهان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند دودستگی‌ موجود بین خودشان است که حول شخصیت ترامپ به وجود آمده و در رأی‌گیری اخیر رئیس مجلس نمایندگان، مک‌کارتی به وضوح قابل مشاهده بود. تداوم این روند می‌تواند موجب انشقاقی درون حزب جمهوری‌خواه شود و این حزب را در رقابت‌های انتخاباتی پیش‌رو آسیب‌پذیر کند.
 این در حالی است که حزب دموکرات به نسبت از یکپارچگی بیشتری برخوردار است و حداقل در این مقطع این چالش‌ها را تجربه نکرده است. بخشی از پرونده‌سازی‌های جمهوری‌خواهان علیه بایدن هم به منظور کم‌کردن فشار اختلافات درون‌حزبی است و می‌خواهند از راهبرد قدیمی دشمن خارجی برای حل اختلافات خود استفاده کنند. البته ساختار سیاسی در آمریکا و سازوکارهای شکل‌دهنده خیلی پیچیده است و افراد آگاه می‌دانند پشت همه این مسائل، منافع اقتصادی اقلیت‌های پولداری است که جهت‌گیری‌های اصلی با توجه به تصمیمات آن‌ها شکل می‌گیرد. انتخابات آینده به عوامل متعددی مانند عملکرد بایدن بستگی دارد که تاکنون تاحدودی با مهار تورم و بیکاری توانسته عملکرد قابل قبولی را برای این کشور رقم بزند.

خبرنگار: زینب اصغریان

برچسب ها :
ارسال دیدگاه