کم‌فروشی 11 کیلوگرمی در هر دام زنده!

با ورود تعزیرات حکومتی مشهد لو رفت

کم‌فروشی 11 کیلوگرمی در هر دام زنده!

رئیس شعبه سیار تعزیرات حکومتی مشهد ماجرای کم‌فروشی 10 تا 11 کیلوگرمی در هر دام زنده را در حالی رسانه‌ای کرد که از مردم خواست به هیچ عنوان برای خرید دام زنده به مراکز غیر مجاز مراجعه نکنند.


ماجرای شیادی در حاشیه شهر
اینانلو، رئیس شعبه سیار تعزیرات حکومتی در حالی که از ناکافی بودن نظارت بر حوزه خرید و فروش دام در حاشیه شهر مشهد گلایه‌مند بود، به خبرنگار قدس گفت: سه روز پیش یکی از شهروندان با طرح شکایتی در تعزیرات حکومتی مشهد مدعی شد چندی پیش برای خرید دام زنده به حوالی بولوار توس مشهد و مناطق حاشیه‌ای شهر مراجعه کرده و در ادامه به محلی می‌رود که در آنجا چندین رأس دام زنده برای فروش نگهداری می‌شدند. سپس این فرد یک رأس دام را انتخاب می‌کند و فروشنده از کارگرش می‌خواهد دام را روی باسکول قرار بدهد تا وزن آن مشخص و هزینه‌اش پرداخت شود.
وی بیان کرد: این اقدام صورت می‌گیرد و شهروند براساس وزن دام، چند میلیون تومان به فروشنده پرداخت و دام را برای کشتار به محل دیگری منتقل می‌کند. خریدار به ماجرا شک می‌کند؛ چرا که نهایت میزان گوشتی که دام دارد با عرف بازار که حدوداً نصف وزن دام باید گوشت باشد، اختلاف زیادی دارد. وقتی گوشت توسط این فرد وزن می‌شود، اختلاف 11کیلوگرمی، ظن این شهروند را به ماجرا چند برابر می‌کند و در پی آن راهی تعزیرات حکومتی می‌شود.
اینانلو، رئیس شعبه سیار تعزیرات حکومتی مشهد تصریح کرد: با حضور این شهروند در تعزیرات حکومتی و بررسی مستندات او، با توجه به اهمیت ماجرا و اینکه این احتمال وجود داشت افراد زیادی در روز در دام این شیوه سودجویانه گرفتار شوند و میلیون‌ها تومان پول ناحق به جیب این فروشندگان واریز شود، بررسی میدانی موضوع در دستور کار قرار گرفت. از همین رو برای بررسی ماجرا به محل اعلامی که یک قطعه زمین دور دیوار بود، مراجعه شد و در همان گام نخست مشخص بود این محل به صورت موقت ایجاد شده و این افرادی که آنجا حضور دارند، هر لحظه امکان تغییر مکانشان متصور است.

لو رفتن نقشه و فرار کارگر!
وی گفت: از سوی دیگر برای مستندسازی ماجرا، خرید صوری یک رأس دام صورت گرفت. در همین میان که ماجرا دقیق رصد می‌شد، کارگر مالک دام‌ها از داخل یک اتاقک کوچک چند سنگ‌ترازو را خارج کرد و روی باسکول قرار داد. وقتی موضوع بیشتر مورد توجه قرار گرفت، مشخص شد سنگ‌ها دستکاری و داخل برخی از آن‌ها خالی شده است. این کار سبب می‌شد سنگ‌های باسکول به عنوان مثال 40کیلوگرم را نشان دهد؛ اما در واقع وزن دام 10 تا 11 کیلوگرم سبک‌تر باشد.
رئیس شعبه سیار تعزیرات حکومتی مشهد گفت: به محض نمایان شدن نحوه تخلف، وارد عمل شده و کارشناسان دامپزشکی که همراه با ما در محل حضور داشتند به قصد بررسی دیگر موارد، اقدامات قانونی خود را آغاز کردند.

420 میلیون تومان تخلف
در همین میان کارگر فرد متخلف که همه چیز را لو‌رفته دید، با برداشتن سنگ‌های دستکاری شده باسکول از محل متواری شد به خیال خامی که دیگر هیچ اقدام قانونی صورت نخواهد گرفت.
اینانلو گفت: در ادامه برای فرد متخلف با توجه به میزان فروش دام، پرونده تخلف تنظیم شد که ارزش ریالی این پرونده 420 میلیون تومان است.
این مقام مسئول در تعزیرات حکومتی مشهد ادامه داد: متأسفانه نظارت ناکافی متولیان بر بازارهای دام غیر مجاز حاشیه شهر سبب بروز این‌گونه تخلفات می‌شود. همچنین با توجه به حضور برخی زائران که نذر قربانی در مشهد دارند و یا مسافران خارجی که برای خرید دام به حاشیه شهر مراجعه می‌کنند، احتمال افزایش این نوع تخلف وجود دارد که می‌طلبد دامپزشکی مشهد به دقت موضوع را مورد رصد قرار دهد.
از سوی دیگر مردم عزیز باید دقت داشته باشند به هیچ عنوان بازارهای دام غیر مجاز مکان مناسبی برای خرید دام زنده نیست و تنها به بازارهای رسمی دام مراجعه کنند. وی ادامه داد: اگر از موضوع تخلفات مادی اشاره شده عبور کنیم، مقوله با اهمیت سلامت دام و بیماری‌های وابسته را نباید فراموش کرد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه