پروژه پیر سیمان سمنگان جان می‌گیرد

باز شدن قفل 20 ساله یک طرح در دولت سیزدهم

پروژه پیر سیمان سمنگان جان می‌گیرد

خراسان شمالی با یک میلیون نفر جمعیت حدود 400 واحد تولیدی و صنعتی با اشتغال 11هزار نفر دارد که از لحاظ داشتن صنایع بزرگ صنعتی در بین 31 استان کشور رتبه 10 را داراست. این آمار نشان می‌دهد این خطه راه زیادی تا توسعه و موانع بزرگی بر سر راه تولید و اشتغال‌زایی دارد.


یکی از موانع بزرگ این استان، وجود یک هزار و 800 پروژه عمرانی نیمه‌تمام از دولت‌های گذشته همچون پروژه سیمان سمنگان است که احیا و تکمیل آن بی‌تردید می‌تواند  مرهمی بر زخم اقتصاد بیمار خراسان شمالی باشد. 

داستان یک طرح نیمه‌تمام
ساخت کارخانه سیمان سمنگان در شهرستان مانه و سملقان خراسان شمالی حدود دو دهه پیش در دستور کار مسئولان قرار گرفت و قرار بود این طرح در سال 1382 اجرایی و برای 700 نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد کند. مسئولان در آن زمان اعلام می‌کنند که آستان قدس رضوی برای تکمیل پروژه سیمان سمنگان نیازمند 24 میلیون یورو تسهیلات ارزی و 400میلیارد ریال تسهیلات ریالی است که باید به صورت سندیکایی پرداخت می‌شد.
کش و قوس‌های راه‌اندازی این صنعت مهم و بزرگ در منطقه مانه و سملقان موجب شد تا زمان جواز آن به پایان برسد. از این رو روند اجرای طرح سیمان منتفی و طرح فراوری گیاهان دارویی به عنوان طرح جایگرین مطرح شد. کارخانه‌ای که قرار بود روزانه 3 هزار و 700 تن سیمان تولید و برای 700 نفر مستقیم و 2 هزار نفر غیر مستقیم شغل ایجاد کند، همچنان راکد ماند؛ اما با سفر حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی به خراسان شمالی تزریق هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار به این پروژه جانی دوباره داد و افزون بر آن رهاورد این سفر 119 مصوبه در حوزه‌های مختلف بود که به گفته کارشناسان گام مهمی در شاخص‌های توسعه در این خطه از شمال شرق کشور در راستای زدودن غبار محرومیت خواهد بود و سیمان سمنگان از جمله مهم‌ترین این طرح‌ها بود که مورد بررسی قرار گرفت. 
تأمین اعتبار4هزار میلیارد ریالی در گام نخست نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان، گرمه و جاجرم و راز و جرگلان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: جلسات فراوانی در خصوص پروژه سیمان سمنگان برگزار شد و در دو سال گذشته در دولت جدید توجه بیشتری به این پروژه شده که مقداری رونق گرفت.
محمد وحیدی اظهار می‌کند: در نهایت پس از اینکه سؤال از وزیر صمت مطرح شد، وی کارگروهی در ایمیدرو تشکیل داد و به تازگی در دیدارهایی که برگزار شد، به آستان قدس رضوی سه روش سرمایه‌گذاری خود آستان قدس، استفاده از تسهیلات مشارکتی با بخش خصوصی و یا فروش مجموعه  پیشنهاد شد که وزارت صمت روش استفاده از تسهیلات را مورد تأیید قرار داد و طی جلسات صورت گرفته با وزیر صمت، استاندار و معاون اقتصادی استانداری خراسان شمالی مقرر شد 200 میلیارد تومان از محل طرح تام و 200میلیارد تومان نیز از محل سفر هیئت دولت به استان اختصاص داده شود.
وی می‌افزاید: مقرر شد آستان قدس رضوی نیز ظرف یک ماه این پروژه را فعال کند و در حال حاضر آستان قدس شرکتی مجزا برای سیمان سمنگان تشکیل داده که امیدواریم با فعالیت هیئت مدیره و آغاز به کار میدانی، این پروژه هرچه زودتر با دریافت تسهیلات فعال شود.

پیشرفت 40 درصدی در20 سال
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی نیز با بیان اینکه اجرای سیمان سمنگان اکنون ۴۰ درصد رشد فیزیکی دارد، می‌گوید: در سفر دولت به استان، راه‌اندازی این واحد مطرح شد و رئیس جمهور برای پرداخت تسهیلات به این پروژه تأکید کرد.
ناصر فخرموحدی اظهار می‌کند: پس از تصویب پرداخت تسهیلات در سفر رئیس جمهور به استان، سرمایه‌گذار اعلام کرد در صورتی که هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در اختیار قرار گیرد، این واحد صنعتی بزرگ احیا می‌شود.
وی با بیان اینکه استانداری در مذاکره با ایمیدرو به عنوان سرمایه‌گذار این طرح درخواست تسهیلات ۴۰۰ میلیارد تومانی را داشت که 200میلیارد تومان تسهیلات برای خرید تجهیزات کارخانه سیمان سمنگان و ۲۰۰میلیارد تومان هم از محل صندوق فعالیت‌های توسعه معدنی زیر پوشش ایمیدرو برای راه‌اندازی و تجهیز معادن درخواست شده است که پیگیر هستیم با دریافت این تسهیلات، پروژه سیمان سمنگان سرعت گیرد.

کلام آخر
همچنان که در ابتدای گزارش هم اشاره شد، بر اساس طرح اولیه این پروژه باید سال‌ها پیش به بهره‌برداری می‌رسید؛ اما به دلایل مختلفی این امر محقق نشد. با تصمیمات اخیر امید است در دولت جدید اهتمام ویژه‌ای به این کلان‌پروژه نیمه‌تمام خراسان شمالی شده و زمینه‌ساز اشتغال صدها نفر از جوانان جویای کار این خطه شود.

خبرنگار: سمانه محمدزاده ثانی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه