خیز خزنده سرطان در خراسان‌شمالی

کارشناسان بر اجرای برنامه های آموزشی و پیشگیری تأکید دارند

خیز خزنده سرطان در خراسان‌شمالی

سرطان با خیزی خزنده در خراسان شمالی در حال پیشروی و آمار برخی سرطان‌ها از جمله دستگاه گوارش در آن از میانگین کشوری بالاتر است و کارشناسان سلامت بر این باورند که خودمراقبتی، اصلاح باورهای نادرست و سبک زندگی و انجام آزمایش‌های غربالگری با هدف پیشگیری به موقع در کنترل این بیماری مؤثر است.


سرطان در استان یک میلیون نفری خراسان‌شمالی شیوع پیدا کرده و روزانه به طور میانگین هشت فرد درگیر با این بیماری در این خطه شناسایی می‌شوند این در حالی است که امکانات درمانی و بهداشتی استان توان مقابله با این سونامی رو به گسترش را ندارد و با انتخاب مسیر کوتاه و به‌صرفه آموزش و پیشگیری از ابتلا به سرطان می‌توان از صدمات روحی و اقتصادی همچون شیمی‌درمانی و پرتونگاری پرهزینه جلوگیری کرد. مسئول بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در این خصوص به ایرنا می‌گوید: گرچه میزان مبتلایان به سرطان خون و سرطان سینه در بین بانوان استان نیز افزایش پیدا کرده اما شایع‌ترین نوع آن در خراسان شمالی سرطان گوارش شامل معده، مری، روده بزرگ و پانکراس است.
دکتر فلوریا انفرادی می‌افزاید: علاوه بر مصرف دخانیات و مواد مخدر یکی از علل دیگر، خوردن چایی داغ است تا جایی که این عامل نیز نقش مؤثری در سرطان مری دارد. همچنین جدای از این دو عامل، مصرف میوه و سبزی در خراسان شمالی بسیار پایین است در حالی که وجود میوه و سبزی در سبد غذایی هر فرد نقش مؤثری در پیشگیری از سرطان دارد و هر فردی باید روزانه ۵۰۰گرم فیبر مصرف کند.
وی با اشاره به کاهش سن مبتلایان به سرطان در استان می‌گوید: اینک در بین مبتلایان به سرطان گوارش در استان، شاهد افرادی هستیم که زیر ۳۰ سال سن دارند که این امر بی‌تردید به تغذیه ناسالم (غذاهای فست‌فودی و سرخ‌کردنی) و سبد غذایی خالی از سبزی و میوه آن‌ها برمی‌گردد.
مسئول امور بیماری‌های خاص دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی هم با بیان اینکه بیمارستان امام علی(ع) بجنورد قطب درمان این بیماری در استان است، می‌گوید: اینک تنها سه نیروی درمانی فوق‌تخصص گوارش در خراسان شمالی وجود دارد. تاکنون نام ۲هزار و ۹۴۶بیمار سرطانی در سامانه این مرکز درمانی برای دریافت خدمات ثبت شده است، بی‌تردید آمار بیش از این است زیرا بسیاری از افراد برای معالجه به استان‌های دیگر مراجعه می‌کنند. فرشاد یادآور می‌شود: بیشترین نوع سرطانی که ثبت می‌شود، سرطان گوارش است اما به‌تازگی آمار مبتلایان به سرطان سینه در بانوان و سرطان خون نیز بیشتر شده است.
وی با بیان اینکه خراسان شمالی نیازمند بخش رادیوتراپی تیپ۲ نیز است، می‌گوید: گرچه شیمی‌درمانی در این مرکز درمانی انجام می‌شود و دستگاه رادیوتراپی تیپ یک در حال ارائه خدمات است، ولی برای ارائه خدمات درمانی تکمیلی نیازمند دستگاه تیپ ۲رادیوتراپی هستیم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه