وقتی ضدانقلاب هم اسلام‌شناس می‌شود

واکنش علما به شبهه‌پراکنی علیه حکم محاربه برای برخی از اغتشاشگران

وقتی ضدانقلاب هم اسلام‌شناس می‌شود

جنجال و شبهه‌افکنی‌های مجازی که این روزها جریان ضدانقلاب در خصوص احکام مجازات اسلامی و به‌خصوص ذیل دیدگاه علمایی چون حضرت امام(ره) و مرحوم آیت‌الله خویی در خصوص حد محاربه انجام می‌گیرد، بیشتر آدم را یاد حرف‌های حضرت امام خمینی(ره) در خصوص کارتر می‌اندازد: «دیگر آقای کارتر هم اسلام‌شناس شده، مناخیم بگین اسرائیلی هم اسلام‌شناس شده. حال دیگر ما اسلام را نمی‌شناسیم و این‌ها اسلام را می‌شناسند. من نمی‌دانم این‌ها کی می‌خواهند به عروةالوثقی حاشیه بزنند!»


محتواهایی که توسط جریان نفاق و براندازی این روزها در فضای مجازی به‌وفور پخش می‌شود، بیشتر فتواهای مجعول و بُریده‌شده‌ای از علماست.

روایت ناقص ضدانقلاب از دیدگاه آیت‌الله خویی
سید احمد خویی با اشاره به همین روایت‌سازی ضدانقلاب، می‌نویسد: «فتوای آیت‌الله خویی در کتاب تكملة منهاج الصالحين صفحه ٥١ کاملاً مؤید حکم دادگاه‌ جمهوری اسلامی برای «محسن شکاری» است: الخامس عشر - المحاربة (مسألة 260): من شهر السلاح لإخافة الناس نفي من البلد، ومن شهر فعقر اقتص منه ثم نفي من البلد ومن شهر وأخذ المال قطعت يده ورجله، ومن شهر وأخذ المال وضرب وعقر ولم يقتل، فأمره إلی الإمام إن شاء قتله وصلبه، وإن شاء قطع يده ورجله» الخ؛ یعنی «کسی که برای ترساندن مردم سلاح بکشد، از آن شهر تبعید می‌شود. کسی که سلاح بکشد و زخم وارد آورد، اول قصاص می‌شود، سپس از شهر تبعید می‌شود».
نارفیقان منافق ما، تا اینجا را در متن کلیشه‌ای خود قید کرده و بقیه را برای مردم بُریده‌اند. در ادامه، آیت‌الله خویی قید کرده: «کسی که سلاح بکشد و مالی را نگیرد، دست و پایش قطع می‌شود و کسی که سلاح کشیده و مال اخذ کند و ضربه بزند و زخمی کند لکن کسی را نکشد، حکم او در اختیار امام است که اگر بخواهد او را بکشد و به دار آویزد و اگر بخواهد می‌تواند دست و پای او را قطع نماید»... الی آخر.
بدین ترتیب، در اختیار امام (در اینجا قاضی دادگاه‌ جمهوری اسلامی) است کسی را که سلاح کشیده و ضربه زده و مال برده ولی کسی را نکشته، چگونه اعدام کند. همین، حکم آیت‌الله وحید است و همین در استبصار شیخ طوسی نیز آمده است. 

قطعیت مصداق محاربه و فسادفی الارض برای محسن شکاری
در همین خصوص، آیت‌الله عباس کعبی، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به حکم اعدام یکی از آشوبگران و اغتشاشگران حوادث اخیر تهران، به خبرگزاری فارس گفت: اغتشاشات خشونت‌آمیز اخیر که توأم با خشونت و تخریب اموال عمومی و اموال شخصی مردم بود و رعب و وحشت ایجاد کرده است، قطعاً مصداق محاربه و فساد فی الارض است.
وی افزود: امام راحل  در «تحریرالوسیله» فصل ششم در حد محارب می‌فرمایند: «هو کلّ من جرّد سلاحه أو جهّزه لإخافه الناس ‏‎ ‎‏وإراده الإفساد فی الأرض؛ فی برّ کان أو فی بحر، فی مصر أو غیره، لیلاً أو ‏‎ ‎‏نهاراً. ولا یشترط کونه من أهل الریبه مع تحقّق ما ذکر، ویستوی فیه الذکر ‏‎ ‎‏والاُنثی...» یعنی محارب کسی است که سلاحش را بکشد و یا صرفاً به خاطر ایجاد رعب و وحشت در میان مردم آماده کند و اراده‌اش افساد در زمین است. این اراده افساد در زمین توضیحی برای رعب و وحشت و سلاح کشیدن است.
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: بنابراین هر کسی سلاح گرم و سرد خود را بکشد و رعب و وحشت ایجاد کند و تخریب اموال خصوصی و عمومی کند، حتی اگر آدم نکشته باشد، این محارب و مفسد فی‌الارض شناخته می‌شود. چه در خشکی باشد یا در دریا، در شهر یا روستا؛ شرط نیست که این محارب حتماً جزو اشرار و سارقان مسلح باشد، زن و مرد هم در آن یکسان هستند.
آیت‌الله کعبی ادامه داد: در واقع باید صدق اخافه کند، صدق اخافه یعنی قدرت‌نمایی کند. آن کسی که اعدام شد، هم قدرت‌نمایی کرده، هم سد راه مردم بی‌گناه شده بود و هم اسلحه کشیده بود و هم ماشین‌ها را خراب می‌کرد و آتش می‌زد و این حتماً مصداق محارب و مفسد فی‌الارض است و باید اعدام شود.
وی خاطرنشان کرد: در این زمینه روایتی از رسول اکرم(ص) در باب تحریم قتل در وسائل‌الشیعه ذکر شده که کسی که اغتشاش کند و یا به اغتشاشگر پناه دهد یا اگر اغتشاش او منجر به قتل شود، پیامبر و فرشتگان او را لعنت می‌کنند و در شمشیر پیامبر(ص) حک شده که رسول و فرشتگان کسی را که اغتشاش خشونت‌آمیز می‌کند و اغتشاش او منجر به قتل و خونریزی می‌شود لعن می‌کنند.

محاربی که قتل نکرده هم می‌تواند حکم اعدام بگیرد
حجت‌الاسلام جواد مجتهد شبستری، عضو مجلس خبرگان رهبری نیز در همین خصوص در گفت‌وگو با این خبرگزاری عنوان کرد: درباره حکم محاربه، ظاهراً از نظر موضوع و تحقق موضوع فرض بر جایی است که عنوان محارب محقق شده است، چرا که در کلمات فقها محارب به کسی می‌گویند که سلاح بکشد (حالا چه سلاح سرد یا گرم) مهم بیرون کشیدن سلاح برای ترساندن مردم است که اگر اتفاق بیفتد، محارب محقق شده‌است هرچند مرتکب قتل هم نشده باشد، باز هم عنوان محارب صدق می‌کند و می‌تواند حکم اعدام هم بگیرد. شبستری در ادامه افزود: کسی که سلاح به دست می‌گیرد و برای ترساندن مردم سلاح را از غلاف بیرون می‌کشد، قطعاً عنوان محارب بر او صدق می‌کند، لازم نیست حتماً مرتکب قتل شده باشد. من تعجب می‌کنم از افرادی که چنین سخنانی گفته‌اند که فرد حتماً باید مرتکب قتل شده باشد تا عنوان محارب صدق کند!
وی خاطرنشان کرد: براساس آنچه بنده در کتب فقهی خوانده‌ام محارب به کسی می‌گویند که برای ترساندن مردم اسلحه را برهنه کند، یعنی از غلاف بیرون بکشد، پس کسی که سلاح به دست می‌گیرد و راه می‌بندد، با مردم درگیر می‌شود و قمه به دست می‌گیرد، فرقی نمی‌کند چه مردم را بترساند، چه یک مأمور نیروی انتظامی را، عنوان محارب صادق و محقق شده و حکم محارب هم از این نظر اختلافی نیست و باید اجرا شود.
نماینده مردم استان آذربایجان غربی افزود: در موضوع مدنظر هم عنوان محقق شده و حکم محارب هم از این نظر محقق شده و ما نباید برای خوشامد دیگران از صدور احکام فقهی و قرآنی دست بکشیم و احکام را خودمان تغییر دهیم. حتی اگر جوسازی و شایعه‌پراکنی کنند ما نمی‌توانیم به خاطر جوسازی رسانه‌های ضد انقلاب و خارج‌نشین از احکام مسلم اسلامی دست برداریم.
شبستری در ادامه گفت: احکام به‌خاطر بازدارندگی وضع شده‌اند و اگر در اینجا نظام بخواهد در مورد افرادی که مسلحانه وارد درگیری شده‌اند، رأفت به خرج دهد، قطعاً آن بازدارندگی محقق نشده و دامنه اغتشاشات متوقف نخواهد شد. پس اگر بخواهیم این اغتشاشات متوقف شود باید خواستار برخورد قاطعانه با افرادی باشیم که عامدانه و عاملانه لیدر بوده‌اند و در این جریان‌ها وارد شده‌اند. 
وی در پایان گفت: باید با این‌ها با قاطعیت برخورد شود تا درس عبرتی برای دیگران شود و بدانند نظام تا یک جایی مماشات می‌کند و اگر بنا شد به آدم‌کشی و سوزاندن افراد بی‌گناه بپردازند و اسلحه به‌دست گرفته و خیایان ببندند، قطعاً هیچ عاقلی اجازه مماشات نخواهد داد.
وی ادامه داد: می‌بینید خود کشور‌های غربی هم در کشورهایشان با افرادی که آشوب می‌کنند با همین قاطعیت برخورد می‌کنند، پس معلوم می‌شود این موضوع یک اصل پذیرفته شده و عقلایی است که هیچ نظامی در هیچ کجای دنیا آشوب و ناامنی و خسارت به اموال و جان و نوامیس مردم را تحمل نخواهد کرد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه