نمایشگاه نقاشی‌خط با موضوع «شاهچراغ» در نگارخانه رضوان

نمایشگاه نقاشی‌خط با موضوع «شاهچراغ» در نگارخانه رضوان

نگارخانه رضوان همزمان با چهلمین روز حادثه شاهچراغ اقدام به برگزاری نمایشگاه نقاشی‌خط از آثار استاد محسن توسلی کرده است. در این نمایشگاه علاوه بر آثاری با موضوع حادثه شاهچراغ، نقاشی‌خط‌هایی با موضوع دهه فاطمیه و شهید و شهادت نیز برای علاقه‌مندان به نمایش گذاشته شده است.


محسن توسلی متولد سال 1347 در مشهد است، او دارای مدرک کارشناسی پرستاری بوده و خوشنویسی را زیر نظر استادانی همچون مرتضی روحانی، حسین ترمه‌چی، عبدالصمد صمدی و سید محمد حسینی موحد آموخته است.
توسلی تاکنون بیش از 25نمایشگاه انفرادی داخلی و خارجی برگزار و در بیش از 30نمایشگاه گروهی داخلی و خارجی از جمله ترکمنستان، ترکیه، بنگلادش، پاکستان و... شرکت کرده است.
کسب رتبه نخست در سه دوره جشنواره کریمه اهل‌بیت(ع)، رتبه نخست هنرهای تجسمی فجر (1387)، رتبه برتر در چندین دوره جشنواره هنرهای تجسمی شیراز، جشنواره هنری امام رضا(ع)، برگزاری چند دوره ورک‌شاپ هنری و... در کارنامه هنری این هنرمند دیده می‌شود. توسلی بیشتر در زمینه نقاشی‌خط با رویکرد دینی فعالیت داشته و یک مجموعه سه‌جلدی با عنوان «آرام دل» با موضوع طراحی گرافیکی لفظ جلاله «الله» تألیف کرده و به چاپ رسانده است. گزارشی از نمایشگاه آثار نقاشی‌خط این هنرمند در نگارخانه رضوان را در ادامه می‌خوانید.

حمایت نگارخانه رضوان از هنرمندان
محمود جمالی، مدیر نگارخانه رضوان است؛ او در خصوص برگزاری این نمایشگاه به خبرنگار قدس می‌گوید: مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس با توجه به رسالت‌هایی که دارد پس از حادثه شاهچراغ تصمیم گرفت نمایشگاه‌های هنری مرتبط با این حادثه برگزار کند و استاد توسلی که استاد پیشکسوت نقاشی‌خط کشور هستند در این حوزه پیشقدم شدند و با این فرصت کم، آثار خود را به این نمایشگاه رساندند.
او درباره جزئیات این نمایشگاه بیان می‌کند: این نمایشگاه که از 19 آذر آغاز به کار کرده، امروز نیز دایر است و علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید به خیابان کوهسنگی، کوهسنگی 17، نگارخانه رضوان مراجعه کنند.
جمالی با اشاره به اینکه بازدید از نمایشگاه‌ها در این نگارخانه خوب است، اضافه می‌کند: به واسطه اینکه عمدتاً نمایشگاه‌های هنری گروهی با شرکت چند هنرمند برگزار می‌شود، این موضوع می‌تواند به تعداد بیشتری از علاقه‌مندان اطلاع‌رسانی کند، بنابراین، این گروه از نمایشگاه‌ها با استقبال بیشتری روبه‌رو هستند. 
مدیر نگارخانه رضوان در خصوص اقتصاد هنر و حمایت نگارخانه‌ها از هنرمندان می‌افزاید: نمایشگاه‌های حمایتی ما در این نگارخانه به این صورت است که هزینه نمایشگاه و هزینه‌های جاری معمول از هنرمند دریافت نمی‌شود و مؤسسه این هزینه‌ها را متقبل می‌شود؛ در مواردی که شورای تخصصی نمایشگاه به این جمع‌بندی می‌رسد که نمایشگاه می‌تواند حمایتی باشد، این‌گونه انجام می‌شود. 
به گفته او کار کردن در حوزه فروش آثار نمایشگاهی و پرداختن به اقتصاد هنر در مشهد سخت است و معمولاً تابلوها در تهران فروخته می‌شوند، اما نگارخانه رضوان با توجه به فرم نمایشگاه، فروش آثار هم دارد.
جمالی معتقد است نمایشگاه‌های مناسبتی امکان فروش آثار را ندارند، چون هدف از برگزاری این نمایشگاه‌ها متفاوت است، اما در نمایشگاه‌هایی که صرفاً بحث هنر است، فروش آثار نیز انجام می‌شود، البته درصدی که نمایشگاه از هنرمند دریافت می‌کند کم است و معمولاً نگارخانه رضوان از هنرمندان حمایت می‌کند.

مشهد از نظر هنرمندان نقاشی‌خط رتبه دوم را در کشور دارد 
در ادامه، استاد توسلی در خصوص آثار این نمایشگاه می‌گوید: در این نمایشگاه 26 اثر به نمایش گذاشته شده که پنج اثر ارتباط مستقیم با شاهچراغ دارند و بخشی از آثار به دهه فاطمیه و بخشی دیگر به شهید و شهادت اختصاص دارد، آثار نیز در اندازه‌های 2 در 1.5 متر تولید شده‌اند.
او به دو هفته‌ای که فرصت داشت این آثار را به نمایشگاه این هفته برساند اشاره و درباره اهمیت ارتباط هنرمند با مردم جامعه بیان می‌کند: هنرمند هم مانند بقیه افراد در این جامعه زندگی می‌کند و حتی باید در مواردی جلوتر از مردم پیش برود، اما به عنوان مثال، بسیاری از هنرمندان می‌گویند در شأن من نیست به این حوزه ورود پیدا کنم، ولی به نظر من هنرمند باید از دل مردم و با آن‌ها باشد، خوبی‌ها و خوشی‌های مردم بر او تأثیر بگذارد و از آن الهام بگیرد و به جامعه بازخورد دهد و به اصطلاح در بده بستان با مردم جامعه باشد.
این هنرمند با بیان اینکه روزگار می‌گذرد و مردم درباره اثر کار هنرمند قضاوت می‌کنند، ادامه می‌دهد: بسیاری از هنرمندان وقتی در این مملکت جنگ بود، آن هم جنگی که به ما تحمیل شده بود، واکنشی نداشتند؛ آن‌ها باید به تاریخ پاسخگو باشند. 
توسلی معتقد است تا زمان فرهنگ‌سازی برای خرید آثار هنری موضوعی مانند شاهچراغ توسط مردم عادی، باید این موضوعات توسط نهادها و ارگان‌ها حمایت شود تا این موضوع بین مردم جا بیفتد.  او خلق آثار هنری موضوعی را دغدغه هنرمند می‌داند و می‌افزاید: هنرمند خلق این آثار را وظیفه خود می‌داند و برای اینکه آثار مورد نظر خوب شوند حاضر است از زندگی‌اش بزند و هزینه کند، زیرا او به خاطر آرمانی که به آن معتقد و وفادار است، می‌خواهد این آثار را که با موضوعات جامعه گره خورده، خلق کند.
این هنرمند می‌گوید: پس از تهران، مشهد در رتبه‌ دوم یا سوم کشور است و هنرمندان در این شهر ارج و قرب خوبی دارند. مشهد هنرمندان بزرگ و خوبی دارد که هم در خوشنویسی کلاسیک و هم نقاشی‌خط در کشور از جایگاه خوبی برخوردارند و در این شهر فعال هستند.
او درباره تاریخچه نقاشی‌خط و تنوع این هنر بیان می‌کند: نقاشی‌خط حوزه‌های مختلفی دارد، ریشه‌های اولیه‌اش در قاجار بوده که اسماعیل جلایر، محمد ملک قزوینی و... پایه‌گذاران اولیه آن بودند و در دوره معاصر نیز استادانی مانند زنده‌رودی، احصایی و... حدود 50 سال پیش موجب بالندگی این هنر شدند. هر کدام از این هنرمندان با توجه به علاقه‌ای که داشتند 
در یک موضوع خاص کار کردند یا حتی برخی از آنان کارهایشان عنوان نداشته و با حروف بازی می‌کردند. من هم بیشتر به موضوعات مذهبی در نقاشی‌خط علاقه‌مندم. 
توسلی اضافه می‌کند: بسیاری از افراد نقاشی‌خط را هنر آسانی می‌دانند در حالی که اگر در دو رشته نقاشی و خوشنویسی فعالیت نکرده یا استعداد نداشته باشند نمی‌توانند در نقاشی‌خط موفق باشند. این هنر بی‌انتهاست و هنرمند تا پایان کار خود نمی‌تواند بگوید در این رشته کامل است. 

خبرنگار: مهدیه قمری

برچسب ها :
ارسال دیدگاه