ریل‌گذاری جدید پژوهشی در آستان قدس رضوی

در نشست خبری به مناسبت هفته پژوهش مطرح شد 

ریل‌گذاری جدید پژوهشی در آستان قدس رضوی

نشست خبری هــــــفته پژوهش سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی صبح دیروز با حضور جمعی از مدیران نهادهای وابسته به این سازمان در محل تالار شیخ طوسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد.


دستاورد مهم تبدیل بنیاد پژوهش‌ها به پژوهشگاه
به گزارش آســــــــتان‌نیوز، احد فرامرز قراملکی، مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در این نشست با بیان اینکه همچون سال مالی شرکت‌های کسب‌وکار، می‌توان هفته پژوهش هر سال تا سال بعد را سال پژوهشی دانست، عنوان کرد: یکی از رهاوردهای سال پژوهشی گذشته، تبدیل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی به پژوهشگاه بود.
وی با بیان اینکه سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی بر اساس سند سیاست‌های کلان آستان قدس رضوی راهبردهای مهمی دارد، ادامه داد: کسب مرجعیت علمی در حوزه‌های مرتبط و متناسب با ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل، سازمان‌بخشی و شبکه‌سازی ظرفیت‌های علمی، آموزشی و پژوهشی با هدف اعتلای معارف رضوی و... از جمله این راهبردهاست.

۳ بازوی علمی آستان قدس رضوی 
وی در ادامه به اقدامات و دستاوردهای یک‌ساله بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی اشاره و خاطرنشان کرد: دانشگاه‌های بین‌المللی امام رضا(ع)، علوم اسلامی رضوی و بنیاد پژوهش‌های اسلامی سه بازوی علمی آستان قدس رضوی هستند.
قراملکی در ادامه راه‌اندازی ۶ هیئت اندیشه‌ورز با موضوعات زیارت، حجاب، مسائل کلامی عمومی شده، وقف، اخلاق خدمت و حدیث رضوی را یکی از اقدامات بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برشمرد و افزود: دانشمندان رشته‌های مختلف در این هیئت‌های اندیشه‌ورز حضور یافته و به تبادل تجربیات می‌پردازند.
وی همچنین انتشار ۱۹۰جلد کتاب در یک سال گذشته، برگزاری ۲۱کرسی ترویجی، برگزاری نشست‌های علمی، حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب از جمله دوحه، مسقط، نجف، کربلا و... با شعار هر نمایشگاه کتاب یک پایگاه علمی برای آستان قدس رضوی را از دیگر دستاوردهای یک ساله این مرکز دانست.

اهتمام در ورود به عرصه‌های جدید و مورد نیاز جامعه
قراملکی با بیان اینکه تولید محصولات علمی نوین خبر از ریل‌گذاری‌های جدید می‌دهد، گفت: بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی مصمم است با استفاده از ظرفیت‌های ملی و جهانی وارد مسائل مبتلابه و مباحث روز جامعه شود.
 وی همچنین به انتشار کتاب ارزشمند «المعجم فی فقه لغه القرآن و سر البلاغته» اشاره کرد و گفت: این اثر به لحاظ حجمی و کمّی در تاریخ تمدن اسلام مانند ندارد. تاکنون ۴۵جلد از این اثر منتشر شده و قرار است تا ۷۰ جلد آن منتشر شود.

تدوین آیین‌نامه حمایت و تشویق کارگزاران وقف علمی 

سرپرست دانشگاه علوم اسلامی رضوی نیز در سخنانش از جذب سه مورد وقف در زمینه فعالیت‌های پژوهشی و در راستای تدوین «آیین‌نامه حمایت و تشویق کارگزاران وقف علمی» در دانشگاه علوم اسلامی رضوی خبر داد. 
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمد امامی در این نشست با اعلام در نظر داشتن سیاست‌های تحولی توسط این دانشگاه متناسب با نیاز جامعه در سال گذشته، گفت: تحول و ارتقای سرانه اعضای هیئت علمی و آموزش دانشجویان در مقطع تحصیلات تکمیلی با سیاست‌های دانش‌افزایی برای استادان و هیئت‌های علمی در این دانشگاه طی سال گذشته در نظر گرفته و اجرا شده است.
 
 انتشار ۱۰ مجله در موضوعات مختلف و برگزاری ۶۵ کرسی علمی و ترویجی در یک سال گذشته
 سرپرست دانشگاه علوم اسلامی رضوی عنوان کرد: این دانشگاه دارای ۱۰ عنوان مجله در موضوعات مختلف است که چهار عنوان از آن‌ها درجه علمی - پژوهشی، دو عنوان علمی-ترویجی و چهار عنوان هم درجه علمی - تخصصی دارد که در نظر داریم مجلات حوزه علمی - تخصصی را به سطح علمی - پژوهشی ارتقا دهیم.
وی گفت: در طول یک‌سال گذشته ۶۵کرسی علمی و ترویجی و ۵۵برنامه توانمندسازی استادان و دانشجویان با مدت زمان ٨٠٠ساعت برگزار شد و توانستیم در همین مدت هفت طرح پژوهشی را به ثمر برسانیم که از این تعداد، سه طرح برای مشتریان خارج از دانشگاه از جمله طرحی برای شورای اسلامی شهر مشهد بوده است.

تلاش برای پررنگ کردن رابطه دانشگاه با صنعت

در ادامه این نشست، نوبت به رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) رسید تا به تشریح عملکرد پژوهشی و فناوری دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) در سال گذشته بپردازد.
مرتضی رجوعی به اقدامات و دستاوردهای پژوهشی دانشگاه امام رضا(ع) در سال گذشته اشاره کرد و «طرح كار در عرصه» با هدف حضور دانشجویان دانشگاه امام رضا(ع) در محیط‌های کاری را که با همکاری بنیاد بهره‌وری و موقوفات رقم خورده از جمله این اقدامات برشمرد.
 وی همچنین طرح تحول دانشگاهی با اندیشمندان صنعتی را از دیگر فعالیت‌های این دانشگاه در سالی که گذشت دانست و هدف آن را ارتباط استادان با صنایع وابسته به آستان قدس رضوی در بنیاد بهره‌وری و موقوفات ذکر کرد.
رجوعی ادامه داد: امسال ۱۰ طرح پژوهشی با مراکز علمی مختلف منجر به امضا و عقد تفاهم‌نامه شده و سعی ما این است ارتباط بین دانشگاه با صنعت را پر رنگ‌تر کنیم.

حمایت مالی و علمی از پایان‌نامه‌های تقاضامحور دانشجویان
رجوعی در ادامه گفت: توانستیم در سال گذشته عنوان طرح دستیار فناوری را به خود اختصاص دهیم، همچنین راه‌اندازی سه نشریه تخصصی در حوزه‌های فناورانه از دیگر دستاوردهای پژوهشی یک سال گذشته این دانشگاه است.
وی به برنامه‌های سال آینده این دانشگاه اشاره کرد و افزود: فراخوان جشنواره عالم آل‌محمد(ع) به‌تازگی منتشر شده و قرار است این جشنواره در سال آینده برگزار شود.
رجوعی همچنین توسعه طرح کار در عرصه و حمایت مالی و علمی از پایان‌نامه‌های تقاضامحور دانشجویان را از دیگر برنامه‌های در دست اقدام این دانشگاه دانست.

ایجاد بانک اطلاعات علمی و فرهنگی آستان قدس در دستور کار کتابخانه مرکزی رضوی
رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی نیز در این نشست از ایجاد بانک اطلاعات علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی توسط کتابخانه مرکزی رضوی خبر داد.
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجلال حسینی ایجاد بخش «آستان‌شناسی» در ذیل کتابخانه امام رضا(ع) و کتابخانه دیجیتال، ایجاد و به‌روزرسانی پایگاه‌های تخصصی زیارت، امام رضا(ع)، وقف و نذر، عفاف و حجاب، فعالیت‌های فرهنگی، تبلیغی، علمی، هنری و اقتصادی آستان بر پایه اسناد در راستای مأموریت‌های تخصصی این سازمان را از دیگر اقدامات در دست اجرای این مجموعه برشمرد.
حسینی همچنین ایجاد نظام فرهنگی و علمی آستان بر پایه اسناد را از دیگر اقدامات این مجموعه عنوان کرد و تألیف کتاب‌هایی همچون پیشینه 500 ساله پزشکی آستان قدس و اشتغال زنان در آستان قدس رضوی بر پایه اسناد را از جمله اقدامات صورت گرفته در این راستا دانست.
 
بزرگ‌ترین مرکز تحقیقاتی کشور در کتابخانه رضوی
وی با اشاره به حجم فعالیت تالار محققان کتابخانه مرکزی تصریح کرد: بزرگ‌ترین مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی کشور امروز در اختیار کتابخانه رضوی است که نزدیک به 14هزار و 400 پژوهشگر از 12کشور در آن عضویت دارند.
حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی همچنین به ارائه خدمات کتابخانه دیجیتال رضوی اشاره کرد و گفت: سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از سال1390 با ایجاد کتابخانه دیجیتال برای دسترس‌پذیری محققان به منابع از طریق فضای مجازی تلاش کرده و ثمره آن در حال حاضر مجموعه‌ای افزون بر 170میلیون منبع دیجیتال است.
رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی تصریح کرد: در سال 1401، تعداد 11عنوان کتاب در کتابخانه رضوی منتشر شده که نسبت به سال گذشته 70 درصد رشد داشته است. 

حرکت مدارس امام رضا(ع) به سمت غنی‌سازی تعلیم و تربیت 

مدیرعامل بنیاد فرهنگی رضوی نیز در ادامه از تلاش این بنیاد برای غنی‌سازی تعلیم و تربیت با انواع فعالیت‌های علمی و پژوهشی خبر داد. 
سید محمدصادق علی پرست در این نشست، کادرسازی و تربیت نیروهای مؤمن، متعهد و متخصص برای حکمرانی نظام اسلامی را از جمله اهداف ‌تأسیس و فعالیت بنیاد فرهنگی رضوی برشمرد و گفت: رویکرد تعلیم و تربیت دانش‌آموزان مدارس امام رضا(ع) بر مسئله‌محوری و جست‌وجوگری گذاشته شده است.

احیای پژوهش‌سرای امام رضا(ع)
وی اضافه کرد: در یک‌سال اخیر پژوهش‌سرای امام رضا(ع) فعالیت‌های علمی و پژوهشی خود را با رویکرد تربیت دانش‌پژوهان نوجوان در قالب گروه‌های علمی نجوم، فیزیک، شیمی، زیست و ریاضی در سطح مدارس امام رضا(ع) از سر گرفته است.
وی با اشاره به تولید اولین محتواهای تخصصی مبتنی بر روش‌های نوین آموزشی در سطح بین‌المللی در قالب تألیف کتاب‌های «آزمایش و سرگرمی با رویکرد کاوشگری» و اجرای فوق برنامه «مدرسه پلاس» اظهار کرد: مدارس امام رضا(ع) به سمت غنی‌سازی تعلیم و تربیت با فعالیت‌های علمی و پژوهشی حرکت می‌کنند.

به دنبال «مدرسه کارآفرین» هستیم
وی با بیان اینکه این بنیاد بر محور کارآفرینی دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها در قالب طرح «مدرسه کارآفرین» متمرکز شده، افزود: در مدارس امام رضا(ع) با برگزاری دوره‌های کارآفرینی و مهارت‌آموزی، بستر خوبی برای خوداشتغالی خانواده دانش‌آموزان به‌ویژه در مناطق حاشیه شهر مشهد فراهم شده است. 
مدیرعامل بنیاد فرهنگی رضوی ضمن اعلام آغاز به کار طرح «واقفان پژوهشی» در هفته پژوهش، اضافه کرد: به پشتوانه این طرح از ظرفیت علمی و تخصصی اولیا و صاحبنظران در فرایندهای تعلیم و تربیت مدارس امام رضا(ع) استفاده خواهد شد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه