توقف خرید توافقی زعفران

کشاورزان تربت حیدریه گلایه دارند

توقف خرید توافقی زعفران

توقف طرح خرید حمایتی زعفران با نرخ دولتی که توسط سازمان تعاون روستایی اجرا می‌شد، صدای کشاورزان تربت حیدریه، به عنوان قطب تولید این محصول در استان خراسان رضوی را درآورده و آنان خواستار ادامه این طرح برای حمایت از تولیدکنندگان این محصول هستند.


به گزارش ایرنا، جمعی از کشاورزان شهرستان تربت حیدریه در مراجعه و یا تماس با اداره‌ها و نهادهای مختلف از جمله فرمانداری، جهاد کشاورزی، سازمان تعاون روستایی و دفتر نماینده این شهرستان در مجلس شورای اسلامی، خواستار ادامه اجرای طرح خرید حمایتی زعفران شده‌اند.
به اعتقاد بیشتر کشاورزان تربت حیدریه و حتی شهرستان‌های حومه، طرح حمایتی خرید زعفران با نرخ اعلامی دولت به تعادل بازار عرضه و تقاضا و حمایت از کشاورز کمک شایانی می‌کند.
یکی از کشاورزان تربت حیدریه گفت: اگرچه ایرادهایی به طرح حمایتی خرید زعفران وارد است و باید در عیار و نرخ تعیین شده برای خرید تجدید نظر صورت گیرد ولی اجرای آن با همین کاستی‌های موجود به نفع کشاورز است.
سیداحمد موسوی اظهار کرد: انتظار داریم سازمان تعاون روستایی با تجدید نظر در تصمیم خود، روند خرید حمایتی زعفران از کشاورزان خراسان رضوی را از سر بگیرد.
محمد رستمی، رئیس اداره تعاون روستایی تربت‌حیدریه گفت‌وگو در این باره را به روزهای آینده موکول کرد و گفت: در شرایط حاضر اجازه ندارم در ارتباط با طرح حمایتی خرید زعفران مصاحبه کنم.
حسین محمدی، مدیر جهاد کشاورزی تربت حیدریه نیز گفت: در ارتباط با توقف طرح خرید حمایتی زعفران اجازه مصاحبه ندارم.
یک مسئول آگاه محلی در این باره گفت: وزارت جهاد کشاورزی با هدف اصلاح قیمت و تجدید نظر در طرح، خرید حمایتی زعفران از کشاورزان را موقتاً متوقف کرده است.
وی که خواست نامش منتشر نشود؛ افزود: برخی از کشاورزان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به طرح حمایتی خرید زعفران انتقاداتی داشتند که در پی آن سازمان تعاون روستایی با دستور وزیر جهاد کشاورزی تصمیم به توقف موقت خرید حمایتی زعفران گرفت ولی آنچه مسلم است هدف از این تجدید نظر کمک بیشتر به کشاورزان و تقویت بنیه اقتصادی آن‌هاست.
وی تصریح کرد: اساساً طرح حمایتی خرید زعفران از همان ابتدا با هدف حمایت از کشاورز و آسیب ندیدن زعفران‌کاران از ناحیه نوسان قیمت‌ها عملیاتی شده است.
پیش از این نماینده شهرستان‌های تربت حیدریه، مه‌ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی گفته بود سازمان تعاونی روستایی به نمایندگی از دولت هر کیلوگرم زعفران نگین را از کشاورز به قیمت ۴۱ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان خریداری می‌کند که تأثیر خوبی در حمایت از کشاورز دارد. به گفته محسن زنگنه، دولت برای حمایت از کشاورزان در مرحله نخست هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار به منظور خرید حمایتی زعفران اختصاص داده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه