۴۷۰ دشت کشور ممنوعه و بحرانی است

۴۷۰ دشت کشور ممنوعه و بحرانی است

مدیرکل آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: ۶۴۶ دشت در سطح کشور وجود دارد که از این تعداد ۴۷۰دشت بحرانی و ممنوعه است.


به گزارش ایرنا، هوشنگ جزی در جلسه مدیریت منابع آب و اهداف راهبردی آبخیزداری خراسان شمالی اظهار کرد: بر اساس ارزیابی صورت گرفته، بیشترین دشت‌های ممنوعه و ممنوعه بحرانی در استان‌‌های فارس، کرمان، خراسان ‌رضوی، اصفهان و خراسان‌ جنوبی واقع است.
وی تصریح کرد: آب کشور در مرحله بسیار شکننده است اما می‌توان آن را مدیریت کرد و لازمه آن این است که همه به میدان بیایند؛ چرا که اگر به یک گروه یا ساختار بسنده کنیم سیل بحران همه ما را خواهد برد.
وی در ادامه افزود: با توجه به خشکسالی‌های متوالی در یک دهه اخیر و برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی، پدیده فرونشست زمین در بسیاری از دشت‌های حاصلخیز اتفاق افتاده و این برداشت‌های بی‌رویه سبب شده است که مشکلاتی مضاعف نیز بر بحران آب اضافه شود. سالانه ۳۰سانتیمتر فرونشست زمین در کشور رخ می‌دهد که در این زمینه وضعیت برخی مناطق در استان همدان بحرانی‌تر است.
«جزی» شوری آب و کاهش کیفیت منابع آبی را از دیگر پیامدهای خشکسالی عنوان کرد و افزود: اکنون آبخوان‌ها در حال از بین رفتن است و در برخی مناطق با حفر چاه با عمق ۳۰۰تا ۴۰۰ متری نیز به آب نمی‌رسند.
وی گفت: ۶۰ میلیون نفر از جمعیت ساکن در ۴۵۰شهر و 8هزار و ۶۵۰روستا و آبادی کشور در معرض خطر سیل قرار دارند.
وی درباره فرسایش خاک در بالادست سدها نیز افزود: سالانه بیش از ۳۵۰میلیون مترمکعب خاک همراه سیلاب‌ها شسته شده و در مخزن سدها رسوب‌گذاری می‌شود. جزی در ادامه عنوان کرد: میزان فرسایش خاک در ایران سالانه 4/16 تن در هر هکتار است در حالی که شاخص جهانی آن 5/2تن در هر هکتار است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه