گرد و غبار خواف فراتر از بحران

رئیس اداره حفاظت محیط ‌زیست شهرستان هشدار داد

گرد و غبار خواف فراتر از بحران

رئیس اداره حفاظت محیط ‌زیست شهرستان خواف گفت: ‏از ۳۲کانون بحرانی گرد و غبار در استان، سه کانون آن در شهرستان خواف قرار دارد.


سعید شفیعیان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: شهرستان خواف یکی از دو شهرستان خراسان رضوی است که وضعیت گرد و غبار در آن فوق بحرانی قلمداد می‌شود.
این کانون‌ها در مسیر بادهای ۱۲۰روزه محل برداشت گرد و غبار و انتقال آن به مناطق داخلی کشور محسوب می‌شوند.
شفیعیان ادامه داد: علاوه بر دو کانون گرد و غبار واقع در عرصه‌های بیابانی خواف با وسعت ۱۷۰ هزار هکتار، یک کانون انسان‌ساخت با قدمتی کمتر از ۱۵ سال و با وسعتی حدود ۵۰ هزار هکتار با منشأ فعالیت‌های معادن پلاسری تشکیل شده است.
رئیس اداره حفاظت محیط‌ زیست شهرستان خواف گفت: امروزه بروز خشکسالی‌های مداوم، تخریب پوشش گیاهی و کاهش رطوبت خاک در کانون‌های واقع در عرصه‌های طبیعی و همچنین تغییر وضعیت زمین، انباشت باطله‌های تسطیح و تثبیت نشده معدنی، انباشت غیراصولی محصول به همراه عدم کنترل گرد و غبار در خطوط تولیدی و سنگ‌شکن‌ها و تردد مداوم خودروهای سنگین، منشأ گرد و غبار بحران‌ساز در این کانون‌ها شده است.
وی در ادامه با بیان اینکه ۴۰ درصد وسعت این شهرستان مستعد فرسایش بادی است، خاطرنشان کرد: تقریباً تمام منطقه حفاظت شده سیرخون از مناطق تحت مدیریت سازمان محیط ‌زیست منطبق بر عرصه کانون‌های گرد و غبار خواف است. شفیعیان همچنین در خصوص آثار این گرد و غبار بر دیگر مناطق استان گفت: کانون‌های واقع در مسیر بادهای ۱۲۰ روزه یکی از چهار منشأ ریزگردهای داخلی کشور محسوب شده که اثرات آن‌ها بر شهرستان‌های مسیر این باد که در جنوب شهرستان خواف قرار دارند محتمل است.
وی در ادامه با اشاره به وظیفه دستگاه‌های مندرج در قانون هوای پاک گفت: کاهش اثرات گرد و غبار در خواف نیازمند حضور فعال همه دستگاه‌ها و انجام تعهدات بخش خصوصی است.
وی با اشاره به مصوبه سفر ریاست‌جمهوری در شهرستان خواف گفت: پیشرفتی در خصوص تجهیز و راه‌اندازی ایستگاه پایش آلودگی هوای شهرستان خواف صورت نگرفته است.
وی بیان کرد: طرح‌های کمربند سبز شهرها، تقویت بخش‌های بیماری‌های تنفسی بیمارستان، انجام تعهدات فضای سبز معادن و صنایع شهرستان و تلاشی که اداره منابع طبیعی شهرستان در حفاظت و احیای مراتع و تاغزارها دارند و در مجموع اقدام‌های همه دستگاه‌های اجرایی مشمول قانون هوای پاک در راستای کاهش اثرات گرد و غبار تأثیرگذار است. وی اذعان کرد: در حال حاضر ۱۵ پرونده با موضوع تهدید علیه بهداشت عمومی از طریق آلودگی هوا و ایجاد گرد و غبار در مراجع قضایی خواف در حال بررسی است. شفیعیان با اشاره به ضرورت توسعه فضای سبز در محدوده‌های معدنی اظهار کرد: 
میانگین ایجاد فضای سبز در مجموعه‌های بزرگ صنعتی و معدنی کمتر از ۵ درصد بوده که بر اساس تعهدی که دارند باید به ۱۰ درصد برسد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه