رسالت دانشجو چیست؟

گفت‌وگو با دوتن از دانشجویان دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) به مناسبت 16 آذر

رسالت دانشجو چیست؟

شانزدهم آذرماه در تقویم تاریخ رسمی کشور به نام «روز دانشجو» نام‌گذاری شده است. این روز، امسال با سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) (بنا به روایت 75 روز) تقارن پیدا کرده است. به همین مناسبت به میان دانشجویان پردیس خواهران دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) رفتیم و با دو تن از آنان به گفت‌وگو نشستیم.


این افراد یکی از مهم‌ترین وظایف دانشجویان این دانشگاه در کنار کسب علوم و دانش‌های مختلف را تلاش برای توجه به احیای امر امام هشتم(ع) یعنی فراگیری علوم اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و بیان زیبا و پسندیده آن برای مخاطبان گوناگون که خواسته امام رئوف و عالم آل‌محمد(ع) است، می‌دانند. 

همه باید دانشجوی مکتب امام رضا(ع) باشند
«زینب گفتی» 22ساله، دانشجوی ترم آخر رشته مشاوره مقطع کارشناسی دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) است. او می‌گوید: شرایط دانشجویی در دوران حاضر با گذشته خیلی تفاوت دارد، چون شرایط و پیشرفت علوم و فنون و فناوری و همچنین اوضاع و شرایط اجتماعی، فرهنگی،علمی، سیاسی و... کشور و دنیا نسبت به گذشته بسیار تغییر کرده است. به نظر من یک دانشجو در شرایط فعلی علاوه بر تلاش برای کسب علم و دانش، باید به دنبال افزایش بینش سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خود نسبت به جامعه و دنیا هم باشد. من همین جا به بخشی از سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر وظیفه جنبش دانشجویی در کنار سایر اقشار جامعه اشاره می‌کنم. ایشان می‌فرمایند: «... جنبش دانشجویی یعنی دانشجوی متحرک، دانشجوی فعال؛ دانشجویی که از نیروی فکر و توان جسمی و روحی خودش می‌خواهد برای پیشرفت استفاده کند؛ آیا فقط این‌ها مخاطبند؟ بلاشک نه. سنگین‌ترین مسئولیت بر عهده‌ مسئولان و انواع نخبگان جامعه است؛ نخبگان علمی ، نخبگان فکری و نخبگان سیاسی، لیکن جریان دانشجویىِ فعال هم مسئولیت سنگینی دارد. یکی از مسئولیت‌های جریان دانشجویی، تلاش برای فهمیدن است؛ یعنی تفکر...».
 براساس این رهنمود رهبر معظم انقلاب، دانشجویان وظیفه سنگین تفکر و ارتقای بینش خود در حوزه‌های مختلف اجتماعی، دینی، سیاسی، فرهنگی و... را برعهده دارند.
وی ادامه می‌دهد: من به این دلیل دانشجو شدم تا با کسب علم ودانش و مجهز شدن به سلاح علم در کنار کسب سایر نیازها و خصوصیات، بیشتر و بهتر بتوانم به کشورم و آرمان‌های انقلاب اسلامی خدمت کنم. یکی از مهم‌ترین دلایل انتخاب من برای تحصیل در دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع)، انتساب این دانشگاه به تشکیلات امام رئوف حضرت رضا(ع) و همچنین تفکیک دانشجویان مرد و زن و تک‌جنسیتی بودن این دانشگاه در واحدهای خواهران و برادران است که اقدام بسیار لازم و مناسبی برای دانشجویان و به‌ویژه برای خواهران مشتاق به کسب دانش و ورود به دانشگاه است.
این دانشجوی ترم آخر می‌افزاید: به نظر من دانشجوی خوب و موفق کسی است که علاوه بر خوب درس خواندن و تلاش برای ارتقای علمی و تحصیل علم و دانش‌اندوزی، برای به‌کارگیری دانش فراگرفته در مسیر برآوردن نیازهای جامعه و پیشرفت اهداف اسلام ناب محمدی(ص) و آرمان‌های انقلاب اسلامی هم تلاش کند. البته از ارتقای معنوی خود، دانشگاه و جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کند، هم غافل نباشد.
نکته دیگری که دوست دارم بیان کنم این است همه دانشجویان در نظام اسلامی باید دانشجوی مکتب امام رضا(ع) باشند، یعنی از نظر اداری، سازمانی، طبقه‌بندی، تفکیک و ظرفیت رشته‌های تحصیلی دانشگاه‌ها، همچنین شرایط دانشگاه‌های غیرانتفاعی و... همه دانشجویان نمی‌توانند دانشجوی دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) باشند، اما همه باید دانشجوی مکتب امام هشتم(ع) باشند. دانشجوی مکتب امام رضا(ع) بودن از دانشجوی دانشگاه امام رضا(ع) بودن مهم‌تر و ارزشمند‌تر است.
من در آخرین ترم تحصیلی در این دانشگاه حضور دارم و تا پایان سال از این دانشگاه دانش‌آموخته می‌شوم، اما از مکتب امام رضا(ع) هیچ‌وقت دانش‌آموخته نخواهم شد و تا پایان عمر و زند گی‌ام، دانشجوی این مکتب هستم.

 دانشجویان باید احیاگران «امر رضوی» باشند 
«زهرا خانی زارع» 20 ساله، دانشجوی ترم پنجم دوره ارشد پیوسته رشته الهیات، گرایش قرآن و حدیث در دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) است. او رشد علمی در کنار معنویت و پرورش دینی را دلیل اصلی برای انتخاب این رشته تحصیلی در دانشگاه امام رضا(ع) عنوان کرده و می‌گوید: احساس می‌کنم با تحصیل در این دانشگاه، رابطه قلبی و وابستگی‌ام به امام هشتم(ع) بیشتر از گذشته شده است. این دانشگاه منتسب به عالم آل‌محمد(ع) یعنی حضرت ثامن‌الحجج(ع) است، من درون خودم احساس می‌کنم امام هشتم(ع) ما را برای تحصیل در این دانشگاه دعوت کرده‌اند. البته این یک نظر شخصی است که همیشه در ذهنم به آن فکر می‌کنم. ضمناً برای من و خانواده‌ام مهم است که در کجا و کدام مجموعه آموزشی، علمی و فرهنگی و با چه هدفی به تحصیل و کسب علم و دانش بپردازم.
 وی درباره عنوان و مسئولیت دانشجو بودن در نظام اسلامی معتقد است، در جامعه اسلامی ایران، وظیفه دانشجو بودن تنها به عنوان و اسم آن و کسب علم و دانش منحصر نمی‌شود. اگر چنین بود، هیچ وقت حادثه 16 آذر1332 در دانشکده فنی دانشگاه تهران و شهادت سه تن از دانشجویان این دانشکده، اتفاق نمی‌افتاد. در آن دوران، دانشجویان مسلمان و متعهد ایران به سیاست‌های خبیثانه و توطئه‌های ایالات متحده آمریکا و حضور سفر معاون رئیس‌جمهور وقت آمریکا به ایران، اعتراض کردند. این نشان‌دهنده این است که دانشجو در نظام اسلامی نمی‌تواند تنها به دنبال تحصیل و کسب علم و دانش باشد. رهبر انقلاب در این باره  می‌فرمایند: «... به نظر من، جوانان انقلابی دانشگاه (دانشجویان) سعی کنند خوب درس بخوانند، خوب فکر و معرفتشان را بالا ببرند. سعی کنند در محیط خودشان اثر بگذارند، فعال باشند نه منفعل. روی محیط خودشان اثر فکری و روانی بگذارند، این شدنی است. آگاه به زمان و دارای درک و بینش عمیق سیاسی و اجتماعی باشند. با صلابت و استوار در برابر تهاجمات فکری، فرهنگی و... بیگانگان باشند. نه تنها خود در راه تحصیل علم و تربیت اخلاقی می‌کوشد که دوستان و دیگران را نیز در مسیر تعالی علمی و عملی تشویق و تقویت می‌کند...». مطابق این رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب، وظیفه و رسالت یک دانشجو در نظام اسلامی تنها خوب درس خواندن نیست. 
وی ادامه می‌دهد: همه این ویژگی‌ها و خصوصیاتی که رهبر انقلاب اسلامی برای دانشجو بودن بیان کردند، در مورد دانشجویان دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) از اهمیت و حساسیت بیشتری برخوردار است، زیرا دانشجویان این دانشگاه در مکان و یک محیط علمی منتسب به عالم آل‌محمد(ع) مشغول تحصیل هستند. 
علاوه بر این به نظر من، دانشجویان دانشگاه‌های آستان قدس رضوی، رسالت و مسئولیت حساس‌تری، بیش و پیش از دیگر دانشجویان درزمینه کسب و نشر معارف رضوی برعهده دارند زیرا ما در تشکیلات منتسب به امام هشتم(ع) مشغول تحصیل هستیم و باید بیش از دیگران برای احیای امر اهل بیت عصمت و طهارت(ع) که در یک حدیث معروف از سوی حضرت رضا(ع) به آن تأکید و اشاره شده، تلاش کنیم.

خبرنگار: محمدحسین مروج کاشانی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه