چاهی که «بی‌بی»کند

واکاوی اقدام انتحاری نتانیاهو در تشکیل کابینه افراطی

چاهی که «بی‌بی»کند

بنیامین نتانیاهو «ایتمار بن‌گویر» را به‌عنوان گزینه نهایی خود برای وزارت «امنیت داخلی» رژیم صهیونیستی که البته قرار است به وزارت «امنیت ملی» تغییر نام یابد، معرفی کرد.


وزارت جدید نسبت به نهاد پیشین از اختیارات بیشتری برخوردار است به‌نحوی که برخی نهادهای امنیتی ذیل ارتش و وزارت کشور نیز در آن ادغام خواهند شد. بن‌گویر (بن غفیر) عضو افراطی پارلمان رژیم صهیونیستی، فردی است که مواضع تندی دربرابر فلسطینیان دارد. او در آخرین موضع‌گیری خود گفته: هر فلسطینی که کوکتل مولوتف حمل کند، باید تیرباران شود. بن‌گویر همچنین اعلام کرد ماه آینده به مسجدالاقصی حمله می‌کند. 
قرار دادن این چهره افراطی در این پست مهم و حساس از سوی بنیامین نتانیاهو ملقب به «بی‌بی» نه تنها موجب شکاف در رأس حاکمیت صهیونیست‌ها خواهد شد بلکه می‌تواند اعتراضات فلسطینی‌ها را شعله‌ورتر کند. 
 یک کارشناس مسائل فلسطین در گفت‌وگو با قدس با بیان این نکته گفت: بن‌گویر نماینده طیفی است که به‌شدت راست‌گرا و به اصطلاح «صهیونیسم مذهبی» است. صهیونیسم مذهبی‌ها تعصبات به‌شدت نژادپرستانه و امنیتی به‌ویژه در مورد اعراب و اسرائیل دارند. آن‌ها همیشه طرفدار برخورد بسیار سخت با فلسطینی‌ها بوده و معتقدند فلسطینی‌ها باید اعدام شوند، چرا که در حال حاضر اسیران فلسطینی اعدام نمی‌شوند و این‌ها با این قضیه مخالف‌اند. محمدمحسن فائضی در این باره افزود: راست‌های افراطی در مواضع رسمی خود قائل به الحاق کرانه باختری به اسرائیل هستند. این مجموعه فکری، تندروترین و راست‌گراترین طیف درون اسرائیل است. طیف یاد شده از سال 2000 به بعد بسیار قدرتمندتر شد. این افراد، به‌خصوص در آرای انتخاباتی صهیونیست‌ها مؤثر بودند و قدرت گرفتن بن‌گویر نتیجه واقعیت‌های موجود درون جامعه اسرائیل است. به‌تازگی اسرائیلی‌ها روی این مسئله بسیار مانور دادند که آرای رأی‌دهندگان سکولار در دور اول کمتر از آرای افراد مذهبی اسرائیلی است.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا انتخاب وی به منزله امنیتی‌تر شدن فضای فلسطین است و تقابل جدی‌تری بین فلسطینی‌ها و رژیم صهیونیستی شکل خواهد گرفت، افزود: حقیقت این است که حجم تنش از 6-5 سال گذشته به‌ویژه در کرانه باختری در حال افزایش است. سخت‌گیری به فلسطینی‌ها افزایش یافته و این تنش دوطرفه بوده است. برای بار نخست از 2018 به این طرف، تعداد کشته‌شدگان صهیونیست‌ بالاتر رفته است. طیف راست افراطی ادعایش این است و بن‌گویر هم در یکی دو سالی که در پارلمان بود نشان داده رفتارهایی به‌شدت تنش‌زا دارد. حضورش در محله شیخ جراح این‌گونه بود که ناگهان در بیمارستانی که زخمی‌های عملیات فلسطینی بستری بودند حاضر می‌شد و طرفداران این طیف جلو این بیمارستان تجمع می‌کردند. این رویکرد نشان می‌دهد وی فردی به‌شدت چالش‌زاست. 
فائضی درباره تأثیر تحول اخیر بر شکل‌گیری «انتفاضه جدید» نیز افزود: در دو سال گذشته با اینکه کابینه در اختیار لاپید بود اما شاهد افزایش تنش در کرانه باختری به‌ویژه در الخلیل و نابلس بودیم. تحت تأثیر این وقایع، انتفاضه کلمه‌ای است که به‌خصوص پس از انتخابات از سوی اسرائیلی‌ها بارها تکرار شده است. به‌تازگی رئیس سابق شاباک با صراحت این کلمه را به کار برده که نشان‌دهنده نگرانی جدی از سوی اسرائیل است. البته در شکل‌گیری انتفاضه قطعاً مؤلفه‌هایی جدی تأثیرگذارند، اما حجم عملیات و افزایش تعداد کشته‌شدگان اسرائیلی و اعلام موجودیت گروه جدید عرین‌الاسود، همه تأییدی بر این مطلب و نشان‌دهنده آن است که هر فشاری اتفاقاً واکنش بیشتری به همراه خواهد داشت.

خبرنگار: زینب اصغریان

برچسب ها :
ارسال دیدگاه