نوبت صعود بزرگ است

ایران- آمریکا، ساعت 30: 22 امشب

نوبت صعود بزرگ است

در چارچوب هفته سوم رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر و در گروه B این مسابقات، دو تیم ایران و آمریکا امشب ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران در ورزشگاه الثمامه دوحه به مصاف هم می‌روند.


​​​​​​​پیش از آغاز بازی‌های جام جهانی کمتر کسی تصور می‌کرد بازی ایران و آمریکا به یکی از سرنوشت سازترین دیدارهای گروه دوم رقابت‌های جام جهانی قطر تبدیل شود اما حالا نتیجه این بازی سرنوشت یکی از تیم های صعود کننده از این گروه را به احتمال بسیار زیاد مشخص خواهد کرد.
فارغ از بحث‌های فوتبالی مرتبط با این بازی، این دیدار تحت تأثیر اتفاقات سیاسی نیز قرار دارد به ویژه اینکه یانکی ها در اقدامی کاملاً غیرحرفه ای و موذیانه تصمیم گرفتند پرچم ایران را در حساب کاربری خود در توییتر تغییر دهند تا  با راه اندازی این مدل جنگ روانی حواس ایرانی را به سمت خود پرت کنند اما کی روش که به خوبی می دانست حریف به چه بازی های تبلیغاتی روی خواهد آورد اجازه نداد هیچ یک از بازیکنانش درگیر این پروسه شوند بلکه از مدیران فدراسیون خواست به صورت رسمی از فیفا بخواهند رفتار آمریکایی‌ها را پیگیری کنند. از طرفی دیگر در شبکه های اجتماعی نیز کاربران ایرانی حسابی از خجالت آمریکایی‌ها در آمدند تا به این ترتیب در این میدان یوزهای ایرانی احساس تنهایی نکنند.
اما تنش‌های پیش از بازی به همین جا ختم نشد؛ سرمربی تیم ملی آمریکا که خود بهتر از هر کسی می‌داند  دیداری نفسگیر و سخت در انتظار او و تیمش است تمرینات خود را به دو بخش تقسیم کرد، تا در حضور نمایندگان رسانه‌های گروهی مشتش را باز نکند، با وجود این خبرنگاران ایرانی در تمرینات این تیم حضور پررنگی داشتند تا همه اتفاقات مرتبط با تیم ملی آمریکا را زیر نظر بگیرند. با وجود این حساسیت‌ها اما کی روش نه تنها نگران این بازی نبود، بلکه صرفاً توان و انرژی خود را معطوف به مرور تمرینات تاکتیکی و تکنیکی کرد تا بازیکنانش از نظر روحی روانی آماده ارائه یک بازی تماشاگرپسند در بازی امروز باشند. کارلوس کی روش به احتمال فراوان به ترکیب برنده دست نخواهد زد، به همین دلیل به احتمال فراوان همان نفراتی که به عنوان ترکیب ثابت مقابل ولز به میدان آمدند نیز برابر آمریکا راهی میدان خواهند شد تا با همان سیستم و شیوه هجومی ایران یانکی‌ها را تحت فشار قرار دهد.البته برخی گمانه زنی‌ها حکایت از این دارد که ممکن است کی روش در این بازی حفاظت دروازه ایران را به علیرضا بیرانوند واگذار کند تا او نیز فرصت خودنمایی در این رقابت‌ها را داشته باشد.موضوع حفظ ترکیب برنده از سوی سرمربی پرتغالی برای دیدار حساس با آمریکا با استقبال کارشناسان و منتقدان رو‌به‌رو شده است؛ به ویژه اینکه آن‌ها در صحبت‌های خود به وی توصیه کردند همچنان سیستم بازی رو به جلو و هجومی را در دستور کار تیم ملی قرار دهد تا بتواند برای ثبت یک رویداد تاریخی ایران را به سمت مرحله بعد هدایت کند.
اما به اندازه‌ای که در اردوی یوزهای ایرانی آرامش برقرار است نگرانی و استرس در اردوگاه یانکی‌ها موج می‌زند، بنا به گفته رسانه‌های آمریکایی بازیکنان تیم ملی فوتبال این کشور به دلیل اختلاف امتیازی که در جدول رده‌بندی با تیم ملی ایران دارند به شدت تحت فشار هستند، از طرفی کابوس عدم راهیابی به مرحله بعد با توقف برابر تیم ملی ایران به شدت آن‌ها را مضطرب کرده است. فشار روانی روی این تیم به قدری زیاد است که سرمربی تیم ملی فوتبال این کشور دو روز پیش حتی حاضر به گفت و گو با خبرنگاران ایرانی هم نشد چون می دانست اگر وارد گفت‌وگوی مستقیم با خبرنگاران ایرانی شود روحیه شکننده تیمش از هر نظر آسیب خواهد دید.

برهالتر: بازی ایران، بازی همه یا هیچ!
گرگ برهالتر سرمربی آمریکا در خصوص شرایط تیمش پیش از این دیدار تاریخی و حساس با اشاره به حساسیت بالای این جدال این‎طور گفت: این اولین بازی حذفی ما در جام جهانی است (اشاره به موضوع حذف از رقابت‌ها در صورت عدم پیروزی). ما برنده می‌شویم یا از جام جهانی خارج می‌شویم. هر زمان که در جام جهانی هستید و می‌توانید در آخرین بازی گروهی با کنترل سرنوشت خود وارد بازی شوید، این یک چیز بسیار خوب است. 
برهالتر سرمربی آمریکا با اشاره به این شرایط آخرین جمله‌ای که در خصوص وضعیت تیمش پیش از بازی با ایران به زبان آورده این است:«It’s clear now.» بله همه چیز برای آن‌ها کاملاً مشخص است و به دنبال برد هستند و البته شرایط در اردوگاه کارلوس کی‌روش و تیم ملی ایران کاملاً امیدوارکننده پیش می‌رود.

کی‌روش: این بار می‌خواهیم صعود کنیم
سرمربی تیم ملی فوتبال ایران گفت: امیدوارم بازیکنانم در بازی با آمریکا خوب بازی کنند و پیروز شوند.
کارلوس کی‌روش گفت:یک بازی ویژه برای ما خواهد بود. تیم ملی آمریکا در بازی‌های قبل مقابل انگلستان و ولز خیلی خوب بازی کرد. 
تیم‌های دیگر و به خصوص خودمان خیلی مستمر خوب کار نکردیم. می‌دانیم چه کار می‌کنیم. یک تیم خوب مقابل ماست که سازمان یافته هستند. امیدواریم بازیکنان من خوب بازی کنند و مهارت‌های خود را جمع کنند و پیروز شوند و امیدوار هستم بتوانیم به نتایجی برسیم که بهترین کار را برای ما برای رسیدن به راند دوم انجام دهد.
او ادامه داد: برای من یک روز به خصوص خواهد بود؛ چرا که قبلاً با لیگ باشگاهی آمریکا و ملی این کشور کار کردم و بنابراین عضوی از خانواده بزرگ فوتبال این کشور بودم. برای من یک امتیاز و افتخار بزرگ است. اگر فوتبال بهتری بازیکنان انجام دهند شانس بیشتری خواهیم داشت.می‌خواهیم از بازی لذت ببریم و فرصت‌هایی برای خودمان ایجاد کنیم. بقیه مسئله با خداست و چیزی که با خودمان است این است که تمرکز کنیم و از تکنیک‌ها و کارشناسی‌های خودمان استفاده کنیم.
وی افزود: باید بهترین کارهای بازی قبل را تکرار کنیم اما اشتباهات خودمان مقابل انگلیس را تکرار نکنیم. یک چالش پیش روی خودمان داریم. باید فردا یک تیم بهتر باشیم اگر می‌خواهیم شانس صعود به دور بعد را داشته باشیم. برای ایران مهم است که با این بازی به دور بعد برود. این بار می‌خواهیم صعود کنیم. 
کی‌روش درباره شکایت فدراسیون فوتبال ایران در ارتباط با تغییر پرچم ایران در رسانه‌های اجتماعی فدراسیون فوتبال آمریکا و اینکه آیا پاسخی به فیفا رسیده و آیا آمریکا می‌تواند با این کارها انگیزه بازی را در تیمش از بین ببرد؟ گفت: بعد از ۴۲ سال فکر می‌کنم باید گفت نمی‌توان با این کارهای روانی پیروز شد. این هم چیز مهمی نیست که تأثیری روی عزم ما بگذارد. 

خبرنگار: سینا حسینی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه