آرزوهای با حجاب

پای صحبت تنیسور مدارس امام رضا(ع) که دو عنوان آسیایی دارد

آرزوهای با حجاب

با سن و سال کمی که دارد، توانسته دو عنوان را در رقابت‌های تنیس آسیا کسب کند. دعوتش کردیم تا حرف از میدان و رقابت و قهرمانی بزنیم. دختری که وقتی مربیان و رقیبانش می‌خواهند او را به دیگران معرفی ‌کنند، با این عنوان شناخته می‌شود: «تنیسور محجبه». 


فقط در طول دو سال
سن و سالی ندارد، نوجوانی 13ساله است. با چهره‌ای محجوب و بسیار آرام. فقط تندیس روی میز و عناوین قهرمانی‌اش و نیز سخنان مادرش معرف زوایای شخصیتی اوست، و الا خودش ساده و در چند عبارت کوتاه به هر پرسش ما پاسخ می‌دهد. سارینا اخوان، دانش‌آموز متوسطه دوره اول مدارس امام رضا(ع) واحد 6 است که به‌تازگی با شرکت در تورنمنت تنیس کمتر از ۱۴ سال آسیا در جزیره کیش در بخش رقابت‌های دونفره به مقام نخست و مدال طلا و در رقابت‌های تک‌نفره به مقام چهارم آسیا دست یافت.
وقتی به سراغ سابقه فعالیت ورزشی او می‌رویم، به غیر از تمایل زیاد به ورزش و فعالیت در چند رشته دیگر پیش از تنیس از جمله فوتسال و شنا، نکته جالب توجه دیگر در زندگی ورزشی‌اش، همین فاصله بسیار کوتاه حضور حرفه‌ای او در رشته تنیس تا رسیدن به میادین مسابقات است.
از او دلیل انتخاب رشته تنیس را که جویا شدم، در پاسخم گفت: به خاطر حساسیت‌های بهداشتی دوران کرونا نمی‌توانستم فوتسال و شنا را ادامه دهم و اتفاقی با یک مربی تنیس و این رشته آشنا شدم. تنیس به شدت نیاز به تمرکز و ذهن محاسبه‌گر برای پیش‌بینی واکنش بعدی رقیب، بدن آماده و دوندگی دارد و من این ویژگی‌ها را دوست دارم.
سارینا فقط دو سال است که پا به زمین تنیس گذاشته و یک‌ سالش را هم در دوران کرونا نتوانسته آن طور که باید تمرین کند؛ با وجود این خیلی زود هم خودش و هم مربیان به استعداد و اراده او در این رشته پی بردند و تمریناتش را جدی‌تر در باشگاه پیگیری کرد تا اینکه امسال توانست در چند مسابقه حضور پیدا کند. می‌گوید: رقبایم با تجربه‌ای هشت ساله یا بیشتر، باور نمی‌کردند که فقط دو سال از فعالیت تنیسی من می‌گذرد.

 تربیت چندبعدی زیر سایه امام رئوف(ع)
مثل رقبایش خیلی تمرین می‌کند و دوست دارد روزی بدرخشد و به عنوان قهرمان شناخته شود ولی یکی از دغدغه‌هایش این است که چرا برخی ورزشگاه‌ها و اماکن حرفه‌ای ورزش یک فضای کوچک را هم به نمازخانه اختصاص نداده‌اند! مادرش می‌گوید: سارینا همیشه مهری همراه دارد تا هر جایی که توانست نمازش را بخواند.
از طرفی، او در حین همه مسابقات، از جمله تنیسورهای نوجوانی است که محجبه مسابقه می‌دهد و این موضوع را اتفاقی مهم برای خودش می‌داند و می‌گوید: فکر می‌کنم رشد زودهنگامم در تنیس، به خاطر کمک خداست.
مادر سارینا هم توضیح می‌دهد: دخترش از پیش‌دبستانی در مدارس امام رضا(ع) حضور داشته است. بخشی از تربیت دینی خود را مدیون خانواده مذهبی است و بخشی از تمایل و دغدغه‌مندی او نسبت به مسائل اعتقادی در فضای مدارس امام رضا(ع) شکل گرفته است. او اضافه می‌کند: در این مدرسه‌ها، پیش از مسائل آموزشی به کیفیت تربیت و پرورش ابعاد فرهنگی و اعتقادی بچه‌ها توجه می‌کنند. با توجه به اینکه دانش‌آموزان مدارس امام رضا(ع) گزینش می‌شوند و منتخب متقاضیان هستند، برای همین فضای امن و مؤمنانه‌ای دارد.
او بیان می‌کند: حالا که دخترم را با برخی همسن ‌و سالانش مقایسه می‌کنم، تفاوت شخصیت آرام و آگاه او در برهه حساس نوجوانی برایم کاملاً مشخص است. سارینا فقط مشغول درس و تحصیل است. مدیر و مربیان طوری برنامه‌ریزی می‌کنند که بچه‌ها اغلب سرگرم شرکت در رویدادهای علمی، فرهنگی و ورزشی هستند.
یادم هست از همان دوران دبستان، سارینا چند دوره به تشویق معلمانش در حوزه‌های مختلف جشنواره‌ جابر بن حیان و جشنواره فیلم عمار شرکت کرد و صاحب عنوان شد. به نظرم این تربیت را غیر از کادر فهیم و مجرب مدرسه، مرهون عنایت حضرت رضا(ع) هستیم.
 
هم درس و هم ورزش تا قله
به همین خاطر این تنیسور نوجوان یکی از دانش‌آموزان درس‌خوان کلاس است که معدل سال گذشته او بالای 19 بوده و به اذعان مدیر و مربیان پرورشی به عنوان شاگردی منضبط  در مدرسه شناخته می‌شود. برایمان می‌گوید که می‌خواهد درس را همراه ورزش ادامه دهد تا دندانپزشک شود.
سارینا اخوان از بین قهرمانان تنیس جهان، چند نفری را می‌شناسد. اما وقتی از او می‌پرسم «حالا دوست داری خودت در ورزش به کجا برسی؟» در پاسخم این جواب را می‌دهد: «دوست دارم قهرمان جهان شوم ولی با حجاب کامل بر سکوی قهرمانی تنیس بایستم و به عنوان تنیسور محجبه در جهان شناخته شوم».

خبرنگار: سارا صالحی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه