روان‌نویسی و صادق‌نویسی

روان‌نویسی و صادق‌نویسی

مجید ملامحمدی، نویسنده در نشست نقد و بررسی کتاب «داعشی و عاشقی» گفت: داعش امروزه به شکل‌های مختلفی ظهور می‌کند همان طور که در حادثه شاهچراغ شاهد آن بودیم. 


 نشست نقد و بررسی کتاب «داعشی و عاشقی» به قلم مجید ملامحمدی از سوی دبیرخانه سی‌امین دوره هفته کتاب استان خراسان رضوی با مشارکت مؤسسه فرهنگی انتشاراتی به‌نشر آستان قدس رضوی و حضور علیرضا‌ ظفر، منتقد و کارشناس و عطیه هراتی به عنوان دبیر نشست پنجشنبه ۲۶ آبان ماه در کتاب‌فروشی مرکزی به‌نشر در مشهد برگزار شد.
مجید ملامحمدی، نویسنده کتاب در این نشست به روند نگارش کتاب «داعشی و عاشقی» اشاره و ابراز کرد: حوزه تخصصی من نوشتن کتاب‌ها و معارف اسلامی ویژه کودک و نوجوان است. من تجربه چند سفر پیاده‌روی اربعین داشتم و مردمی با زبان‌ها و افکار مختلف در این جریان حضور دارند‌.
وی افزود: پیاده‌روی اربعین مسیری عجیب است و اتفاق‌های خاص و منحصر به فردی در آن رخ می‌دهد و کلید نگارش کتاب در این سفر به ذهنم خطور کرد.
نویسنده کتاب داعشی و عاشقی گفت: برخی به من خرده گرفتند چرا زمانی که داعش از بین رفته شما این عنوان را انتخاب کردید؟ برعکس من قائلم که هنوز داعش وجود دارد و ممکن است به شکل‌های دیگر بازگردد؛ همان ‌طور که در حادثه شاهچراغ شاهد هستیم.
 وی در پاسخ به این پرسش که چه الزاماتی برای نویسندگی وجود دارد، گفت: برای ورود به عرصه نویسندگی باید سطح مطالعه خود را ارتقا بدهید. از کودکی به کتاب بسیار علاقه داشتم و در یک خانواده فرهنگی تربیت شدم.
نویسنده کتاب داعشی و عاشقی گفت: بچه‌های دوران ما ارتباط بسیاری با مجلات داشتند و من هم چون استعدادی در حوزه ادبیات داشتم نشریه چاپ می‌کردم و از پول فروش آن، کتاب خریداری می‌کردم. این نویسنده حوزه کودک و نوجوان گفت: برخی قائل به پیچیدگی در نگارش هستند؛ در صورتی که من روان‌نویسی و صادق‌نویسی را حرفه‌ای‌تر می‌دانم. علاقه‌مند به نگارش در کارهای مذهبی هستم و رمان بعدی من کتابی درباره فدک و بیان فضائل حضرت علی(ع) و فاطمه زهرا(س) است که به زبان فرانسوی نیز ترجمه شده است.
 علیرضا ظفر، کارشناس و منتقد نیز در این نشست به جنایت‌های گروه داعش اشاره و ابراز کرد: گروهکی مانند داعش آنچنان شست‌و‌شوی مغزی و تأثیری روی انسان‌ها دارد که موجب می‌شود فرد در اوج جوانی و انرژی انتحاری به کمر خود ببندد و از بین برود. وی گفت: در عصری که پویش‌های مختلفی برای کرامت انسانی شکل می‌گیرد، با عنصر و پدیده‌ای به نام داعش با آن سطح از خشونت  مواجه هستیم که محدود به یک جغرافیا نیست و افرادی از آمریکا، فرانسه، امارات، ترکیه و سایر کشورها در این سازمان حضور دارند.
وی به کار بردن ادبیات لطیف و استعاره‌های زیبا را از ویژگی‌های خاص این رمان دانست و گفت: نگارش چنین رمانی برای نوجوانان در این شرایط اتفاق خوبی است.
ظفر نپرداختن به موضوع رسانه را نقطه ضعف این رمان دانست و افزود: در عصر کنونی تأثیرگذاری رسانه را شاهد هستیم و می‌بینیم دشمن چگونه نوجوان را تحریک می‌کند تا پاسگاهی را آتش بزند. برای کدام آرمان و برای رسیدن به کدام هدف این کار را انجام می‌دهد؟ روند مواجهه یک جوان با تفکر داعشی با نقش و تأثیر رسانه‌ها بسیار مهم است و نویسنده می‌توانست این جنبه را در گرایش شخصیت‌ها به داعش نمایش دهد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه