اهتمام جدی آستان قدس رضوی برای توسعه فرهنگ قرآنی

دکتر مالک رحمتی، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی تأکید کرد

اهتمام جدی آستان قدس رضوی برای توسعه فرهنگ قرآنی

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به مهجوریت قرآن و ضرورت تلاش برای جبران این کاستی در جامعه گفت: آستان قدس رضوی برای توسعه فرهنگ قرآنی و جاری و ساری شدن قرآن در زندگی اجتماعی مردم اهتمام جدی دارد.


​​​​​​​دکتر مالک رحمتی در اختتامیه طرح «حافظون رضوی» و تجلیل از ۵۰۵ حافظ قرآن تربیت شده در این طرح اظهار کرد: متأسفانه با وجود تلاش‌های انجام شده در کشور، امروز نه فقط در زمینه تفسیر قرآن، بلکه حتی در زمینه روخوانی و روان‌خوانی این کتاب انسان‌ساز هم با نقایصی مواجه هستیم در نتیجه هم قرآن در مهجوریت قرار دارد و هم زندگی و جامعه امروز ما با معارف قرآنی فاصله دارد.

نگاه علمی به توسعه فعالیت‌های قرآنی
رحمتی با تأکید بر ضرورت تلاش همه نهادهای مرتبط در کشور برای خروج قرآن از مهجوریت، تصریح کرد: اگر جامعه ما قرآنی باشد، آسیب‌های اجتماعی در آن وجود نخواهد داشت و با این نگاه، لازم است همه نهادها در توسعه فرهنگ قرآنی در کشور نقش‌آفرینی کنند که امروز بیش از پیش به این مقوله مهم نیازمند هستیم و خانواده‌ای که در آن تمسک به اهل بیت(ع) و معارف قرآنی محور باشد، از بسیاری از آسیب‌ها در امان خواهد ماند.
 وی به اقدام‌های آستان قدس رضوی در این عرصه نیز اشاره کرد و گفت: محوریت قرآن در تمام فعالیت‌های آستان قدس رضوی، یکی از دغدغه‌های تولیت آستان قدس رضوی است و ما به نوبه خودمان باید به ‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که قرآن در تمام امور زندگی ما راهنمایی و راهبری کند. بر این اساس، توجه به روخوانی و روان‌خوانی قرآن در کنار تفسیر آن و همچنین حفظ این کلام نورانی مورد اهتمام تمامی بخش‌های فرهنگی و تبلیغی آستان قدس است.
رحمتی با اشاره به اقدام‌های آستان قدس رضوی در این زمینه افزود: برنامه‌های اشاعه و توسعه فعالیت‌های قرآنی با نگاهی علمی در آستان قدس رضوی آغاز شده و تمام تلاش ما این است که قرآن، محور تمام فعالیت‌ها در این آستان باشد. از چند سال پیش به همت مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی و سازمان علمی و فرهنگی این آستان، طرح‌های «حافظون رضوی»، «تحفیظ رضوی» و «من قرآن را دوست دارم» در سطح ملی آغاز شد و خوشبختانه امروز شاهد معرفی 505 حافظ قرآن در این دوره‌ها هستیم.

کار پیامبرگونه
وی همچنین افزود: فعالان قرآنی و حافظان قرآن، امروز مسئولیت سنگینی بر عهده دارند، هر یک از حافظان قرآن می‌توانند هادی یک نسل و یا متحول‌کننده یک شهر و ترویج‌دهنده فرهنگ و معارف قرآنی باشند و در جامعه تحول بیافرینند.
 قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی توجه به توسعه فرهنگ قرآن در سطح بین‌المللی را هم مهم برشمرد و گفت: تبلیغ قرآن، کاری پیامبرگونه است.
پیامبر گرامی اسلام، حافظان قرآن را برای هدایت انسان‌ها به شهرهای مختلف می‌فرستاد، ما نیز باید زیبایی‌های کلام وحی را به همه نشان دهیم و اگر بتوانیم این زیبایی‌ها را در عرصه بین‌المللی نیز با ادبیات و زبان روز دنیا و به شکل هنرمندانه به نمایش بگذاریم، قطعاً مردم جهان آن را درک کرده و پیروی از مکتب‌های انحرافی را رها خواهند کرد.

طرح تحفیظ رضوی
حجت‌الاسلام میریان نیز در این مراسم گفت: طرح ملی «تحفیظ رضوی» نیز از دیگر طرح‌های قرآنی این مرکز است که با بهره‌مندی از استادان، نخبگان و مربیان برجسته کشور در رشته حفظ قرآن کریم از سال 1398 با همکاری مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت دارالتحفیظ ابوطالب(ع) آغاز شده و هم اکنون در بیش از 100 مسجد در سطح استان و به خصوص مشهد مقدس در حال برگزاری است و همچنین به صورت مجازی پذیرای زائران حضرت رضا(ع) از خارج از مشهد و حتی ایرانیان مقیم خارج از کشور است. 
وی افزود: مکان برگزاری این طرح مسجدها، حسینیه‌ها و مؤسسه‌های قرآنی و خانه‌های قرآن است و تاکنون هزار و 200 فعال قرآنی در این طرح شرکت و بیش از نیمی از این شرکت‌کنندگان جز‌ءهایی از قرآن کریم را حفظ کرده‌اند.
طرح ملی تحفیظ رضوی با همکاری مؤسسه قرآنی فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا(س) و مؤسسه ثامن‌الحجج(ع) ویژه نوجوانان و جوانان از سال گذشته در مشهد آغاز به کار 
کرده است. میریان ادامه داد: در حال حاضر 400 تن از نوجوانان پسر سراسر کشور در طرح ملی شبانه‌روزی «تحفیظ رضوی» مشغول فراگیری آموزش‌های قرآنی هستند که طی یک سال موفق به حفظ کل قرآن خواهند شد.
مدیر مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی با اشاره به تشکیل باشگاه دانش‌آموختگان طرح تحفیظ رضوی ادامه داد: در این باشگاه همه حافظان قرآنی تربیت شده در طرح ملی تحفیظ رضوی حضور خواهند داشت و از حمایت‌های مادی و معنوی آستان قدس رضوی بهره‌مند خواهند شد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه