دلگرمی برای گناهکار پشیمان

دلگرمی برای گناهکار پشیمان

حجت‌الاسلام انصاریان


برخی آیات قرآن بالاترین دلگرمی و امید را به گنهکارانی می‌دهد که می‌خواهند توبه کنند. کسانی که قصد دارند رابطه خود را با گناه قطع کرده و به ربوبیت وجود مبارک حضرت حق اتصال پیدا کنند، این قطع و اتصال، مایه سعادت و خیر است... .
پروردگار مهربان عالم در قرآن به شدت به گنهکار دلگرمی و امید می‌دهد و در دلش چراغی روشن می‌کند که حالا گناه کردی، ولی راه برای توبه باز و برای ناامید شدن بسته است؛ توبه کن و من هم قبولت می‌کنم.
أَلَمْ يَعْلَمُوا أَنَّ اللهَ هُوَ يَقْبَلُ التَّوْبَهَ عَنْ عِبَادِهِ... آیا مردم نمی‌دانند؟ چه ‌چیزی را؟ این را که یقیناً خداوند توبه بندگانش را قبول می‌کند و هیچ گنهکاری را در مسئله توبه، از غفران و رحمت محروم نمی‌کند و دست رد به سینه هیچ گنهکار تائبی نمی‌زند... آیا این را ندانسته‌اند؟ چرا، دانسته‌اند؛ چون این مسئله را که خدا توبه بندگانش را قبول می‌کند، 124هزار پیغمبر، 114 کتاب الهی اولیا و جانشینان انبیا خبر داده‌اند. نمی‌شود که ندانسته باشند.
خب... حالا که می‌دانند پروردگار عالَم توبه را قبول می‌کند، چه عذر و دلیلی دارند که توبه نکنند؟ وقتی آدم نمی‌خواهد کاری را انجام بدهد، باید یک دلیل عقلی، شرعی یا اخلاقی داشته باشد؛ ولی گنهکار اگر بخواهد توبه نکند، هیچ ‌کدام از این دلایل را ندارد که بگوید به این دلیل اخلاقی، عقلی و یا شرعی نمی‌توانم توبه کنم... انسان با توبه دوباره قرار است به خدا وصل شود... شما چرا این لیوان آب را به دست تشنه می‌دهی؟ چون خدا دوست دارد و به این کار دستور داده است. این به کار انسان ارزش می‌دهد. کاری که به پروردگار وصل است، ارزش بسیار بالایی دارد. 
«أَنَّ اللهَ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ»... خدا هم بسیار توبه‌پذیر و هم بسیار مهربان است.
آیا دلیلی هست که آدم از این خدا ناامید و دلسرد شود؟ کسی که توبه می‌کند، به حضرت رب وصل می‌شود و آغوش پروردگار برای شخص تائب و قبولِ توبه او باز است. در آیه دیگری داریم که: فَمَنْ تَابَ مِنْ بَعْدِ ظُلْمِهِ وَأَصْلَحَ فَإِنَّ اللهَ يَتُوبُ عَلَيْهِ إِنَّ اللهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ»... کسی که به خودش یا دیگران و یا حکم دین ستم کرده است، ولی پس از این ستمکاری‌اش توبه می‌کند و به پروردگار می‌گوید من رابطه‌ام را با ستم بریدم و دیگر به ‌دنبال ستم‌ کردن نمی‌روم؛ سپس خودش را اصلاح می‌کند و سروسامان می‌دهد و کمبودهای عبادتی و حالی‌اش را جبران می‌کند، «فَإِنَّ اللهَ يَتُوبُ عَلَيْهِ» چنین انسانی لیاقت دارد که خدا توبه‌اش را قبول کند و بداند که «أَنَّ اللهَ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ» خدا بسیار آمرزنده و مهربان است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه