منظور بایدن از «آزاد کردن» تجزیه ایران است

دانشیار گروه مطالعات آمریکا در دانشگاه تهران به قدس گفت

منظور بایدن از «آزاد کردن» تجزیه ایران است

فؤاد ایزدی، در گفت‌وگو با قدس آنلاین درباره اظهارات اخیر بایدن و همچنین تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران گفت: هدف آمریکا از این جنگ ترکیبی رسیدن به اهدافی در سیاست خارجی است و هر کدام از این ابزار که اهداف آن‌ها را زودتر عملیاتی کند به سمت آن سوق پیدا می‌کنند، به طوری که حتی از عملیات تروریستی و کشتار افراد بی گناه حتی کودکان نیز برای این موضوع اجتناب نمی‌کنند. 


دانشیار گروه مطالعات آمریکا در دانشگاه تهران بیان کرد: در مقابل ایران نیز نمی‌تواند سکوت کند و صرفاً نظاره‌گر این‌گونه بی‌اخلاقی‌ها باشد. به عبارتی نشستن و تماشا کردن، گزینه خوبی برای مقابله با آمریکا و هم‌پیمانان او نیست، از این رو اقدام هفته اخیر ایران درباره تحریم‌هایی علیه آمریکا نیز اقدامی هوشمندانه و رو به جلو بود. 
همچنین ایران نباید صرفاً به این تحریم‌ها بسنده کند ، بلکه فعالیت‌های دیگری علیه آمریکا را نیز باید پایه‌ریزی و اجرا کند؛ زیرا اگر ایجاد ناامنی در کشور هیچ هزینه ای برای آمریکا به دنبال نداشته باشد، این‌گونه رفتارها از سوی این کشور ادامه پیدا خواهد کرد. 
در مورد اظهارات رابرت مالی مبنی بر اینکه گزینه نظامی همچنان روی میز قرار دارد و احتمال بازگشت دوباره ترامپ به صندلی ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۴، تیم مذاکره‌کننده ایران باید از گذشته، برجام و سوابق رفتاری مقامات آمریکایی چه جمهوری‌خواه و چه دموکرات درس بگیرد و از برخی موارد نظیر خوش بینی‌های کاذبی که در تیم مذاکره‌کننده دولت قبلی وجود داشت، مبنی براینکه باور نداشتند ترامپ از برجام خارج خواهد شد، دوری کنند؛ زیرا شخصی که یک رفتار را یک بار انجام داده است، تکرار آن برایش آسان‌تر خواهد بود. 
ایزدی درباره سخنان اخیر بایدن مبنی بر اینکه ایران را آزاد خواهیم کرد، تصریح کرد: هدف نهایی آمریکا تجزیه ایران و تغییر مرزهای جغرافیایی است، بایدن به دنبال آن است که به جریان‌های تجزیه طلب و برانداز روحیه دهد. از آنجا که هفته آینده در آمریکا انتخابات کنگره برگزار خواهد شد و تاکنون دموکرات‌ها در این انتخابات عقب هستند، به نوعی به دنبال کمک به این جریان با مطرح کردن مواردی نظیر من رئیس جمهور مقتدری هستم که مسائل سیاست خارجی را به طور جدی پیگیری می‌کنم و حرف‌های تندی در این زمینه می‌زنم، است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه