روایت «باغ حاج علی» از میدان‌داری شهدا

آیین رونمایی از کتاب خاطرات حاج مهدی سلحشور برگزار شد

روایت «باغ حاج علی» از میدان‌داری شهدا

کتاب خاطرات مهدی سلحشور از دفاع مقدس با عنوان «باغ حاج علی» شنبه ۷ آبان‌ماه به همت مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس و مجموعه کتاب هیئت با حضور برخی از مسئولان کشوری و لشکری در تالار سوره حوزه هنری رونمایی شد.


فرهنگ حاکم بر دفاع مقدس، یکی از مهم‌ترین ابعاد آن است
سردار نائینی، رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در این مراسم با اشاره به اینکه حاج مهدی سلحشور با ثبت خاطراتش از دوران دفاع مقدس بر سرمایه ملی ما از این دوران افزود که از او تشکر می‌کنم، اظهار کرد: دفاع مقدس ابعاد مختلفی دارد که یکی از مهم‌ترین ابعاد آن، فرهنگ حاکم بر آن است. دفاع مقدس تنها در فرماندهی‌ها و عملیات‌ها خلاصه نمی‌شود بلکه یکی از مهم‌ترین ابعاد و متن‌های اصلی آن، فرهنگ دفاع مقدس است که امروز در مراحل دیگر انقلاب اسلامی هم تداوم پیدا کرده است. رأس این فرهنگ، امام خمینی(ره) است که نگاه و اندیشه ایشان در سرتاسر کشور ادامه پیدا کرد. این فرهنگ موجب شد تهدیدها در دوران دفاع مقدس به فرصت تبدیل شود.

مداحان جبهه‌ای مردم را پای کار دفاع مقدس آوردند
رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس تصریح کرد: در این شرایط و فضا و حسی که ایجاد شد، نقش اصلی را کسانی ایفا کردند که وظیفه روشنگری و تبیین داشتند. جنگ ما مردمی شد و آنان که مردم را پای کار آوردند و فضای حماسی را حفظ کردند، مداحان جبهه‌ای بودند که مراسم برگزار می‌کردند. در همین کتاب در خاطرات حاج مهدی سلحشور آمده او در دوران نوجوانی در مسجد برای شهدا مداحی می‌کرد و بعد هم در دوران دفاع مقدس رزمنده گردان شد و پس از جنگ به دفاع از حرم اهل‌بیت(ع) پرداخت و امروز هم در جهاد تبیین فعال است که نشان‌دهنده ثبات‌قدم داشتن او است.
نائینی با اشاره به وجود 850 پروژه فعال در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس برای جمع‌آوری خاطرات، گفت: جدا از خاطرات فرماندهان، ۱۷ بخش تخصصی شامل مهندسی لجستیک، تبلیغات، بهداشت و درمان، نیروی انسانی و... نیز وجود دارد که با افراد مختلفی در خصوص آن صحبت کردیم و الحمدلله آثار خوبی منتشر خواهد شد.

فرمان رهبر معظم انقلاب انگیزه نوشتن این کتاب شد
در ادامه نوبت به مهدی سلحشور راوی خاطرات «باغ حاج علی» رسید که وی اظهار کرد: در نیمه شعبان سال ۵۰ متولد شدم. سال ۶۵ تنها ۱۵ سال داشتم که به دلیل پایین بودن سنم، امکان حضور در جبهه را نداشتم اما درنهایت شناسنامه خواهرم را که متولد ۱۳۴۷ بود، برداشتم و به جبهه رفتم. سه سال در دوران دفاع مقدس حضور داشتم و هیچ وقت به خودم اجازه نمی‌دادم کتاب بنویسم تا اینکه رهبر معظم انقلاب فرمودند یک رزمنده رزمش زمانی تمام می‌شود که خاطراتش را ثبت کند. 
سلحشور افزود: در این کتاب تلاش کردم از شهدا یاد کنم که در مجموع از ۸۰شهید نام برده شده است. زمانی که بنا داشتم به جبهه بروم حاج ابراهیم جباری را ملاقات کردم که به واقع حکم پدری گردن من دارند. برای نوشتن این کتاب هشت سال وقت گذاشته‌ام، در انتها نیز بیش از ۲۰ساعت تمام متون آن را با بچه‌های گردان مرور کردیم تا کتاب مستند باشد.

ضعف خانواده‌ها، مشکل اساسی جامعه امروز
ابراهیم جباری، فرمانده سپاه ولی امر نیز در این نشست با اشاره به اینکه تقریباً در ۱۴سالگیِ حاج مهدی سلحشور، او را ملاقات کردم و برای آموزش فرستادم، تصریح کرد:‌ کاری که در خصوص تغییر شناسنامه حاج مهدی سلحشور انجام شد، من انجام دادم و بعد هم او را دو ماه برای آموزش به پادگان فرستادم و در نهایت عازم جبهه شد.
جباری ادامه داد: یکی از مشکلات اساسی جامعه ما ضعف خانواده‌هاست که متأسفانه برای فرزندان کم وقت می‌گذارند. اواخر دهه ۴۰ که در فضای قرآنی کشور بودم پدر شهریار پرهیزگار که در یاخچی‌آباد ساکن بود، هر صبح جمعه او را با موتور به جلسه قرآنی استاد مولایی و استاد مروت در خیابان بهار شمالی می‌آورد و در نهایت هم این تلاش‌ها موجب شد یک شخصیت قرآنی تربیت شود. حاج مهدی سلحشور هم در خانواده‌ای متدین و انقلابی تربیت شد؛ اگر امروز نهال آن دوران طفولیت به یک شجره طیبه پرثمر تبدیل شده که ایران و فراتر از آن را فرامی‌گیرد ناشی از تربیت در خانواده است.
فرمانده سابق سپاه ولی امر تصریح کرد: ‌در عرصه مداحی، حاج مهدی سلحشور شاگردانی را در مدت ۱۵ سال تربیت کرده که امروز در شهرهای مختلف شاخص هستند و اگر در جلسه‌ای به او هدیه هم می‌دادند آن را به حساب هیئت واریز و برای تربیت مداحان استفاده می‌کرد.

با سلحشور بنای گردان حضرت معصومه(س) را گذاشتیم
حسین یکتا، از راویان دوران دفاع مقدس هم در این مراسم اظهار کرد: زمانی در قم با حاج مهدی سلحشور در مدرسه معصومیه که -نه آب و نه برق داشت و در حجره‌ها فانوس روشن می‌کردیم- جلسه حدیث کسا و سینه‌زنی برپا می‌کردیم و با او بنای گردان حضرت معصومه(س) را گذاشتیم. آقای سلحشور همواره در قصه و غصه‌‌های قم پرچمدار بوده است.
وی گفت: زمانی که صدام پس از دفاع مقدس وارد درگیری کویت شد و به سمت خلیج‌فارس آمد حاج مهدی سلحشور از قم، گردان راه انداخت و به خلیج‌فارس رفتیم. او باید خاطرات خود پس از دوران جنگ را هم کتاب کند. آن زمانی که علم بصیرت و معرفت دست گرفت و در فتنه ۷۸ و ۸۸ راهی تهران شد. 
یکتا در پایان سخنان گفت: او بنای هیئت فاطمیون و سبک خواندن از شهدا را بنیان گذاشت که امروز در بسیاری از هیئت‌ها الگو شده است.

هر خانواده‌ای می‌خواهد سرباز برای امام زمان(عج) تربیت کند باید این کتاب را بخواند
حسین کاجی، از فرماندهان دوران دفاع مقدس هم در این مراسم گفت: روزی در مسجد جمکران اعلام کردم اگر خانواده‌ای بنا دارد فرزند برای سربازی امام زمان(عج) تربیت کند باید این کتاب را بخواند. پدر و مادر حاج مهدی سلحشور سال‌ها در نیمه شعبان نذر و نیاز کردند و در نهایت پاداش این نذرها به تولد حاج مهدی سلحشور ختم شد و امروز او اینچنین اثرگذار است.
وی افزود: این کتاب باید خوانده شود تا حضور شهدا و میدان‌داری آن‌ها در عرصه‌های مختلف زندگی را درک کنیم. امروز هر کجا کار بچه‌های انقلاب و هیئتی لنگ می‌شود شهدا به میدان می‌آیند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه