حفاظت از زیرساخت‌ها با پدافند دانش‌بنیان

مدیر بحران و پدافند غیرعامل آستان قدس رضوی مطرح کرد

حفاظت از زیرساخت‌ها با پدافند دانش‌بنیان

صدور فرمان تشکیل سازمان پدافند غیرعامل کشور توسط رهبر معظم انقلاب در تاریخ هشتم آبان سال1382 و قرار گرفتن در هفته نکوداشت پدافند غیرعامل از چهارم تا یازدهم آبان ماه سبب شد تا با محمد قاسمی، مدیر بحران و پدافند غیرعامل آستان قدس رضوی به گفت‌وگو بنشینیم.


قاسمی در خصوص معنا و کارکرد پدافند غیرعامل عنوان کرد: «پدافند غیرعامل» شامل مجموعه اقدام‌های غیرمسلحانه‌ای است که موجب «افزایش بازدارندگی»، «کاهش آسیب‌پذیری»، «تداوم فعالیت‌های ضروری»، «ارتقای پایداری» و «تسهیل مدیریت بحران» در مقابل تهدیدها و اقدام‌های نظامی و غیرنظامی دشمن می‌شود. لازم است یادآوری کنم فرق مدیریت بحران با پدافند غیرعامل در همین منشأ مخاطره است که در مدیریت بحران با مخاطرات طبیعی روبه‌رو هستیم، ولی در پدافند غیرعامل با تهدیدها و اقدام‌های نظامی و غیرنظامی دشمن روبه‌رو می شویم. از طرف دیگر رهبر معظم انقلاب به تشکیل سازمان پدافند غیرعامل کشور به منظور «مصون‌سازی»، «پایدارسازی» و «ایمن‌سازی» زیرساخت‌های «حیاتی، حساس و مهم» کشور در برابر تهدیدها و اقدام‌های خصمانه دشمن تأکید داشته‌اند. 
در اصول موضوعه سیاست‌های کلان آستان ‌قدس رضوی به موارد و موضوعاتی از قبیل: «برنامه‌ریزی و تأمین امنیت، ایمنی و الزام‌های پدافند غیرعامل در جغرافیای آستان قدس رضوی با اولویت ارتقای تاب‌آوری حرم مطهر رضوی»، «ارتقای سطح ایمنی و امنیت کالبدی حرم مطهر امام رضا(ع) با بهسازی و مقاوم‌سازی ابنیه و همکاری در برنامه‌ریزی و اجرای تدابیر پدافند غیرعامل»، «همیاری با نهادهای امدادی و خدمت‌رسان در حوادث، بحران‌ها و بلایای طبیعی» و... اشاره شده است. در همین راستا و برای صیانت و حفاظت از سلامتی و امنیت زائران و تسهیل موضوع زیارت، پس از بررسی‌ها و مطالعات انجام شده، سندی با عنوان «سند راهبردی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل» در مجموعه آستان قدس رضوی با محوریت حرم مطهر امام رضا(ع) تدوین شد. در این سند با بهره‌گیری از سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب به عنوان مهم‌ترین سند فرادستی، منویات تولیت معزز آستان قدس رضوی، سند سیاست‌های کلان آستان قدس رضوی و در چارچوب قوانین مدیریت بحران و پدافند غیرعامل کشور و دیگر اسناد مرتبط ؛ جهت‌گیری‌ها، اصول، معیارها و روش‌های لازم برای مجموعه اقدام‌های ذی‌نفعان، همکاری نهادهای مسئول و نحوه مشارکت نیروهای مردمی و داوطلب مشخص شده است.
محمد قاسمی زهان، مدیر بحران و پدافند غیرعامل آستان قدس رضوی ضمن تشریح برنامه‌های هفته پدافند غیرعامل در آستان قدس رضوی گفت: هفته نکوداشت پدافند غیرعامل از چهارم تا یازدهم آبان ماه با شعار محوری «برای مردم؛ پدافند دانش‌بنیان، حفاظت از زیرساخت‌ها، تداوم کارکردها» نام‌گذاری شده است.
 وی اظهار کرد: انعقاد طرح جامع مدیریت بحران و پدافند غیرعامل حرم مطهر رضوی، رونمایی از سامانه جامع یکپارچه مدیریت بحران و پدافند غیرعامل، انعقاد قرارداد خرید تجهیزات پیشگیری و مقابله با تهدیدهای زیستی، شیمیایی و پرتوی (CBRN)، انجام مانور تخلیه امن اضطراری، برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی و همایش‌های تخصصی از جمله مهم‌ترین این برنامه‌هاست.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه