بازی شیطان را نخوریم

بازی شیطان را نخوریم

حجت‌الاسلام سعیدی


امام سجاد(ع) می‌فرماید: زیبایی اهل تقوا به پوشیدن عیب دیگران است ...حالا که متأسفانه گوشی‌های ما اشاعه فحشا شده است! ... ببینید هیچ کس دوست ندارد در جایی غیبت او بشود. وقتی این کار را می‌کنیم قبحش را هم بفهمیم. بازی شیطان را نخوریم... غیبت مواد اولیه سوء را در اختیار نفس می‌گذارد و نفس هم سیرشدنی نیست. این طور نیست که شیطان بگوید: دو تا غیبت کردی بس است! دروغ هم اضافه می‌کند، چیزهای دیگر هم اضافه می‌کند... از جمله ضررهای اجتماعی غیبت این است که برادری و رفاقت را از بین می‌برد. افراد را گروه گروه می‌کند، از چیزهایی است که شیطان فریاد می‌زند از خوشحالی وقتی تفرقه ایجاد می‌کند. فلانی خانه شما آمده، من سراغ دارم دو برادر را که دارند صحبت می‌کنند، پشت برادر سوم چیزی می‌گویند. این برادر با دیگری بد می‌شود و سال‌ها می‌گذرد و کینه‌ها سنگین می‌شود. سر اینکه این یک لحظه خواسته خودشیرینی کند و حرفی بزند. شاگرد فلان مغازه است، از اوستای خود پیش مغازه بغلی غیبت می‌کند. این دو مغازه سال‌هاست با هم سر یک حرف نامربوط مشکل دارند. مثل خنجر خوردن از پشت است که خیلی دردناک است.
وحدت جامعه را از بین می‌برد. در حالی که خداوند امر به وحدت می‌کند، غیبت وحدت را از بین می‌برد. هر چه خداوند امر می‌کند که وحدت داشته باشید، کنار همدیگر باشید، «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ‏ اللهِ‏ جَمِیعاً» اما غیبت‌کننده در حال تفرقه‌افکنی است منتها به نیت خودش. غیبت چه در فرد و چه در اجتماع اثرات خطرناکی دارد. 
حضرت امام(ره) می‌گویند گاهی نتایج سوء و ثمرات ناشی از غیبتت را با فایده بسنج! بگو: چند لحظه‌ای نفسم کیف کرد! چند لحظه‌ای پشت سر فلانی حرف زدم و او را خوار کردم! چند لحظه حسادت داشتم. فکر نکنی این حس و این کیف کردن ماندگار است... این‌ها بیماری‌هایی است که خدا نکند کسی گرفتارش شود. غیبت برای کسی است که بیماری روانی پیدا می‌کند. حتی اگر شکست هم از بیرون بخورد، ولی باید این غیبت را بکند. تحلیل کند، می‌دانی چرا این طور شد؟ غذای امارة بالسوء می‌شود. یعنی کفتار وجودی نفس این انسان باید مردار بخورد!
یکی از فیلم‌ها مقایسه قشنگی کرد، یک مقدار از امعا و احشای گوسفند بود که فاسد شده بود، این‌ها را جایی ریختند یک حیوان آمد و بو کرد حالش به هم خورد، یکی سرش را عقب کشید... یک جایی از جنگل که کفتارها بودند، این‌ها را روی زمین ریختند، بلافاصله کفتارها جمع شدند و با ولع خوردند. اگر نفس کفتارصفت شد، غیبت برایش لذیذ می‌شود... .

برچسب ها :
ارسال دیدگاه