اقدام متقابل قانونی، حق ایران است 

بررسی ابعاد تحریم افراد و نهادهای اتحادیه اروپا در گفت‌وگوی قدس با یک کارشناس

اقدام متقابل قانونی، حق ایران است 

همزمان با اقدام اخیر آمریکایی‌ها در تحریم 13 فرد و سه نهاد ایرانی، وزارت امور خارجه کشورمان، اواخر هفته گذشته، به عنوان عمل متقابل، هشت نهاد و 12 شخص را در حوزه اتحادیه اروپا به دلیل اقدامات عامدانه در حمایت از تروریسم و گروه‌های تروریستی، ترویج و تحریک به خشونت، نفرت‌پراکنی که موجب اغتشاش، خشونت، اقدامات تروریستی و نقض حقوق بشر علیه ملت ایران شده، تحریم و به همه نهادهای مربوط ابلاغ کرد.


​​​​​​​ تحریم‌های یاد شده شامل ممنوعیت صدور روادید و عدم امکان ورود اشخاص فوق به جمهوری اسلامی ایران و توقیف اموال و دارایی آنان در قلمرو تحت صلاحیت جمهوری‌اسلامی‌ایران است. قدس در گفت‌وگو با معاون مرکز آینده‌پژوهی جهان اسلام، به دنبال شفاف‌سازی مزیت‌ها و ابعاد این رویداد ملی است که در ادامه می‌خوانید. 
دکتر محمد‌رضا محمدی، کارشناس ارشد مطالعات بحران، اقدام دولت سیزدهم در تحریم برخی افراد و شرکت‌های اتحادیه اروپا را اقدامی مطابق با رویه‌های حقوق بین‌الملل دانست. وی سه محور حقوقی اعمال محدودیت برای شهروندان، اعمال قانون علیه اموال وضبط دارایی‌ها و اقدامات تأدیبی با رویکرد مثبت برای تلنگر سیاسی به طرف مخاصمه‌گر را، ازمحورهای آزادی عمل متقابل جمهوری اسلامی ایران در روابط بین‌الملل برشمرد. این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به حرکت منطقی دستگاه سیاست خارجی، تحریم‌های اعمال شده از سوی کشورمان را ترکیبی از اعمال محدودیت قانونی برای شهروندان و تلاشی برای تلنگرزنی با رویکرد مثبت سیاسی نسبت به طرف غربی دانست و تأکید کرد دست ما برای مقابله به مثل مطابق آنچه که اروپایی‌ها بر علیه ما انجام می‌دهند باز است و حق ماست که از حقوق خویش در برابر توسعه طلبی غرب دفاع کنیم. دکترمحمدی به مداخله جویی مقامات غربی در حوادث اخیر و تلاش آن‌ها برای نقش‌آفرینی منفی اشاره و تصریح کرد: این عامل متضاد با اصول مندرج در منشور ملل متحد است که مقامات غربی با دست‌آویز قرار دادن مفاهیم مداخله‌جویی بشردوستانه سعی بر سرپوش نهادن بر اقداماتشان در مقابله با حاکمیت‌ها به عنوان مظاهر قدرت ملت‌ها دارند. 

تحریم‌ها سند جانب‌داری غرب 
این کارشناس مسائل بین‌الملل تحریم اعمال شده از سوی تهران برعلیه مقامات غربی را عاملی برای محدود شدن و تحت رصد قرار گرفتن این نهادها وسازمان‌ها دانست و افزود: افراد وشرکت‌های تحریم شده از این پس دیگر شامل اصل بی‌طرفی نخواهند شد و به مرور زمان از سوی سازمان‌های مستقر در اروپا از آن‌ها تحت عناوین جانبدارانه یاد خواهد شد. محمدی با اشاره به وجود اسم فردی مانند «ماییر حبیب» در لیست تحریمی جدید، گفت: انگاره های موجود در مورد ماییر حبیب در افکار عمومی غرب پیش از این آماده تأیید این مسئله بوده است که او با صهیونیست‌ها در ارتباط است و تحریم او از سوی تهران به معنای تأیید این مسئله است. 

نگاهی به مواردی که تحریم شدند
وی در ادامه با اشاره به تحریم دو شرکت حامی صدام در جنگ هشت‌ساله علیه مردم؛ از شرکت‌های «وانگ وایر» و «کارل کلوب» یاد کرد که به عنوان تأمین‌کنندگان سموم جنگی برای دولت صدام، نقش مؤثری در کشتار ملت ایران داشتند. این کارشناس تحولات جهان اسلام به عنوان مثال به حمایت این شرکت‌های تروریستی از اقدامات میکروبی صدام در مرکز «ابن هیثم» عراق اشاره کرد و افزود: شرکت «رایان بایرن» با مشارکت پنج شرکت دیگر تجهیزات سم بوتولین و مایکوتوکسین را در اختیار صدام قرار داده بودند تا برعلیه مردم ایران استفاده کنند. 
محمدی با اشاره به تحریم تشکل 
«استاپ د بمب» که شعار اصلی آن‌ها مبارزه  با توسعه هسته‌ای ایران است، این نهاد را یکی از مؤسسات تحت فرمان موساد قلمداد کرد و با تأکید بر مستندات و اشاره به اظهارات یکی از نمایندگان مجلس آلمان مبنی بر اینکه این تشکل عامل صهیونیسم است، گفت: آلمانی‌ها تأکید دارند این تشکل در حوزه جاسوسی فعالیت دارد. این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره اشخاص تحریم شده نیز به «آلخو ویدال کوادراس» رئیس کمیته بین‌المللی جست‌وجوی عدالت اشاره کرد و گفت: شاید اصلی‌ترین دلیل تحریم این فرد از سوی ایران به لابی‌گری کوادراس از تروریست‌های سازمان منافقین برگردد. این پژوهشگر با اشاره به تحریم شهردار فرانسه نیز حمایت او از کاریکاتورهای ضداسلامی به‌خصوص اقدامات موهن ضد پیامبر اسلام(ص) را از جمله دلایل تحریم او از سوی تهران دانست. دکتر محمد‌رضا محمدی با اشاره به اینکه اقدام متقابل جمهوری اسلامی ایران تلاش غربی‌ها برای سنجش میزان تاب‌آوری ایران در برابر اقدامات خصمانه را به چالش کشید، گفت: اقتدار مردم ایران مسئله‌ای بود که با این حرکت دولت به رخ آمریکا و غرب کشیده شد و رفتارهای امروز دستگاه دیپلماسی کشورمان این پیام را به غربی‌ها می‌رساند که صبر راهبردی تهران سرآمده و فصل تازه‌ای در مواجهه ایران با اقدامات دولت‌های غربی آغاز شده است. 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه