اسلام و حق حیات انسان

اسلام و حق حیات انسان

به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی کتاب «اسلام و حق حیات انسان» منتشر و روانه بازار نشر شد.


تاریخ همواره شاهد تلاش مفرط معاندان ادیان آسمانی برای ایجاد نزاع میان دین و مقوله‌های اساسی و سرنوشت‌ساز زندگی بشر بوده است. در واقع حقوق بشر پیش از آنکه ارمغانی اروپایی باشد فکری اسلامی است که از اصل برابری و برادری انسان‌ها منتج شده است. در این میان برخی با انگیزه حمایت از اسلام بهانه به دست معاندان داده و در عمل تلاش صادقانه‌ای که در راستای احقاق حق انسان‌های ستمدیده جهان انجام پذیرفته را زیر سؤال برده‌اند.
از این رو ضروری است با تکیه بر آموزه‌های عمیق و فطری دین به دور از شبهات حقوقی بهانه را از دست مغرضان بگیریم و با روشنگری مناسب ادعای تهافت اسلام و حقوق بشر را باطل کنیم. 
 کتاب «اسلام و حق حیات انسان» که در همین راستا منتشر شده  در چهار بخش به مفاهیم و مبانی حق، حیات، انسان و حق حیات انسان و «حق حیات انسان در قرآن»، «موارد استثنا از بهره‌مندی حق حیات انسان از دیدگاه قرآن» و «بررسی نقد شبهات وارد بر ادعای حرمت جان انسان از دیدگاه قرآن» می‌پردازد.
چاره‌جویی روشنفکران در حل شبهات، نقد شبهات، موارد جواز سلب حق حیات در قرآن، عوامل زمینه‌ساز بروز شبهه، پیشگیری از تجاوز دشمن با پیش‌دستی در تدارک حمله، شبهه تفاوت حق حیات زن و مرد، اغراق و بزرگ‌نمایی جنگ‌های اسلام توسط سیره‌نویسان و... از دیگر موضوعاتی است که در این کتاب به آن پرداخته شده است. در بخشی از این کتاب به مفهوم حق حیات انسان اشاره شده و آمده است: «حق حیات انسان چیزی جز حق تنفس در هستی و بودن در جهان آفرینش تا مرز استهلاک طبیعی نیست».
کتاب «اسلام و حق حیات انسان» به قلم دکتر حمیدرضا نوری نگاشته شده و در شمارگان 300 نسخه و قطع وزیری به چاپ رسیده و در اختیار علاقه‌مندان به موضوعات اسلامی قرار گرفته است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه