دیدی نو رقابت برای ترویج کتاب‌خوانی

گفت‌وگو با تهیه‌کننده برنامه‌ کتاب‌محور شبکه نسیم

دیدی نو رقابت برای ترویج کتاب‌خوانی

چندی پیش خبری مبنی بر تولید برنامه‌ای جایگزین «کتاب‌باز» منتشر شد با مانور روی مجری این برنامه «حمید گلی» که پیشتر او را به عنوان یکی از عموفتیله‌‌ای‌های شبکه2 می‌شناختیم، این موج رسانه‌ای، حساسیت‌ها را در بین اهالی کتاب ایجاد کرد که حمید گلی، جایگزین سروش صحت شده است.


​​​​​​​در این فضای خبری، ساخت برنامه جدیدی در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی برای شبکه نسیم تحت تأثیر این گمانه قرار گرفت که چنین برنامه‌ای بناست جایگزینی برای «کتاب‌باز» باشد اما تهیه‌کننده آن، این گمانه را رد کرد. درباره حاشیه‌های پیش آمده درباره این برنامه و جزئیات تولید آن با مهران میرصالحی، تهیه‌کننده برنامه «دیدی نو» گفت‌وگو کردیم.

 شهرام شکیبا به جای حمید گلی
میرصالحی در آغاز گفت‌وگو گمانه‌هایی مبنی بر جایگزینی و تشابه برنامه «دیدی نو» به یک برنامه قدیمی کتاب‌خوانی را در شبکه نسیم رد کرده و می‌گوید: حوزه کتاب و مطالعه، عرصه‌ای گسترده است که جای زیادی برای کار دارد بنابراین هیچ برنامه و برنامه‌سازی نمی‌تواند جای گروه و برنامه دیگری را تنگ کند یا بگیرد. برنامه «دیدی نو» هم هیچ وقت در پی جایگزینی نبوده و نیست و در حد بضاعت خودش تلاش می‌کند در عرصه وسیع کتاب و کتاب‌خوانی سهمی داشته باشد.
وی درباره حاشیه‌های رسانه‌ای پیرامون مجری این برنامه هم عنوان می‌کند: پیش از این قرار بود حمید گلی اجرای برنامه را بر عهده بگیرد اما به واسطه زمان‌بندی خاص برنامه و تداخل کاری آقای گلی، امکان همراهی ایشان را در برنامه نداریم.
او با بیان اینکه مجری برنامه «شهرام شکیبا» است، خاطرنشان می‌کند: اکنون در حال آماده‌سازی برای شروع ضبط هستیم و زمان پخش برنامه هم به کنداکتور شبکه نسیم مربوط می‌شود. تا زمانی که ضبط رسمی برنامه آغاز نشود، زمان پخش هم مشخص نیست.
به گفته وی، تولید برنامه در 38 قسمت 55 دقیقه‌ای با رویکرد آشنایی خانواده‌ها با مقوله کتاب خواهد بود و توضیح می‌دهد: این برنامه به شکل رقابتی برگزار می‌شود و در هر قسمت، دو گروه سه‌نفره با هم به رقابت می‌پردازند که اعضای این گروه می‌توانند خانواده یا دوست باشند. این گروه‌ها در سه مرحله با هم رقابت می‌کنند و در نهایت یک گروه امتیاز بیشتری را کسب می‌کند.

 رقابتی نو
میرصالحی درباره اینکه چرا قالب رقابت و مسابقه برای ساخت این برنامه انتخاب شده، توضیح می‌دهد: وقتی سرانه مطالعه در کشور ما این قدر پایین است به عنوان یک گروه برنامه‌ساز وظیفه خود می‌دانیم از هر امکان در اختیارمان استفاده کنیم تا بتوانیم مردم را در حد چند دقیقه با کتاب آشتی دهیم. از آنجا که مردم هم حوصله کتاب‌خوانی ندارند و حوصله دیدن برنامه‌های گفت‌وگومحور و میزگردی با موضوع کتاب را ندارند، براساس سلیقه و نیاز مخاطب، قالب مسابقه را انتخاب کردیم تا جنبه سرگرمی برنامه پررنگ‌تر و بیشتر شود. 
وی درباره فرایند انتخاب شرکت‌کنندگان برنامه هم می‌گوید: شرکت‌کنندگان از سراسر کشور انتخاب شده‌اند و 76 گروه سه‌نفره با هم به رقابت می‌پردازند. نوع رقابتی که در این برنامه تجربه می‌کنیم متفاوت از دیگر برنامه‌های رقابتی تلویزیون است و سعی کردیم گروه‌های فصل اول را از کسانی انتخاب کنیم که اگرچه چندان اهل کتاب به شمار نمی‌روند اما بیگانه با کتاب هم نیستند. 
میرصالحی اضافه می‌کند: ما 38 قسمت داریم که 32 قسمت آن مختص بزرگسالان است، سه قسمت برای کودکان و سه قسمت برای نوجوانان. آیتم‌های برنامه برای همه گروه‌های سنی مشابه هم خواهد بود و ساختار آیتم‌ها را تغییر نمی‌دهیم اما جنس محتوایی کار متناسب با گروه سنی شرکت‌کنندگان تغییر می‌کند مثلاً برای گروه سنی بزرگسالان، کتاب‌های این رده سنی مد نظر است و  برای رده سنی کودک و نوجوان، کتاب‌های مختص آن‌ها. در واقع نوع رقابت و شکل اجرا با گروه سنی شرکت‌کنندگان، متناسب‌سازی می‌شود.

 پلی میان کتاب و خانواده
این تهیه‌کننده درباره شکل اجرای این برنامه رقابتی ترجیح می‌دهد توضیحات بیشتری ندهد تا شکل رقابتی برای مخاطبان و شرکت‌کنندگان لو نرود و به همین اندازه بسنده می‌کند که شرکت‌کنندگان با کتابخانه‌ای مواجه می‌شوند که شامل کتاب‌های متنوعی است و موضوعات مد نظر خودشان را انتخاب می‌کنند، کتاب‌های آن شاخه موضوعی را می‌خوانند و وارد رقابت می‌شوند.او با یادآوری اینکه برنامه «دیدی نو» یک مسابقه کتاب‌خوانی نیست بلکه یک شکل رقابتی برای ترویج کتاب‌خوانی است، تأکید می‌کند: شرکت‌کنندگان با شکل رقابت کنکوری و تست‌زنی روبه‌رو نیستند بلکه روش‌های جدید و سرگرم کننده‌ای برای قالب‌های رقابتی این برنامه داریم. 

 هر کتابخوانی برنده است
میرصالحی با بیان اینکه قرار نیست «برنده‌باش» دیگری ساخته شود، عنوان می‌کند: نگاه ما این است که در این رقابت، برنده و بازنده نداشته باشیم چون هر کسی که کتاب بخواند، برنده است. شکل امتیازدهی هم در این مسابقه با روش‌های رایج متفاوت است و برایمان اهمیت دارد که با پررنگ کردن جنبه سرگرمی برنامه، مخاطب هم با آن ارتباط برقرار کند. ما به دنبال این هستیم که کتاب‌خوانی را در جامعه ترویج کنیم و به بهانه تولید و پخش این برنامه برای مخاطب، کتاب بخوانیم. 
وی در پایان می‌افزاید: تلاش برنامه‌سازان «دیدی نو» این است که بتوانند پلی میان کتاب و خانواده بزنند و مطالعه را از شکل فردی خارج کرده و نشان بدهند که کتاب می‌تواند عامل ارتباط و نزدیکی اعضای خانواده در عصر فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی باشد.

خبرنگار: زهره کهندل

برچسب ها :
ارسال دیدگاه