95مدیر و خبرنگار بین‌المللی در ایران

هجدهمین مجمع عمومی سازمان خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه در تهران برگزار شد

95مدیر و خبرنگار بین‌المللی در ایران

هجدهمین مجمع عمومی سازمان خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه (اوآنا) روز گذشته طی مراسمی با سخنان دکتر محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور علی نادری، مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) و هیون جون کیم یونهاپ آغاز به کار کرد.


​​​​​​​۶۰ نفر از مدیران و سردبیران رسانه‌ها از ۳۵ کشور در این اجلاس حضور دارند و ایران با سه خبرگزاری (ایرنا، فارس و مهر) در آن عضویت دارد.
 این اجلاس،  با هدف تسهیل اطلاع رسانی میان کشورهای این منطقه با حمایت سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) تأسیس شده است. این سازمان اخبار مربوط به دوسوم جمعیت جهان را پوشش می‌دهد و اکنون ۴۴ عضو از ۳۳ کشور در آسیا و اقیانوسیه دارد. ایران به عنوان عضو قدیمی این سازمان از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۰ چندین بار ریاست اجلاس‌ها را بر عهده داشته است. در این اجلاس وزیر ارشاد کشورمان قدرت رسانه‌ای را عامل صلح و همبستگی و خروج رسانه‌ها از سلطه قدرت را ضرورتی جهانی دانست. مدیر اجرایی خبرگزاری یونهاپ نیز با بیان اینکه این امکان وجود دارد ادامه جلسات اجلاس در سئول باشد، گفت: باید در مورد امور سیستم رسانه‌ها که مصرف بالایی دارند، و محتوا و چالش‌های آن‌ها صحبت کنیم. ضرورت شناسایی فرصت‌ها و چالش‌ها را باید همه احساس کنند. نیک نیومن محقق ارشد بنیاد رویترز نیز با اشاره به پایین بودن اعتماد به رسانه در آمریکا میزان استفاده از تلویزیون در 10 سال گذشته را نزولی دانست و شیوع کرونا را سبب افزایش مصرف خبرهای تلویزیونی اعلام کرد. وی در پایان برضرورت ساده نویسی خبر تأکید کرد. به گفته وزیر ارشاد کشورمان، حضور ۵۰ خبرگزاری فعال از همه کشورهای منطقه و قاره آسیا در اجلاس تهران نشان می‌دهد جمهوری اسلامی در بخش رسانه‌ای ظرفیت بالایی دارد و در این عرصه جزو قدرت‌های اول منطقه است.
مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت ارشاد اسلامی نیز در دیدار با مدیر ارتباطات و اطلاع رسانی ریاست جمهوری ازبکستان ضمن اشاره به اهمیت گسترش تعاملات فرهنگی و رسانه‌ای با کشورهای همسایه به عنوان رویکرد دولت مردمی سیزدهم، سفر دوجانبه مسئولان ایران و ازبکستان را نقطه عطف و فصل جدیدی در توسعه تعاملات دو کشور برشمرد. شمسایی خاطر نشان کرد: در ایران اسلامی قریب ۱۳ هزار رسانه داریم و روزنامه نگاران فراوانی مشغول کارند. روزنامه نگاران، مشاوران و در عین حال منتقدان دلسوز اصحاب سیاست هستند. آسادجان خراجاو نیز در این دیدار با اشاره به اهمیت فرهنگ ایرانی و رواج زبان فارسی در سال‌های دور در این کشور، رسانه را ابزاری مهم برای گسترش روابط برشمرد و گفت: خوشحالم به نقش رسانه اشاره کردید. با این ابزار می توانیم به تحکیم روابط دو کشور کمک کنیم. ارتباطات ما باید مستقیم باشد تا میراث دو کشور تقویت شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه