خانه کتاب‌دوستان روشندل

با کتابخانه گویای رضوی آشنا شوید

خانه کتاب‌دوستان روشندل

امروزه کتابخانه «گویای رضوی»، نامی آشنا برای روشندلان کتاب‌دوست کشور است؛ چه اهل شهر مشهد باشند و چه ساکن دورترین روستاها و شهرهای کشور، می‌توانند از خدمات رایگان این کتابخانه در پرتو بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) بهره‌مند شوند. 


کتابخانه گویای رضوی یکی از منحصر به ‌فردترین کتابخانه‌های سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی است که 18 سال است به روشندلان اهل علم و پژوهش کشور به صورت حضوری و غیرحضوری خدمات آموزشی، علمی و فرهنگی ارائه می‌کند. در این گزارش به بررسی خدمات این کتابخانه و گفت‌وگو با تنی چند از اعضای آن پرداخته‌ایم. 
 
13 هزار عنوان منبع 
مجموعه آستان قدس رضوی همیشه نگاه ویژه‌ای به اقشار آسیب‌پذیر جامعه به خصوص معلولان کشور داشته است. کتابخانه گویای رضوی نیز در راستای ارائه خدمات ویژه کتابخانه‌ای به قشر نابینا و کم‌بینای جامعه و دسترسی آسان‌تر آن‌ها به منابع آموزشی و پژوهشی در سال 1383 در کتابخانه آیت‌الله حاج‌شیخ مجتبی قزوینی(ره) مشهد راه‌اندازی شد. این کتابخانه در 18 سال فعالیت خود توانسته مشکل‌گشای روشندلانی باشد که دنیا را از پشت پرده‌های سیاه و تار، سفید و روشن می‌بینند و هر روز دریچه امیدی به سوی خود و حتی دیگران می‌گشایند.
مصطفی سلطانی، مسئول کتابخانه گویای رضوی می‌گوید: این کتابخانه با گردآوری مجموعه‏ای کم‌نظیر شامل بیش از 13 هزار و 400 عنوان کتاب صوتی در قالب‏های DVD، VCD، CD  و MP3 و همچنین کتاب چاپی به خط بریل در موضوعات کمک آموزشی، علمی، فرهنگی، تاریخی، ادبی، سیاسی، اجتماعی و... و همچنین مجموعه‌ای از نرم‌افزارهای ویژه روشندلان به آن‌ها خدمات‌رسانی می‌کند. فهرست این منابع نیز در وب‌سایت کتابخانه به نشانی library.aqr.ir/gooya  در دسترس مخاطبان قرار دارد.  

 عضویت رایگان
سلطانی با اشاره به اینکه روشندلان اهل علم و فرهنگ به صورت رایگان می‌توانند به عضویت کتابخانه گویای رضوی دربیایند، بیان می‌کند: استفاده از تجهیزات خاص کتابخانه در محل و تهیه کپی از منابع اطلاعاتی موجود روی هر نوع حافظه جانبی، از جمله خدمات حضوری آن به شمار می‌آید. 
همچنین او در خصوص خدمات غیرحضوری این کتابخانه می‌افزاید: اعضا و مراکز مختلف از طریق سایت و تلفن این کتابخانه امکان درخواست منابع اطلاعاتی مورد نیاز خود را دارند که این منابع پس از بررسی و آماده‌سازی، در مشهد با همکاری کتابخانه سیار آستان قدس رضوی و در سراسر کشور از طریق پست به صورت رایگان و در کمترین زمان ممکن در اختیار متقاضیان قرار داده می‌شود.
سلطانی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 300 نفر در گروه‌های مختلف دانش‌آموزان، دانشجویان، کارمندان و مشاغل آزاد در مقاطع گوناگون تحصیلی، عضو کتابخانه گویای رضوی هستند، خاطرنشان می‌کند: همچنین این کتابخانه با مراکز، انجمن‌ها و کتابخانه‌های ویژه نابینایان کشور تعامل و همکاری دارد و منابع خود را با این مراکز مبادله یا اهدا می‌کند.
 
پای سخن اعضای کتابخانه
جواد بهاری، متولد 1341، اهل مشهد و دارای فوق لیسانس حقوق است. او یکی از اعضای قدیمی کتابخانه گویای رضوی به شمار می‌آید. این کارمند بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به اینکه راه‌اندازی این کتابخانه گشایشی در کار و زندگی روشندلان ایجاد کرد، می‌گوید: از آنجایی که محل کارم به کتابخانه نزدیک است، به طور معمول از خدمات حضوری آن استفاده می‌کنم. امیدوارم روز به روز غنای منابع گویای این کتابخانه به ویژه با توجه به همکاری آن با سایر کتابخانه‌های کشور افزایش یابد. 
در ادامه با راضیه دارات، دانش‌آموخته کارشناسی آموزش ابتدایی و اهل بندر لنگه در استان هرمزگان همکلام می‌شوم. این بانوی جنوبی بیان می‌کند: حدود پنج سال پیش از طریق گروه‌ نابینایان با این کتابخانه آشنا شدم و همچنان از منابع خوب آن در موضوعات مختلف و راهنمایی کارشناسانش استفاده می‌کنم. 
محمدتقی کریمی فیض‌آبادی، متولد 1351، اهل گرگان و دانش‌آموخته کارشناسی علوم قرآنی، یکی دیگر از اعضای کتابخانه گویای رضوی در کشور است. او می‌گوید: حدود یک سال است به عضویت این کتابخانه درآمده‌ام و از خدمات غیرحضوری آن همچون کتاب‌های صوتی حوزه قرآن و معارف اسلامی استفاده می‌کنم. کریمی فیض‌آبادی می‌افزاید: از آنجایی که این کتابخانه وابسته به آستان مقدس حضرت رضا(ع) است، استفاده از منابع آن جنبه معنوی هم برایم دارد. 
شایان ذکر است، کتابخانه گویای رضوی در کتابخانه آیت‌الله حاج‌شیخ مجتبی قزوینی(ره) مشهد به نشانی: خیابان طبرسی، چهارراه مجلسی، خیابان مجلسی غربی یک، به اهل کتاب و کتاب‌خوانی به‌ویژه روشندلان خدمات‌رسانی می‌کند. همچنین علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر درباره چگونگی عضویت و دریافت خدمات آن با شماره تلفن 
32766444- 051 تماس بگیرند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه