پرداخت 793 هزار وام بدون ضامن

وزیر اقتصاد در پاسخ به قدس درباره میزان موفقیت دولت برای ایجاد عدالت در توزیع منابع بانکی مطرح کرد

پرداخت 793 هزار وام بدون ضامن

سخنگوی اقتصادی دولت از تدوین طرح‌ها و مشوق‌هایی برای جبران زیان وارده به کسب‌وکارها در فضای مجازی و پلتفرم‌های اینترنتی در جریان حوادث و اغتشاش‌های اخیر خبر داد.


​​​​​​​سیداحسان خاندوزی در نشست خبری که دیروز برگزار شد با اشاره به لطمه‌هایی که در روزهای گذشته به کسب‌وکارهای حقیقی و مجازی وارد شده و تأکید بر اینکه دولت اهتمام دارد با همه ابزارهایی که در اختیار دارد برای جبران این خسارت‌های وارده به مردم اقدام کند، اظهار کرد: در این زمینه با وزیر ارتباطات گفت‌وگو و اعلام کردم که وزارت اقتصاد آمادگی دارد از ابزارهایی چون مشوق‌های مالیاتی برای ترمیم این آسیب‌ها استفاده کند.
‌وی گفت: مصوباتی برای ترمیم آسیب‌ها به کسب‌و کار روی پلتفرم‌ها در حال نهایی شدن است که به زودی اعلام می‌شود.
 مشروح صحبت‌های خاندوزی دراین نشست خبری را در ادامه می‌خوانید.

بدون نفت، رشد اقتصادی به  3/4درصد رسید
وزیر اقتصاد همچنین به کاهش برخی آثار و شوک ناشی از اصلاحات اقتصادی و قیمتی اشاره کرد و با بیان اینکه روند نامناسب رشد تولید صنایع بزرگ کشور که در ماه‌های اخیر تا منفی 8/5درصد هم رسیده بود تغییر کرده و براساس گزارش مرکز پژوهش‌های پولی و بانکی به 7/6رسیده که بیشترین سهم مربوط به صنایع خودروسازی است.
وی یکی از دلایل اصلی این رشد را بهبود شرایط سرمایه‌گذاری اقتصادی و کاهش قطعی برق صنایع اعلام کرد و افزود: درمجموع رشد اقتصادی بهار امسال به 8/3درصد رسید که این رقم بدون احتساب بخش نفت، 3/4درصد است.
سخنگوی اقتصادی دولت بهبود تورم ماهانه و نقطه به نقطه بخش تولید را هم یکی از شاخص‌های امیدوارکننده اقتصادی عنوان کرد و گفت: در بهار امسال تورم تولید به ۴۹درصد رسید در حالی که این شاخص در بهار سال گذشته ۷۳درصد بود؛ البته این شاخص همچنان رضایت‌بخش نیست و دولت برنامه جدی دارد تا این شاخص را کاهش دهد.
خاندوزی مقابله با بی‌انضباطی مالی را یکی از اولویت‌ها در برنامه‌های جدی دولت و مورد تأکید رهبری نامید و ادامه داد: پس از دیدار اخیر اعضای هیئت دولت با رهبر معظم انقلاب، قرار شد این شاخص به صورت هفتگی پایش شود تا از خلق پول و بی‌انضباطی‌های پولی جلوگیری و یک هفته در میان نتیجه در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ارائه شود. به این ترتیب هر کسی که بی‌انضباطی پولی داشته باشد، هفتگی پایش می‌شود.

کاهش چشمگیر زیان انباشته بانک‌های دولتی
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار قدس درباره میزان موفقیت طرح‌های دولت برای ایجاد عدالت در توزیع منابع بانکی و مقابله با بی‌قانونی در این بانک‌ها به عنوان یکی از منشأ‌های فساد و رانت و همچنین مدیریت و کاهش زیان انباشته بانک‌هایی که وزارت اقتصاد و دولت سهامدار یا مالک آن‌هاست، با بیان اینکه تا 15 شهریور، بیش از 793 هزار فقره وام خرد بدون ضامن تا سقف 100میلیون تومان همان‌گونه که دولت وعده کرده بود پرداخت شده، اظهار کرد: البته تعداد بسیار زیادی هم متقاضی وجود دارند که هنوز نتوانسته‌اند از این امکان استفاده کنند. فشار ما به‌طور خاص به بانک‌های دولتی این است که به این مسیر سرعت ببخشند.
خاندوزی با اشاره به اینکه بانک‌های سپه، رفاه کارگران و بانک قرض‌الحسنه مهرایران در رتبه‌های اول تا سوم پرداخت وام خرد هستند، خاطرنشان کرد: در موضوع  زیان انباشته، موضوع بهبود کیفیت ترازنامه بانک‌ها اگرچه یک دغدغه تخصصی محسوب می‌شود و شاید در نگاه نخست مخاطب عام نداشته باشد، اما به خاطر اینکه مشکلات ناشی از آن، بانک‌ها را وادار به اضافه‌برداشت و دست بردن به منابع بانک مرکزی می‌کند و هدف‌گذاری‌های مربوط به پایه پولی، نقدینگی و تورم را متأثر می‌کند، جزو مسائل بسیار مهم در کنترل تورم است. به همین دلیل ما تلاش کردیم از طریق افزایش سرمایه بانک‌های دولتی، این ناترازی را کاهش دهیم. 
وزیر اقتصاد گفت: در بودجه 1401 این اعتبار در اختیار گذاشته شده و ما 35هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه بانک‌های دولتی را خواهیم داشت که کمک می‌کند به تعادل در ترازنامه آن‌ها، همچنین مسئله افزایش سودآوری و بدهی به صاحبان سهام هم پیگیری شده و ما در سال اخیر رشد 29درصدی حقوق صاحبان سهام و در بانک‌ها که شاخصی است بهبود ترازنامه بانک‌ها را شاهد هستیم. وی افزود: زیان انباشته بانک ملی به عنوان بزرگ‌ترین بانک عامل دولتی رو به کاهش بوده، بانک ملی در سال ۱۳۹۹ حدود 7/6 هزار میلیارد تومان زیان داشت که در سال ۱۴۰۰ به 5/2 هزارمیلیاد تومان کاهش یافته است . 
وی گفت: علاوه بر این زیان منفی هزارو600 میلیارد تومانی سال 99 این بانک از محل خدمات بانکی هم به هزار و 400 میلیارد تومان سود و درآمد در سال قبل بدل شد. 
وی همچنین از کاهش فروش اوراق دولتی از 104هزار میلیارد تومان سال گذشته به 63هزار میلیارد تومان خبر داد و آن را نشانه کاهش کسری بودجه دولت و مدیریت منابع خواند و تصریح کرد: دولت تا نیمه امسال افزون بر 70هزار میلیارد تومان از اصل بدهی اوراق دولت گذشته را هم تسویه کرده است.

توافقات جدید نفتی با چین
وی درخصوص روند اجرای توافق همکاری راهبردی 25ساله با چین، سیاست توسعه روابط اقتصادی با محوریت همسایگان و شرکای همسو را اولویت دیپلماسی اقتصادی دولت نامید و با اشاره به دیدارها و رایزنی‌های رئیس‌جمهور و وزیر خارجه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل و اجلاس شانگهای گفت: نگاه دولت این است که جدا از اینکه هر اتفاقی بین ایران و کشورهای دیگر در حوزه اقتصاد رخ دهد، روابط خود با چین را گسترش دهد و در همین راستا در مورد فروش نفت بین ایران و چین نیز توافق‌هایی صورت گرفته است.

استمهال مجدد کالابرگ الکترونیکی 
سخنگوی اقتصاد درباره آخرین وضعیت کالابرگ گفت: وزارت تعاون پیشنهاد داد مهرماه یک دوره آزمایشی دیگر داشته باشد تا مردم با مشکل عدم خدمت مواجه نشوند و امیدوارم پیش از پایان سال این کار عملی شود.
خاندوزی درباره واگذاری پالایشگاه کرمانشاه هم گفت: سازمان خصوصی‌سازی ایرادهایی به ارزش‌گذاری آن داشته و قرار است هیئت داوری پس از بررسی دوباره، نظر خود را به وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی‌سازی اعلام کند.

خبرنگار: آرش خلیل‌خانه

برچسب ها :
ارسال دیدگاه