تلاوت و آموزش قرآن به زندگی‌ام برکت داده است

رتبه نخست مسابقات بین‌المللی قرآن کرواسی در گفت‌وگو با قدس:

تلاوت و آموزش قرآن به زندگی‌ام برکت داده است

در بیست و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور کرواسی، علیرضا مُکاری رتبه نخست را در رشته قرائت تحقیق کسب کرد. این مسابقات هفته گذشته برگزار شد.


مُکاری در مقطع کارشناسی رشته مهندسی عمران تحصیل کرده و در حال حاضر دانشجوی کارشناسی ‌ارشد رشته قرآن و حدیث دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم است. این قاری ممتاز اصفهانی پیش از سن ۱۶ سالگی در مقطع شکوفه‌‌ها یک بار رتبه سوم و یک بار هم رتبه چهارم مسابقات سراسری قرآن را کسب کرده، همچنین کسب رتبه دوم مسابقات قرآن دانشجویان و رتبه دوم مسابقات مدهامتان از دیگر رتبه‌های این چهره قرآنی است.
کسب رتبه نخست مسابقات بین‌المللی قرآن کرواسی توسط این قاری ممتاز انگیزه‌ای شد تا با او درباره کسب این رتبه و برکات انس با قرآن گفت‌وگو کنیم و با مشکلات قاریان قرآن نیز بیشتر آشنا شویم. در ادامه مشروح این گفت‌و‌گو را می‌خوانید.

از علاقمندیتان به قرائت قرآن بگویید.
در سن 3.5تا ۴ سالگی مادرم مرا به کلاس‌های قرآن در دارالقرآن می‌برد، در آنجا سوره‌های کوچک را حفظ می‌کردیم. این دارالقرآن به منزلمان نزدیک بود.
در ۹ سالگی تلاوت سوره شمس توسط استاد عبدالصادقی پیش از اذان ظهر از تلویزیون پخش می‌شد، من می‌شنیدم و به تلاوت قرآن بیشتر علاقه‌مند شدم، بنابراین به واسطه این علاقه‌مندی، مربی قرآن کلاس سومم مرا به مؤسسه فرهنگ قرآنی ثامن‌الائمه معرفی کرد. در آنجا دو سال کلاس پایه یک حجمی و قرائت قرآن را زیر نظر اساتید بنام اصفهان گذراندم و کم‌کم وارد جلسات حرفه‌ای آموزش قرآن کریم در اصفهان شدم، این علاقه‌مندی تاکنون ادامه دارد.

سطح مسابقات قرآن کریم در کرواسی چگونه بود و شرکت در این مسابقات به چه صورتی است؟
مسابقات بین‌المللی قرآن کرواسی یکی از معتبرترین و مطرح‌ترین مسابقات قرآنی در جهان اسلام بوده و یکی از معدود مسابقات بین‌المللی است که از جمهوری اسلامی ایران دعوت به شرکت می‌کند. این دوره بیست و هشتمین دوره این مسابقات بود که در آن بیش از ۴۰ کشور شرکت کرده بودند و در رشته حفظ و قرائت قرآن به روش تحقیق، شرکت‌کنندگان با هم رقابت کردند.
۲۲ سپتامبر وارد عرصه مسابقات شدیم. در روز جمعه پیش از نماز جمعه از من درخواست شد تلاوت قرآن داشته باشم. مسجد شهر زاگرب مملو از جمعیت بود و پس از تلاوت من مردم خیلی اظهار لطف می‌کردند، شنبه عصر هم که نوبت من بود، تلاوت خوبی داشتم و باز هم با لطف مردم مسلمان و غیرمسلمان مسجد شهر زاگرب روبه‌رو شدم. 
شرکت در مسابقات بین‌المللی در ایران کار بسیار مشکلی است، چراکه سطح تلاوت در کشور ما به‌شدت بالاست و در تلاوت و حفظ قرآن کریم از قاریان و حافظان بسیار خوبی بهره‌مند هستیم، قاریان ما سطح بالاتری حتی نسبت به قاریان مصر دارند که مهد تلاوت قرآن است.
در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم که به میزبانی کشورهای مختلف برگزار می‌شود مشکلی که داریم این است همه کشورهای برگزارکننده این مسابقات از قاریان ایران دعوت نمی‌کنند.
مشکل دیگر این است کشورهایی هم که در مسابقات قرآن خود از ایران دعوت می‌کنند ممکن است مسابقات تلاوت نداشته باشند و این رقابت‌ها فقط در بخش حفظ قرآن کریم برگزار شود.  به عنوان مثال امسال در مالزی، کویت، ترکیه و کرواسی که مسابقات بین‌المللی برگزار کردند از ایران دعوت شد، اما مسابقات کویت اصلاً بخش قرائت قرآن نداشت، فقط حفظ قرآن داشت و سه کشور دیگر مسابقات را در بخش تلاوت برگزار کردند.
با توجه به اینکه سطح تلاوت قرآن در ایران به‌شدت بالاست و از سوی دیگر مسابقات بین‌المللی که قاریان کشور می‌توانند در آن شرکت کنند کم است، در ایران یک قاری قرآن به‌ندرت این فرصت را پیدا می‌کند که در یک مسابقه بین‌المللی خارج از کشور شرکت کند، این در حالی است که حتی ممکن است او رتبه نیاورد، بنابراین این یک افتخار بزرگ برای ایران است که یک قاری قرآن هم در مسابقات بین‌المللی شرکت کند هم رتبه بیاورد. 

علاقه‌مندان برای یادگیری قرائت قرآن و قاری ممتاز شدن چه مواردی را باید مدنظر قرار دهند؟
علاقه‌مندان موارد مختلفی را باید در نظر داشته باشند، از جمله اینکه در بحث تجوید قرآن باید همت کنند، یکسری مباحث و قواعدی دارد و کلاس‌هایی را باید در کنار تجوید و ترتیل قرآن بگذرانند. برای اینکه بتوانند به روش تحقیق، تلاوت قرآن انجام دهند، مؤثرترین روش، تقلید از قاریان مصر است، قاریانی که مرجع و منبع این هنر هستند و شاید پس از گذشت ۷۰ سال همچنان باید از این قاریان تقلید کرد تا به یک قاری خوب تبدیل شد. 

یادگیری قرائت قرآن در زندگی شما چه تأثیراتی داشت؟
نخستین تأثیر برکت بود یعنی با تلاوت قرآن، آموزش قرآن و اجرای برنامه‌های قرآنی مختلف، برکت بسیاری در زندگی‌ام مشاهده کردم، از سوی دیگر بنده آرامش را در همه ابعاد و وجوه زندگی‌ام دیدم و از بحران‌های مختلف با تمسک و انس با قرآن گذشتم. 

به نظر شما چکار کنیم که جوانان علاقه‌مند به تلاوت قرآن کریم در این بخش بیشتر فعال شوند؟
به نظر من، مهم‌ترین عامل زندگی مأنوس با قرآن این است که در مرحله کودکی، پدر و مادر به فرزندان خود انس با قرآن را آموزش دهند، در این بخش لازم است فضای خانواده، معنوی و قرآنی باشد، عمل به قرآن در اهداف خانواده اولویت اول باشد و با تشویق والدین، کودکان با فعالیت‌های قرآنی انس گرفته و آن را جزئی از زندگی خود در نظر بگیرند. توسل به ائمه اطهار(ع) و معارف ایشان در برنامه‌های قرآنی و پیشرفت در این عرصه هم بسیار مهم است. 

عمده مشکلاتی که قاریان قرآن با آن روبه‌رو هستند چیست؟
قاریان قرآنی از سوی نهادهای دولتی و جنبه عمومی جامعه حمایت نمی‌شوند. در کشور، سازمانی که از قاریان قرآن به صورت جدی حمایت کند وجود ندارد. 
باید برای تلاوت قرآن و قاریان ارزش قائل شد. در کشور اتحادیه قاریان قرآن داریم، اما به طوری جدی حمایتی از قاریان نمی‌کند.

خبرنگار: مهدیه قمری

برچسب ها :
ارسال دیدگاه