مدارس امام رضا(ع) مهیای پرورش تمام‌ساحتی ۷۴۰۰ دانش‌آموز

مدیر عامل بنیاد فرهنگی رضوی رویکردهای آن در سال تحصیلی جدید را تبیین کرد

مدارس امام رضا(ع) مهیای پرورش تمام‌ساحتی ۷۴۰۰ دانش‌آموز

۱۵ مدرسه، 22هزار و 500 مترمربع فضای آموزشی و بیش از 7 هزار و 400 دانش‌آموز؛ این‌ها زیرساخت و ظرفیت بنیاد فرهنگی رضوی برای شروع سال تحصیلی جدید است که با برنامه‌ریزی ویژه و تلاش کادر مجرب آموزشی پیوند خورده تا پرورش تمام‌ساحتی دانش‌آموزان مدرسه‌های مزین به نام امام رضا(ع) را محقق کند.


به گزارش آستان‌نیوز، در روزهای بازگشایی مدارس کشور پس از دو سال کرونایی، در گفت‌وگو با سیدمحمدصادق علی‌پرست، مدیرعامل بنیاد فرهنگی رضوی اقدام‌های صورت گرفته در مدارس امام رضا(ع) برای آغاز سال تحصیلی و در نگاهی کلان، رویکردها و اقدام‌های عملی بنیاد فرهنگی رضوی برای تحقق اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در این مدرسه‌ها را جویا شدیم.

امکانات مدرسه و سرانه دانش‌آموزی
وی ابتدا مختصات مدارس امام رضا(ع) در سال تحصیلی جدید را این طور برشمرد: امسال 7 هزار و 416 دانش‌آموز در مدارس امام رضا(ع) تحصیل می‌کنند و از این تعداد، 3 هزار و 915 دانش‌آموز در مدارس مناطق برخوردار و 3 هزار و 501 دانش‌آموز نیز در مدارس مناطق غیربرخوردار هستند و این به معنی نام نویسی برابر دانش‌آموزان در هر دو منطقه و توزیع عادلانه آموزشی است. 

احیای دوباره معاونت پرورشی
علی‌پرست ضمن اشاره به احیای دوباره معاونت پرورشی در ساختار بنیاد فرهنگی رضوی با هدف تأثیرگذاری پررنگ‌تر مربیان پرورشی در همه شئون مدرسه، بیان کرد: در حوزه فعالیت‌های پرورشی، اجرایی کردن دو طرح ملی در زمینه آموزش زیربنایی و علمی مفاهیم قرآن کریم و معارف نهج‌البلاغه برای گنجانده شدن در سبک زندگی در قالب سرفصل‌های فوق‌برنامه، شرکت در مسابقات علمی، فرهنگی، هنری و ورزشی دانش‌آموزی به منظور استعدادیابی و رشد و پرورش آن‌ها و نیز راه‌اندازی هیئت‌ها و کانون‌های فرهنگی در فضای مدرسه بیشتر از گذشته مورد توجه و تأکید قرار گرفته تا از همین دوران مدرسه گرایش‌های مذهبی و تربیتی در دانش‌آموزان شکل بگیرد.
مدیر عامل بنیاد فرهنگی رضوی همچنین با بیان برنامه‌ها و ارزش افزوده در حوزه آموزشی، ابراز کرد: توجه بیشتر به فوق‌برنامه‌های آموزشی در کنار واحدهای مصوب درسی در قالب آموزش مهارت‌های زندگی، آشنایی با سبک و سیره رضوی و نیز افزودن زبان‌آموزی تخصصی از شکل آزاد و اختیاری به فهرست فوق‌برنامه‌های آموزشی، بخش دیگری از تصمیم‌های جدید و اقدام‌های پیش روی این بنیاد را تشکیل می‌دهد تا دانش‌آموزان گام به گام برای زندگی و حضور مستقل اجتماعی آماده شوند.
 
تقویت قوای جسمانی توأم با افزایش روحیه بانشاط
وی از بین پایه‌های مختلف آموزشی با اشاره به رویکرد جدید پیش‌دبستانی امام رضا(ع) توضیح داد: ایجاد سالن بازی در پیش‌دبستانی یکی از جدیدترین اقدام‌های بنیاد فرهنگی رضوی در راستای رویکردهای نوین آموزشی برای گروه سنی نوآموزان است. فرایند آموزشی به صورت هدفمند حین بازی کردن اتفاق می‌افتد و ضمن آن حل شدن مشکلات حرکتی، ایجاد تعادل و هماهنگی عصب و عضله، تقویت قوای جسمانی و افزایش نشاط و شادابی از دیگر اثرات این روش آموزشی است. البته این فعالیت‌ها به طور مرتب توسط کارشناسان روان‌شناسی رصد و مورد بررسی قرار می‌گیرد.وی همچنین با اشاره به تربیت تمام‌ساحتی که ناظر بر رشد متوازن دانش‌آموزان است، تأکید کرد: آموزش‌های دوره ابتدایی در کنار توجه به ارتقای رشد علمی و تحصیلی، به تربیت جسمانی، آشنایی با هنر، توجه به محیط زیست و... نیز تأکید دارد. یعنی مدرسه‌های ابتدایی امام رضا(ع) تنها جایی برای خواندن و حفظ کردن نیست، آموزه‌ها بر رشد همه وجوه و استعدادهای آن‌ها تمرکز دارد.  

آمادگی برای ورود به میدان‌های بزرگ‌تر
علی‌پرست ضمن تأکید بر این نکته که روش‌های تدریس و تربیت به تناسب دوره تحصیلی تغییر پیدا می‌کند، بیان کرد: با توجه به اقتضائات دوران نوجوانی و بلوغ، افزایش روحیه استقلال‌طلبی و هویت‌یابی و نیز فعالیت‌های گروهی در گروه‌های دوستانه و آمادگی برای شرکت در جشنواره‌ها و مسابقات در دانش‌آموزان دوره متوسطه اول شکل جدی‎تری به خود می‌گیرد و مربیان و معلمان به نقش‌آفرینی شاگردان در محیط تحصیلی توجه نشان می‌دهند تا به مرور استفاده از ظرفیت‌های وجودی و توان میدان‌داری را به آن‌ها منتقل کنند. 
همچنین در دوره متوسطه دوم که دانش‌آموزان آماده ورود به گستره اجتماعی، دانشگاه و بازار کار می‌شوند، برای تقویت مهارت‌های تصمیم‌گیری، توان حل مسئله و کار با گروه در دانش‌آموزان، آموزش‌های کارآفرینی اولویت بیشتری پیدا می‌کند تا در نخستین سطوح همراه خانواده توان راه‌اندازی یک کسب و کار خانوادگی را داشته باشند. در کنار آن، تقویت ابعاد آموزشی و توان علمی شاگردان برای حضور درخشان در عرصه المپیادها و آزمون‌هایی نظیر کنکور برای راهیابی به دانشگاه مدنظر مدیران مدارس متوسطه دوره دوم امام رضا(ع) است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه