گام جهادی در مسیر تحقق عدالت آموزشی

معاون وزیر آموزش و پرورش از طرح «احسان دانش» می‌گوید

گام جهادی در مسیر تحقق عدالت آموزشی

مفهوم عدالت‌آموزشی به‌عنوان مهم‌ترین محور بحث و پژوهش در حوزه تعلیم و تربیت در سالیان اخیر نه تنها توجه همگان را به خود جلب کرده که پردازش اسناد، راهکار‌ها و ساختار‌های تازه نیز در نسبت با این موضوع صورت گرفته و در واقع به عنوان یکی از شرایط لازم برای یک جامعه متعالی، پویا و توسعه‌یافته و مهم‌ترین اولویت در میان مسائل نظام مطرح بوده است.


بنابراین هرچه این موضوع بیشتر تعمیم پیدا کند و برای گسترش آن با بیشترین مشارکت و کمترین هزینه هم‌اندیشی شود، قطعاً به پایداری اجتماع کمک خواهد کرد.
در شرایط فعلی یک تعریف کاربردی که بتوان در حوزه آموزش و پرورش برای عدالت آموزشی ارائه داد، تعادل و توازن فرصت‌های یادگیری است. بر این اساس هر دانش‌آموز، از مناطق شهری و برخوردار گرفته تا مناطق مرزی، کم‌برخوردار و عشایر باید متناسب با ظرفیتی که دارد، فرصت یادگیری داشته و تا جایی که فرصت و استعداد او اقتضا می‌کند، امکان رشد و پرورش داشته باشد. 
فراهم آوردن این مهم و زمینه‌سازی برای تحقق این موضوع در وهله نخست جزو وظایف نظام آموزش رسمی است. نهادی که گرچه تاکنون در این راستا گام‌های مؤثری را برداشته اما تا رسیدن به نقطه مطلوب خود فاصله دارد.

تفاهم نامه «احسان دانش»امضا شده است
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش وپرورش در گفت‌وگو با ما از اجرای طرح «احسان دانش» از ابتدای مهرماه امسال در پایه‌های مختلف تحصیلی (ابتدایی، متوسطه اول و دوم) خبر می‌دهد و می‌گوید: تفاهم‌نامه طرح «احسان دانش» بین وزارت آموزش و پرورش، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، دانشگاه صنعتی شیراز و کانون دانش‌آموختگان دانشگاه امام صادق(ع) بسته شده است. 
محمدمهدی کاظمی اجرای این طرح را گامی در مسیر تحقق عدالت آموزشی عنوان می‌کند و می‌افزاید: با اجرای طرح احسان دانش، دانش‌آموزان مستعد مناطق محروم از نعمت یادگیری از معلمان زبده و منابع ارزنده برخوردار می‌شوند و این حرکت جهادی در کاهش شکاف و فاصله در حوزه تعلیم و تربیت مؤثر خواهد بود. 
وی با اشاره به اینکه در ایام کرونا آموزش مجازی با جدیت بیشتری مورد توجه قرار گرفت و زیرساخت‌های خوبی در حوزه آموزش کشور فراهم شد، اضافه می‌کند: اکنون می‌توان با استفاده از ظرفیت آموزش مجازی با برطرف کردن نقاط ضعف، اقدامات خوبی در راستای تقویت و ارتقای آموزش دانش‌آموزان مناطق مختلف کشور انجام داد. 
بعضی از مناطق در کشور از فرصت برابر آموزشی کمتر برخوردار می‌شوند و ما به عنوان سیاست‌گذاران در وزارت آموزش و پرورش باید برنامه‌ریزی و تلاش کنیم عدالت آموزشی و تربیتی به صورت متوازن برای همه دانش‌آموزان در سراسر کشور ایجاد شود. باوجود همه تلاش‌هایی که در سال‌های گذشته انجام شده، متأسفانه بعضی از مناطق از دسترسی به آموزش مطلوب بی‌بهره بوده‌اند و باید در راستای آموزش مطلوب‌تر و با کیفیت‌تر برنامه‌ریزی ویژه‌ای داشته باشیم، به‌خصوص که در ایام کرونا که آموزش حضوری تعطیل شد و در مناطق کم‌برخوردار در زمینه عدالت آموزشی و ارائه آموزش مطلوب‌تر با مشکل جدی مواجه شدیم و افت تحصیلی و فقر یادگیری در این مناطق محسوس‌تر بود. بنابراین با نهایت تلاش در ستاد و استان‌ها درصدد فراهم کردن آموزش مطلوب در همه مناطق کشور هستیم.
کاظمی ادامه می‌دهد: براساس راهکار سند تحول بنیادین و نیز سند تحول دولت، توجه به دانش‌آموزان مناطق کمتر برخوردار مرزی و عشایری و همچنین مناطق حاشیه کلانشهرها از ضرورت‌هاست که در این خصوص باید بتوانیم ضمن دسترسی همه، آموزش با کیفیت را برای همه دانش‌آموزان کشور، به‌خصوص مناطق محروم فراهم کنیم. به همین منظور در راستای عدالت آموزشی، پویشی راه‌اندازی شد تا در گام نخست، این هدف‌گذاری برای آمادگی مطلوب‌تر و مناسب‌تر این دانش‌آموزان در امتحانات نهایی و پایه دوازدهم رشته‌های شاخه نظری اتفاق افتد. این برنامه‌ریزی از سوی همه دست‌اندرکاران و با اجرای مناسب همکارانمان در دبیرستان البرز تهران آغاز شد و تلاش می‌شود در گام بعدی، برای سال تحصیلی آینده در یک برنامه‌ریزی بلندمدت‌تر بتوانیم دانش‌آموزان پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم را زیر پوشش قرار دهیم.

پویش علمی جهادی ویژه دانش‌آموزان مناطق محروم
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اجرای پویش علمی جهادی ویژه دانش‌آموزان مناطق محروم، مرزی و عشایری دوره متوسطه، هدف از آن را ایجاد عدالت آموزشی و تربیتی بیشتر و به دلیل شرایط پیش آمده در ایام کرونا دانست و افزود: با حمایت کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصمیم گرفته شده با استفاده از ظرفیت برخی از دبیرستان‌های تهران فرصت مناسبی را برای دانش‌آموزان مستعد به‌ویژه در مناطق کمتر برخوردار، محروم، مرزی و عشایری فراهم کنیم تا با اجرای این طرح و از طریق آموزش مجازی (با ایجاد امکان پرسش و پاسخ دوطرفه)، دانش‌آموزان مراکز ذکر شده نیز به معلمان مجرب تهران دسترسی پیدا کنند.
وی با اشاره به جزئیات اجرای این طرح می‌افزاید: این طرح از اواسط فروردین امسال در پایه دوازدهم برای آمادگی دانش‌آموزان در امتحانات نهایی و کنکور آغاز شد و این کلاس‌ها تا پایان خرداد ادامه داشت. 
در اردیبهشت ماه 2هزار و 700 دقیقه آموزش آنلاین توسط دبیران با تجربه شهر تهران برای دانش‌آموزان رشته‌های ریاضی و علوم تجربی و همچنین 2هزار و 700 دقیقه آموزش آنلاین برای دانش‌آموزان رشته علوم انسانی داشتیم؛ در خرداد نیز هزار و 200دقیقه آموزش آنلاین برای دانش‌آموزان رشته‌های ریاضی و علوم تجربی و هزار و 200 دقیقه آموزش برای دانش‌آموزان رشته علوم انسانی برگزار شد، همچنین در تیر 750 دقیقه آموزش آنلاین برای دانش‌آموزان رشته‌های ریاضی و علوم تجربی و همین مقدار برای دانش‌آموزان رشته علوم انسانی با اولویت مدارس شبانه‌روزی برگزار شد که بیش از 130هزار دانش‌آموز پایه دوازدهم در مناطق یاد شده از این فرصت آموزشی بهره‌مند شدند. 
تلاش می‌شود با توسعه این امر، آموزش‌ها از آغاز سال تحصیلی 1402 -1401 در دو پایه یازدهم و دوازدهم به صورت آنلاین برگزار شود. 

خبرنگار: اعظم طیرانی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه