کاهش 55درصدی صادرات کالای ایرانی به افغانستان

خراسان رضوی

کاهش 55درصدی صادرات کالای ایرانی به افغانستان

ناظر گمرک خراسان رضوی گفت: آمار صادرات کالا طی چهار ماهه نخست امسال به افغانستان کاهش یافته که دلیل اصلی آن کاهش تقاضا از سوی افغانستانی‌ها برای واردات کالای ایرانی به دلیل مشکلات اقتصادی آن کشور است.


جواد جعفری در گفت‌وگو با ایرنا افزود: طی چهار ماهه نخست امسال، صادرات کالا از خراسان رضوی به افغانستان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل در وزن ۴۹ درصد و در ارزش ۵۵ درصد کاهش داشته است.
وی اضافه کرد: هیچ مانعی در مسیر صادرات کالا به افغانستان وجود ندارد اما وضعیت مالی مردم افغانستان نسبت به قبل ضعیف‌تر و از تقاضا برای واردات کالا از ایران کاسته شده است افزون بر این، سیاست‌ها و مقررات جدید طالبان نیز مزید بر علت شده است.
ناظر گمرک خراسان رضوی با اشاره به سهم زیاد افغانستان در میزان صادرات غیرنفتی استان در سال گفت: میزان صادرات کالا طی چهار ماهه نخست امسال از استان ۶۵۵ هزار تن به ارزش ۳۵۵ میلیون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل در وزن ۳۷ درصد و در ارزش ۲۶درصد کاهش داشته است.
جعفری افزود: بیشتر کالاهای صادراتی در این مدت زعفران، سیب تازه، محصولات فلزی، محصولات معدنی و محصولات لبنی است.
وی ادامه داد: میزان واردات کالا به خراسان رضوی در چهار ماهه نخست امسال ۱۰۶هزار تن به ارزش ۲۹۷ میلیون دلار است که در مقایسه با مدت مشابه قبل در وزن ۵۰ درصد و در ارزش ۶۰ درصد افزایش داشته است.
او عمده کالاهای وارداتی در این مدت به خراسان رضوی را ماشین‌آلات خط تولید، مواد اولیه واحدهای تولیدی و کالاهای اساسی مثل برنج و پنبه ذکر کرد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه