«روزگار آقای واقف»

«روزگار آقای واقف»

نمایشگاهی با محوریت زندگی و زمانه حاج‌حسین آقا ملک در راستای نکوداشت پنجاهمین سالگرد درگذشت به روایت اسناد و تصاویر با عنوان «روزگار آقای واقف» در کتابخانه و موزه ملی ملک در تهران برپا شد. 


این نمایشگاه که شامل مجموعه‌ای از روایت‌های تاریخ شفاهی، خاطره، سندهای تاریخی، نسخه‌های خطی و آثار بر جای ‌مانده درباره زندگی این بزرگمرد است، تصویری نو از حاج‌حسین آقا ملک به بازدیدکنندگان آن معرفی می‌کند و راهی به سوی تاریخ نیکوکاری ایران می‌گشاید؛ روزگاری که این فرهنگ‌دوست و زمین‌دار بزرگ تاریخ معاصر ایران، همه دارایی بر جای‌ مانده از پدرش را به گردآوری نسخه‌های خطی و آثار تاریخی این سرزمین اختصاص داد و در نهایت این گنجینه بزرگ را در آبان ماه 1316 به آستان قدس رضوی وقف کرد تا جاودانه شود و همگان از آن بهره گیرند.  در واقع نمایشگاه حاضر روایت یک انسان معمولی است که بدون چشم‌داشتی هر چه داشت برای تعالی فرهنگ و خدمت به مردمش اهدا کرد. نمونه‌هایی از خدمات این واقف نیک‌اندیش همچون کمک به نوسازی و بازسازی بنای شیرخوارگاه، ساخت بیمارستان، دبستان، دبیرستان، مسجد و حمام، وقف چاه و قنات، از دریچه آثار این نمایشگاه قابل بررسی است.  اسنادی همچون وقف‌نامه‌های حاج‌حسین آقا ملک و مکاتبات شخصی او با افراد مختلف برای خرید آثار تاریخی و هنری نیز در این نمایشگاه به نمایش درآمده است. یکی از بخش‌های جذاب این نمایشگاه، هفت خاطره مکتوب از بزرگان فرهنگ و ادب این سرزمین شامل حبیب یغمایی، سیدعبدالله انوار، صادق آیینه‌وند، ایرج افشار، محمدعلی اسلامی ندوشن، محمد گلبن و ژاله آموزگار است که در خرده‌روایت‌هایی، خاطره‌های خود را از حاج‌حسین آقا ملک این نیکوکار و واقف بزرگ بیان داشته‌اند. 
همچنین نسخه خطی «کلیات شیخ فریدالدین ابوحامد محمد عطار نیشابوری» که به خط نستعلیق در سال 956 هجری قمری کتابت شده و در گنجینه خطی کتابخانه و موزه ملی ملک نگهداری می‌شود، در بخش دیگری از نمایشگاه روزگار آقای واقف در معرض دید عموم قرار گرفته است. در ابتدای این نسخه، دستنوشته‌ا‌ی از مرحوم حاج‌حسین آقا ملک به چشم می‌خورد که توجه ویژه این بزرگمرد به حفظ میراث فرهنگی کشور و خریداری نسخه‌های خطی نفیس ایران و وقف آن‌ها بر کتابخانه خود حتی در روزگار اشغال کشور توسط متفقین را نشان می‌دهد. 
علاقه‌مندان می‌توانند همه روزه به جز روزهای تعطیل از ساعت 8:15 تا 14:45 از این نمایشگاه و دیگر تالارهای کتابخانه و موزه ملی ملک واقع در تهران، خیابان امام خمینی(ره)، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد (میدان مشق) بازدید کنند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه