احیای هویت مکتوب ایران

آسیب‌زدایی و مرمت آثار نفیس فرهنگی

احیای هویت مکتوب ایران

رئیس اداره حفاظت و مرمت آثار فرهنگی سازمان كتابخانه‌ها، موزه‌ها و مركز اسناد آستان قدس رضوی گفت: طی چهار ماه گذشته از آغاز سال تاکنون بیش از 22 هزار و 500 مورد انواع اقلام فرهنگی قدیمی نفیس در این اداره توسط مرمت‌كاران و صحافان پاک‌سازی و مرمت شده است.
سیدعلی طباطبایی حفاظت از میراث فرهنگی را از جمله موارد مورد توجه آستان قدس رضوی برشمرد که در راستای تحقق این مهم با مرمت، آسیب‌زدایی و سایر اقدام‌های حفاظتی نسبت به احیای هویت مكتوب ایران اقدام كرده است.
وی تصریح کرد: زائران و شیفتگان حضرت امام رضا(ع) طی سال‌های متمادی، ارادت خود را در قالب‌های مختلف از جمله نذر و اهدای آثار فرهنگی و تاریخی ارزشمند ابراز کرده‌اند که اقدام‌های حفاظت، مرمت، بررسی و تثبیت به طور مستمر روی این آثار انجام می‌گیرد.
طباطبایی آثار خطی مرمت شده و در حال مرمت را مربوط به قرن‌های 5، 6، 7 و 8 هجری قمری عنوان کرد و گفت: این آثار دارای آسیب‌های متعدد و کمبودهای فراوان است که نیاز به دقت و ظرافت زیاد دارد.
اداره حفاظت و مرمت آثار فرهنگی آستان قدس رضوی، تخصصی‌ترین اداره مرمت در شرق کشور است که در حال حاضر حفاظت و مرمت اشیای تاریخی و هنری موجود در مخازن سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از کتب و اسناد خطی گرفته تا آثار فلزی، چوبی، سفالی، فرش و منسوجات، نقاشی و... به دست کارشناسان و مرمت‌کاران متخصص این اداره انجام می‌گیرد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه