دست شهرک‌نشینان سنندج از امکانات رفاهی کوتاه است

کوتاهی تعاونی‌ها در تکمیل زیر ساخت‌ها

دست شهرک‌نشینان سنندج از امکانات رفاهی کوتاه است

کردستان

سال‌هاست به دلیل افزایش جمعیت، شهرک‌سازی در تمامی استان به عنوان یک راهکار معقول در پیش گرفته شده؛ اما همین راهکار منطقی حالا خود به مشکلی بزرگ تبدیل شده است. بسیاری از این شهرک‌ها بدون اتمام مراحل ساخت و ساز نیمه‌تمام رها شده و حالا مایه عذاب بسیاری از شهروندان شده است.


طراحی شهرک‌های مسکونی باید با توجه به ساکنان و افراد آن منطقه صورت گیرد. مردم با رفتار و آرمان‌های متفاوت، محیط‌ و شرایط متنوعی برای زندگی می‌خواهند. بنابراین در طراحی این شهرک‌ها مهم‌ترین عامل، توجه به نیازهای ساکنان آن است تا میزان رضایت مردم را افزایش دهد.
شهرک مسکونی علاوه بر فضای فیزیکی، کل محیط شهرک مسکونی را نیز در برمی‌گیرد که شامل خدمات ضروری مورد نیاز برای زندگی سالم خانواده و افراد است. 
در حقیقت مفهوم شهرک مسکونی، تعریف عام یک واحد مسکونی نیست بلکه کل شهرک مسکونی را شامل می‌شود. به عبارت دیگر شهرک‌های مسکونی چیزی بیش از یک سرپناه فیزیکی برای انسان‌ها هستند و تأثیر بسزایی در رشد و پیشرفت اجتماع دارند. البته در صورتی ‌که طبق ضوابط و استانداردهای بین‌المللی طراحی و ساخته شوند.
همان‌طور که گفتیم شهرک مسکونی فقط به معنی وجود یک سرپناه و سقف بالای سر هر شخص نیست، بلکه به معنی یک سرپناه مناسب همراه با آسایش و فضای طراحی شده برای خانواده، دسترسی فیزیکی درست، امنیت و وجود کلیه امکانات رفاهی مورد نیاز خانواده و افراد است.
در قانون اساسی کشور آمده که دسترسی به مکان و فضای مناسب برای زندگی، حق هر خانواده ایرانی است. همان‌طور که گفتیم سرپناهی مناسب است که بتواند از انسان در برابر شرایط جوی نگهداری و همچنین به ساکنانش آرامش و شادابی عرضه کند؛  اما متأسفانه بسیاری از مردم سنندج در شهرک‌های مسکونی هنوز به برخی امکانات اولیه دسترسی ندارند.

کوتاهی تعاونی‌ها 
در این زمینه معاون شهرسازی و معماری شهرداری سنندج می‌گوید: تعاونی‌ها به تعهدات خود در تسطیح و آماده‌سازی محوطه شهرک‌های مسکونی عمل نمی‌کنند و این مسئله بار مالی مضاعفی را به شهرداری‌ها تحمیل کرده است.
امید جعفری در گفت‌وگو با خبرنگاران استان اظهار کرد: در زمان تفکیک قطعات زمین شهرک‌ها و... تمام مراحل کمیسیون‌های ماده 5 سهم شهرداری برداشت و قطعات به اعضا واگذار می‌شود.
وی تصریح کرد: آماده‌سازی، منهول‌گذاری فاضلاب، جدول‌گذاری تیرهای چراغ برق، اجرای خطوط آب و برق، آسفالت محوطه و فضاسازی باید توسط تعاونی‌ها انجام و برای خدمات‌رسانی تحویل شهرداری‌ها داده شود.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری سنندج افزود: متأسفانه تعاونی‌ها در عمل به تعهدات خود در این زمینه کم‌کاری کرده و عمل نکردن به تعهدات تعاونی‌ها فشار کاری و بار مالی را به شهرداری‌ها در سطح مناطق تحمیل می‌کند.
وی با بیان اینکه قانون متأسفانه مفری برای تعاونی‌ها در این خصوص گذاشته و این موضوع دست شهرداری را در برخورد، کوتاه کرده است، گفت: تضمین‌های محکمی در راستای اجرای این تعهدات باید از سوی تعاونی‌ها به شهرداری‌ها داده شود تا تعاونی‌ها موظف به اجرای کامل وظایف خود در محوطه‌سازی شهرک‌های مسکونی شوند.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری سنندج خواستار نظارت جدی شهرداری مناطق بر اجرای این تعهدات در زمان تحویل پروژه‌ها به اعضا از سوی تعاونی‌های مسکن در سطح شهر شد و گفت: احساس مسئولیت نکردن تعاونی‌ها از یک سو و وجود این تصور در شهروندان که اجرای این وظایف بر عهده شهرداری‌هاست، موجب شده در شرایطی که در تأمین اعتبارات لازم برای پرداخت حقوق پرسنل با مشکل مواجه هستیم، بار مالی زیادی را در این خصوص متحمل باشیم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه