آوار رکود بر صنعت سیمان

ابراز نارضایتی تولید کننده و مصرف کننده

آوار رکود بر صنعت سیمان

کهگیلویه و بویراحمد

افزایش قیمت سیمان به عنوان یکی از اصلی‌ترین نهاده‌های ساختمان‌سازی در کهگیلویه و بویراحمد موجب تعطیلی دو کارخانه قدیمی تولید بتن در استان شده است.


فعالان صنایع سیمان که عرضه این کالا در بورس را امیدی به رونق کسب و کار و عمران و آبادانی می‌دانستند، این روزها با رکود بی‌سابقه‌ای مواجه شده‌اند؛ چون خبری از شفافیت بورس در واقعیت بازار نیست.
به گزارش تسنیم این در حالی است که براساس اصول اقتصادی، میزان استفاده از سیمان به عنوان یک کالای استراتژیک، بیانگر توسعه‌یافتگی در کشور است و متأسفانه در این زمینه رکود، بلای جان سیمان شده و به دنبال آن هم سیمان، آواری بر صنعت ساختمان شده و شاهد مثال آن هم تعطیلی دو کارخانه قدیمی بتن و افزایش سرسام‌آور قیمت سیمان، بخشی از التهابات بازار این کالای اساسی در استان است.
برخی فعالان صنعت ساختمان در استان کهگیلویه و بویراحمد معتقدند نبود شفافیت در بازار سیاه سیمان و تفاوت نرخ معنادار در میان قیمت تابلوهای بورسی و آنچه خریداران خرد سیمان باید به عوامل توزیع بپردازند، همه و همه دست به دست یکدیگر داده تا مشکلات متعددی نه فقط به تولیدکنندگان نهاده‌های ساختمانی بلکه به خود فعالان عرصه ساخت و ساز تحمیل شود.

تفاوت معنادار بورس تا کف بازار
سلطانی؛ یک مستأجر یاسوجی که در حال ساخت و ساز یک مسکن در منطقه علی‌آباد است، در این زمینه اظهار می‌کند: قرار بود کارخانه‌های سیمان، سیمان را با قیمت مناسب در بورس به دست مردم برسانند؛ اما حالا بورس هم شده جای دلالان و اوضاع حتی بدتر هم شده است.
وی با بیان اینکه گویا قرار نیست کاری اساسی در حوزه بازار و مسکن انجام شود، تصریح کرد: مردم عادی و فروشندگان خرد، دسترسی به سیمان ندارند و همان دلالان و سرمایه‌داران به راحتی هر میزان که بخواهند از بورس خرید می‌کنند و بازار را مطابق میل خودشان می‌چرخانند.
وی به تفاوت قیمت سیمان در بورس و بازار اشاره کرد و توضیح داد: اگر کاسه‌ای زیر نیم‌کاسه نیست چرا باید قیمت سیمان در بورس زیر 40هزار تومان باشد؛ اما در بازار تا 90هزار تومان هم برسد؟ 

تولید کنندگان چه می‌گویند؟
مدیران کارخانه‌‌های سیمان این استان معتقدند اگر قیمت سیمان در بازار افزایش می‌یابد به نظارت صنعت و معدن برمی‌گردد و افزایش‌های قانونی مالیات و سود عامل و خرده‌فروش دلیل افزایش قیمت است و در بورس، قیمت‌ مشخص و بسیار پایین‌تر از بازار است.
یکی از این مدیران کارخانه سیمان می‌گوید: بعد از سهمیه‌بندی برق، قیمت هر تن سیمان از 570 هزار تومان به 670 هزار تومان رسید؛ اما اکنون این قیمت در حال کاهش است و کارخانه هیچ نقشی در قیمت کالای خود در بازار ندارد.
همچنین گفته شده گویا کد بورسی برخی عاملان قطع شده و همه عاملان به خرید سیمان دسترسی ندارند و این کمبود کالا دلیلی بر افزایش قیمت است.

پروژه‌های عمرانی گرفتار نرخ سیمان
رئیس انجمن انبوه‌سازان استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این زمینه معتقد است که تقریباً همه پروژه‌های عمرانی استان تعطیل شده است.
داوود دهقانی افزود: اشتغال در واحدهای تولید بتن به خطر افتاده و علاوه بر حوزه مسکن، حوزه صنعت هم عملاً با رکود بی‌سابقه‌ای مواجه شده و از مهر ماه سال قبل که سیمان وارد بورس شده این مشکلات دوچندان شده است. 
وی با بیان اینکه آخرین قیمت قبل از عرضه سیمان در بورس قابل مقایسه با الان نیست، تصریح کرد: از آن تاریخ که ما 290 هزار تومان برای هر تن سیمان می‌پرداختیم، اکنون تا یک‌میلیون و 200 هزار تومان هم پرداخت می‌کنیم. جای تأسف دارد که در طول سال‌ها قیمت هر تن سیمان 290 هزار تومان شده؛ اما در عرض 6 ماه به بهانه بورس، قیمت این کالا به هر تن حدود یک میلیون و 100 رسیده است.
رئیس انجمن انبوه‌سازان استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: فروش بتن در کارخانه‌های تولید بتن به کمتر از 10 درصد رسیده و این عواقب منفی در بخش مسکن و تولید عمیق‌تر هم خواهد شد.
وی با اشاره به نقش صنعت مسکن در تولید، اشتغال و وابستگی آن به سیمان گفت: به ازای ساخت هر واحد آپارتمان چرخ بیش از 204 کارخانه تولیدی می‌چرخد؛ اما برخی‌ سودجویان هر بلایی دلشان خواست سر صنایع سیمانی آوردند.
دهقانی از تعطیلی دو واحد بزرگ تولید بتن و بیکار شدن صدها کارگر خبر داد و گفت: در واحد تولید بتنی که خودم دارم، معیشت و اشتغال 50نفر به  خطر افتاده است. معلوم نیست عده‌ای سودجو در صنعت سیمان چه بلایی سر اشتغال، تولید و مسکن آوردند و فقط به فکر صادرات‌اند. به ما گزارش دادند که 50 درصد تولید یکی از کارخانه‌های سیمان ما مستقیماً به امارات صادر می‌شود؛ اما این کالا در استان چنین وضعیتی دارد.
دهقانی تأکید کرد: اگر این وضع ادامه داشته باشد، کل صنایع سیمان کشور در چند ماه آینده تعطیل می‌شوند.

خبری از شفافیت نیست
مدیر کل صنعت و معدن کهگیلویه و بویراحمد هم علت اصلی افزایش قیمت سیمان را ارائه آن در بورس دانست و گفت: با توجه به افزایش نامتعارف قیمت سیمان، جلسه‌ای با حضور کارخانجات سیمان استان، استانداری کارزار بورس و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط در محل دفترم برگزار کردم و موضوع را به طور دقیق بررسی و تصمیماتی اتخاذ کردیم.
کریم روزبهان افزود: بعد از بررسی‌ها معلوم شد بورس‌بازی و ایجاد تقاضای کاذب در بورس، عامل اصلی افزایش قیمت سیمان است.
مدیر کل صمت اضافه کرد: خریداران غیرواقعی و فاقد صلاحیت با خرید صوری در بورس سبب افزایش تقاضای خرید و نیز موجب افزایش قیمت و کمبود کالا در استان شدند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه