دریاچه ارومیه نیاز به دلجویی دارد

توقع مردم و نمایندگان آذری

دریاچه ارومیه نیاز به دلجویی دارد

آذربایجان غربی

  ۲۵ سال از بحران خشک شدن دریاچه ارومیه می‌گذرد؛ اما تاکنون اقدامات دولت‌ها برای نجات این تالاب، چاره‌ساز نبوده و مردم منطقه منتظرند دولت سیزدهم گره احیای دریاچه ارومیه را باز کند.


از سال ۷۶ روند خشک شدن دریاچه ارومیه آغاز شده و تاکنون با وجود هزینه‌های هنگفت میلیاردی، برنامه و اقدامات متعدد توسط دولت‌های گذشته، این روند نه تنها متوقف نشده بلکه وضعیت بحرانی این تالاب بین‌المللی همچنان ادامه دارد.
با وجود بارش‌های اخیر، وضعیت دریاچه ارومیه همچنان بحرانی است. با توجه به اتمام فصل تأمین حقابه مورد نیاز آن و تأمین نشدن آن در سال آبی امسال با فرارسیدن فصل گرما پیش‌بینی می‌شود وضعیت این زیست‌بوم بین‌المللی و ارزشمند از وضع فعلی نیز بحرانی‌تر شود.
برگزاری صدها همایش و سمینار، تصویب ده‌ها طرح در قالب ستاد احیای دریاچه ارومیه، تأمین نشدن حقابه مورد نیاز دریاچه ارومیه به همراه تمام نشدن طرح‌های مهم و کلیدی از جمله طرح انتقال آب از سد کانی سیب، امروز نشان می‌دهد اقدامات و برنامه‌های دولت‌های گذشته شعاری بیش نبوده و عملاً اقدام قابل توجهی برای نجات این زیست‌بوم انجام نشده است.
انحلال ستاد احیای دریاچه ارومیه در استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی نیز مُهر تأییدی بر این است که وعده دولت گذشته مبنی بر اینکه احیای دریاچه ارومیه اولویت نخست این دولت است نیز تنها وعده‌ای برای دلخوش کردن مردم این منطقه بود و آبی برای دریاچه ارومیه از این وعده‌ها گرم نشده است.

دغدغه مردم
با توجه به عواقب منفی و وخیم خشک شدن دریاچه ارومیه از جمله طوفان‌های نمکی و ریزگردها، از بین رفتن معیشت و کشاورزی منطقه، به هم خوردن زیست‌بوم منطقه احیای آن نه یکی بلکه اصلی‌ترین و مهم‌ترین دغدغه و مطالبه مردم آذربایجان غربی و حتی منطقه شمال غرب است. در صورت تداوم وضعیت موجود نه این منطقه بلکه مردم مرکز کشور نیز از اثرات منفی این تهدید بزرگ زیست محیطی بی‌بهره نخواهند بود.
بعد از اینکه حجت‌الاسلام رئیسی در خرداد ماه سال گذشته به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تأکید بر ضرورت احیای دریاچه ارومیه سخن گفت بارقه‌های امید بار دیگر در دل مردم این منطقه جرقه زد.
با روی کار آمدن دولت سیزدهم، در نخستین دیدار اعضای مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و استانداران جدید این دو استان با رئیس جمهوری، دوباره بر اهمیت دریاچه ارومیه تأکید شد و رئیس دولت عدالت، مسئولان استانی و متولیان کشوری را به پیگیری اجرای طرح‌های مؤثر و احیای دریاچه ارومیه سفارش کرد.
پیش از این حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی در دیدار با مجمع نمایندگان استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی در پاسخ به دغدغه نمایندگان این دو استان درباره وضعیت دریاچه ارومیه و آثار و تبعات زیست محیطی ناشی از خشکسالی و کمبود آب در منطقه، گفت: ستاد احیای دریاچه ارومیه به زودی به شکل جدیدی فعال خواهد شد تا با کمک نمایندگان، مدیران استان و دغدغه‌مندان، کار را دنبال کند و اقدامات لازم را انجام دهد.
عضو مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد مسئولان در احیای دریاچه ارومیه با اشاره به جزئیات تحقیق و تفحص از هزینه‌کرد ستاد احیای دریاچه ارومیه اظهار کرد: نگین فیروزه‌ای آذربایجان از دهه ۷۰ به سمت خشک شدن پیش رفت و دولت‌های مختلف با طرح‌ها و برنامه‌هاى متفاوت نتوانستند حیات را به این دریاچه ملی کشور بازگردانند. در چند سال اخیر اجلاس‌ها، همایش‌ها، جلسات و مصاحبه‌های متعددی برای احیای این دریاچه گذاشته شد که متأسفانه شاهد نتایج مطلوبی برای زندگی دوباره آن نبودیم.
معصومه پاشایی بهرام افزود: با راه‌اندازی ستاد احیای دریاچه ارومیه، بودجه‌های کلانی برای احیای آن اختصاص داده شد که متأسفانه شاهد خروجی مدنظر نبودیم. همچنین در سفرهای رئیس‌ جمهور به دو استان،  بودجه مناسبی برای دریاچه پیش‌بینی شد تا در چند ماه آینده رهاسازی آب را به سمت دریاچه شاهد باشیم.
نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: تحقیق و تفحص مطرح شده، از بعد نظارتی به عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه است. حیات این دریاچه رابطه تنگاتنگی با زندگی اهالی منطقه دارد و حتی از جنبه ملی مى‌تواند حوزه‌هاى مختلفى را درگیر کند. این سؤال برای بیشتر افراد ایجاد شده که چرا خروجی‌ها با دریافتی‌های بودجه‌اى آن همخوانی ندارد؟ البته باید بپذیریم طی چند سال گذشته کشور با تغییرات متعدد اقلیمی از جمله خشکسالی، کاهش بارندگی، افزایش شدید دما، تبخیر بیش از اندازه آب تالاب‌ها، دریاچه‌ها و… روبه‌رو بوده است.

تحقیق و تفحص 
وی در ادامه اظهار کرد: دریاچه ارومیه در حال حاضر یک مسیر بحرانی را طی می‌کند و ادامه همین وضعیت می‌تواند تبدیل به یک فاجعه ملی شود. نمایندگان مردم در بهارستان معتقدند با توجه به رقم بودجه‌ای پیش‌بینی شده برای این دریاچه خروجی قابل قبولی از احیای آن را شاهد نبوده‌ایم. بر همین اساس مقرر شد تحقیق و تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه در دستور کار مجلس قرار بگیرد. 
عضو مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی در ادامه تأکید کرد: برخورد سیاسی با این دریاچه در قالب عملکرد تبلیغاتی و شعاری با تغییر دولت‌ها شدت می‌گیرد و واقعیت امر اینجاست که دولت‌های زیادی روی کار آمدند و درک درستی از آذربایجان و نگین فیروزه‌ای آن نداشتند. مرگ دریاچه ارومیه تبعات گسترده ملی را به دنبال خواهد داشت.
وی با اشاره به نگاه ملی به دریاچه ارومیه اظهار کرد: دریاچه شور در محدوده دو استان آذربایجان غربی و شرقی قرار دارد؛ اما نباید امروز قربانی نگاه قومیتی شود. این دریاچه نیازمند یک عزم ملی به دور از هر گونه نگاه سیاسی است. تمام این سرزمین از آذربایجان گرفته تا نقطه صفر مرزی، زیر لوای ایران و نیازمند حمایت‌های مادی و معنوی متولیان
امر است.

دولت دلجویی کند
پاشایی یادآور شد: دولت سیزدهم باید برای دلجویی از مردم دو استان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی یک بار برای همیشه گام بلندی برای احیای این دریاچه برداشته تا شاهد تپش دوباره قلب ارومیه باشیم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه