امامزادگان لرستان مأمن مسافران تابستانی

امامزادگان لرستان مأمن مسافران تابستانی

لرستان

  استان لرستان با وجود بقاع متبرکه و امامزادگان شاخص، میزبان خیل زائران و مسافران تابستانی است که از جای‌جای ایران به نیت زیارت، راهی این خطه در غرب کشور می‌شوند.


اماکن مذهبی این استان از کوهدشت و نورآباد گرفته تا خرم‌آباد و بروجرد در غرب کشور شناخته ‌شده‌اند به‌ طوری ‌که برخی امامزادگان در ایام تعطیلات نوروز میزبان حضور چندده‌هزارنفری زائران هستند.

امامزاده زید بن علی(ع)
مقبره زید بن علی (ع) در محله‌ای به همین نام، در غرب مسجد جامع خرم‌آباد و در مرکز بازار روز این شهر قرار دارد.
حریم مقبره 6 هزار مترمربع وسعت دارد که در گذشته گورستان بوده است. در میان این زمین، مقبره‌ای وجود دارد که آیات و کلمات مقدس را با خط نسخ و به ‌طور برجسته بر آن نقش کرده‌اند.
بنای کنونی مقبره به سال ۱۳۰۷ هجری قمری مربوط می‌شود. بر اساس سنگ‌نبشته بنا که به خط کوفی است، این مقبره در سال ۴۰۴ هجری قمری به ‌فرمان بدر بن حسنویه ساخته‌ شده و به زید بن علی بن حسین بن علی بن طالب (ع) تعلق دارد.
در حال حاضر به دلیل قرارگیری این امامزاده در مرکز بازار شهر خرم‌آباد، حریم این بقعه به‌ وسیله مغازه‌هایی احاطه‌ شده که برای توسعه گردشگری مذهبی در خرم‌آباد نیاز به آزادسازی حریم این بناست.

امامزاده جعفر(ع) بروجرد
امامزاده جعفر(ع) به‌عنوان یک بنای مذهبی و تاریخی در قسمت شرقی شهر بروجرد واقع‌ شده است که به استناد کتیبه‌های موجود امامزاده جعفر(ع) فرزند امام موسی کاظم(ع) است؛ اما برخی از منابع و متون تاریخی با پنج واسطه نسبت این امامزاده را به امام سجاد(ع) مرتبط می‌سازند.
ساختمان گنبد هرمی شکل این آرامگاه، نمونه‌ای بسیار زیبا از هنر و معماری عهد سلجوقی است. 
این مقبره در سال ۱۲۰۸ به ‌فرمان تقی‌خان؛ حاکم آن زمان بروجرد تعمیر و مرمت‌ شده است. در محوطه این امامزاده ۵۰ اصله درخت موجود است که دو اصله آن چنار است و یکی از آن‌ها ۳۸۰ سال قدمت دارد.
امامزاده جعفر(ع) شهرستان بروجرد علاوه بر اینکه محل برگزاری مراسم‌ مذهبی بروجرد است، به‌ عنوان یکی از جاذبه‌های مذهبی غرب ایران هر سال پذیرای زائران زیادی است.
شهرستان دلفان میزبان چهار امامزاده
شهرستان دلفان با 2 هزار و ۷۴۰ کیلومترمربع مساحت در شمال غربی استان لرستان و در میان سلسله جبال زاگرس قرار گرفته و اطراف آن را کوه‌های سر به فلک کشیده مهراب، گرین و سفره کوه احاطه کرده است. هر سال شاهد حضور هزاران گردشگر مذهبی در ایام مختلف سال به ‌ویژه در ایام نوروز در این شهرستان باستانی هستیم.
گفتنی است این شهرستان، سعادت میزبانی امامزاده ابراهیم (ع) معروف به بابای بزرگ، امامزادگان احمد و محمود(ع) و امامزاده محمد(ع) معروف به پیرمحمد را دارد.

دیار دلفان 
بارگاه ملکوتی امامزاده ابراهیم(ع) از فرزندان امام موسی کاظم(ع) در فاصله ۶۵ کیلومتری جنوب غربی نورآباد، مرکز شهرستان دلفان قرار دارد و پس از عبور از لابه‌لای درختان کهنسال بلوط، آرامگاه این سلاله رسول‌الله(ص) در دهکده‌ای زیبا در دامنه کوه‌های سر به فلک کشیده مهراب و سرکشتی نمایان می‌شود.
معجزات و کرامات این بزرگوار بر هیچ‌کس پوشیده نیست و علاقه‌مندان و شیفتگان اهل‌بیت(ع) هر سال از راه دور و نزدیک به زیارت این فرزند رسول خدا می‌آیند.

درب گنبد؛ شهری زیارتی با هزاران زائر
شهر زیارتی درب گنبد، از شهرهای تابعه کوهدشت است که یکی از نوادگان امام موسی‌بن جعفر(ع) به نام امامزاده محمد؛ معروف به «شاهزاده محمد» در آن آرام گرفته است.
این شهر به واسطه وجود مرقد مطهر این امامزاده به یکی از اماکن زیارتی غرب کشور تبدیل شده که هر سال در ایام نوروز و تابستان پذیرای زائران بسیاری از استان‌های همجوار لرستان است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه