دولت پای کار امدادرسانی به زلزله زدگان است

از پرداخت تسهیلات تا حقوق بیکاری

دولت پای کار امدادرسانی به زلزله زدگان است

هرمزگان

 زلزله‌های قدرتمند بامداد شنبه یازدهم تیر ماه بندر خمیر اگر چه روستای سایه‌خوش در کانون این زمین‌لرزه را با خاک یکسان کرد و هراس را بین مردم هرمزگان دامن زد؛ اما حضور میدانی مدیران در محل حادثه و مدیریت بحران و امدادرسانی در کمترین زمان ممکن، مهم‌ترین دستاورد این حادثه بود.
نخستین زمین‌لرزه با زلزله 6.1 ریشتری در ساعت 2:02 بامداد آغاز شد و براساس اعلام مرکز لرزه‌نگاری کشوری تا ساعت 11:48 ،۴۱زلزله در استان هرمزگان به وقوع پیوست. کانون ۳۵ مورد از این زلزله‌ها بندر خمیر، پنج مورد بندر کنگ و یک زلزله بندر چارک بود. 
این زلزله نه تنها سبب جان باختن تعدادی از هموطنان شد بلکه خانه‌های بسیاری را با خاک یکسان کرد.
سه زلزله قوی بالای ۶ ریشتر در مدت کمتر از هشت ساعت در بندر خمیر ثبت شد که قوی‌ترین آن 6.3 ریشتر قدرت داشت. به گفته مهدی دوستی؛ استاندار هرمزگان روستای سایه‌خوش بندر خمیر به عنوان مرکز زمین‌لرزه‎های بامداد تقریباً به طور کامل تخریب شد.

اختصاص کمک 50 میلیارد تومانی 
به منظور کمک به بازسازی مناطق زلزله‌زده، دولت ۵۰ میلیارد تومان به بازسازی منطقه زلزله‌زده هرمزگان تخصیص داد. 
رئیس بنیاد مسکن گفت: دولت ۵۰ میلیارد تومان به فوریت تخصیص داد تا روند بازسازی منطقه زلزله‌زده هرمزگان پیش برود و احتمالاً چهارشنبه همین هفته مصوبه وام و بلاعوض این مناطق در دولت مصوب می‌شود.
اکبر نیکزاد؛ رئیس بنیاد مسکن کشور شامگاه یکشنبه در گفت‌وگوی رسانه‌ای با اعلام این خبر اظهار کرد: در زلزله هرمزگان شاهد بسیج همگانی بودیم که در این راستا مردم، بسیجیان، سپاه و هلال احمر ورود کرده بودند و حدود ۱۵ نفر از افرادی را که زیر آوار مانده بودند، زنده نجات دادند.
وی با اشاره به اینکه امدادرسانی در زلزله هرمزگان بسیار خوب انجام شد، ادامه داد: بنیاد مسکن در کنار نیرو‌های امدادرسان قرار گرفته و تشکیل پرونده افراد آسیب دیده از زلزله را در روستا‌ها آغاز کردند.
رئیس بنیاد مسکن افزود: در روستا‌های زلزله‌زده هرمزگان هزار و 196 پرونده تشکیل شد که با پرونده‌هایی که در شهر‌ها ایجاد شد حدود هزار و 450 پرونده شد. پیشنهاد وام و بلاعوض روز یکشنبه با فوریت تهیه و به ستاد حوادث ارسال شد.

روند کند بازسازی
نیکزاد درباره روند کند بازسازی دیگر مناطق آسیب‌دیده از زلزله‌های پیشین هرمزگان افزود: در این زمینه چند مشکل وجود دارد. در روند بازسازی برابر قانون اختیار اینکه به شهروندان اجبار کنیم چه متراژی بسازند، نداریم.
وی اضافه کرد: پیشنهاد بنیاد مسکن برای ساخت مسکن در مناطق زلزله‌زده روستایی هرمزگان ۲۰۰میلیون تومان وام و ۵۰ میلیون تومان بلاعوض بود. بنابراین به افراد آسیب‌دیده از زلزله که برای آن‌ها تشکیل پرونده شده اعلام می‌شود این ۲۵۰ میلیون تومان برای ساخت یک واحد ۶۰ متری در روستاست و نمی‌توانیم به شهروندان و روستاییان اجباری برای ساخت متراژ‌های معین داشته باشیم.
رئیس بنیاد مسکن گفت: بعضی از شهروندان آورده نقدی دارند و مدعی ساخت واحد ۱۰۰ متری‌اند؛ اما برخی از همین افراد در تأمین آورده نقدی به مشکل می‌خورند و در تکمیل واحد بازمی‌مانند.
نیکزاد با بیان اینکه ما در پرداخت تسهیلات گاهی مواقع با تأخیر مواجه‌ایم، افزود: در این زمینه دولت قسط اول بلاعوض را پرداخت می‌کند و پرداخت دوم قسط بلاعوض به تأخیر می‌افتد و این روند را کند می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: در روند بازسازی، بعضی مواقع با افزایش بی‌رویه نرخ مصالح مواجه هستیم که برآورد اولیه جوابگو نیست و دوباره پیشنهاد تسهیلات و بلاعوض تکمیلی را به دولت می‌دهیم و تا این روند طی شود، زمانبر خواهد بود.

آواربرداری آغار شده است
در همین حال استاندار هرمزگان گفت: پیش‌بینی می‌شود فرایند ساخت منازل جدید منطقه زلزله‌زده بندرلنگه تا ۱۰ روز آینده آغاز شود.
مهدی دوستی؛ استاندار هرمزگان با اعلام این خبر اظهار کرد: آواربرداری منازل تخریب شده از زلزله بندرلنگه از دیروز آغاز شده است.
وی افزود: تاکنون ۲۵۰ کولر در چادر‌های زلزله‌زدگان نصب شده و برای رفع مشکل اسکان تلاش داریم در دو روز آینده برای اسکان آن‌ها کانکس تهیه کنیم.
استاندار هرمزگان خاطرنشان کرد: ماشین‌آلات و تجهیزات مورد نیاز برای آواربرداری به اندازه کافی در منطقه وجود دارد و در این خصوص مشکلی نداریم.

پرداخت بیمه بیکاری 
در همین راستا مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان از پرداخت مقرری بیمه بیکاری به کارگران واحد‌های آسیب دیده از زلزله خبر داد و گفت: درخواست کارگران در سریع‌ترین زمان پذیرش می‌شود.   مجتبی معین‌وزیری اظهار کرد: حسب دستور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تمام ارکان و زیرمجموعه‌های مرتبط با وزارتخانه مکلف شده‌ا‌ند‌ نسبت به ارائه خدمت به زلزله‌زدگان شهرستان‌های بندرلنگه و خمیر اقدام کنند.
وی افزود: تمام کارگران مشمول قانون کار و تأمین اجتماعی که واحدها و محل کار آن‌ها در اثر زلزله دچار آسیب شده، مشمول مقررات بیمه بیکاری می‌شوند. 
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان ادامه داد: مطابق تبصره ۲ ماده  ۲ قانون بیمه بیکاری، بیمه شدگانی که به علت بروز حوادث قهریه از جمله زلزله، بیکار می‌شوند بدون در نظر گرفتن حداقل سابقه در بند الف ماده ۶ قانون بیمه بیکاری، از حمایت پرداخت ماهانه مقرری بیمه بیکاری برخوردار می‌شوند.
معین‌وزیری تصریح کرد: تمام کارکنان ادارات تعاون و کار هرمزگان به سرعت و خارج از روال عادی اداری در سریع‌ترین زمان ممکن اقدام لازم را برای پرداخت مقرری بیمه بیکاری به کارگران انجام می‌دهند.

منازل ویران شده بیمه بودند
معاون ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) هرمزگان نیز گفت: همه منازل ویران شده در زلزله بیمه بودند و به‌زودی پرداخت خسارت به زلزله‌زدگان آغاز می‌شود. 
سجاد امیریان نژاد اظهار کرد: ۵۰ دستگاه کانکس از سوی ستاد اجرایی فرمان امام(ره) به منطقه منتقل خواهد شد تا در اختیار زلزله‌زدگان قرار گیرد.
 وی افزود: روزانه 3 هزار و 500 پرس غذا نیز از سوی ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) پخت می‌شود.
به گفته امیریان نژاد، خانه تمام روستاییان بیمه است و بیمه برکت به خانه‌های تخریب شده ۷۰میلیون تومان بابت بنا و ۳۰ میلیون تومان بابت لوازم منزل پرداخت خواهد کرد که از فردا کار تهیه پرونده خسارت دیدگان آغاز می‌شود.

خیز سپاه برای امدادرسانی 
در کنار تمام کمک‌های در نظر گرفته شده، با این حال سپاه پاسداران کمک‌های بی‌شائبه‌ای را در این میان در طبق اخلاص گذاشت.
در جریان عملیات مردم‌یاری و امدادرسانی به زلزله‌زدگان هرمزگان، بیش از ۱۴ روستا از جمله حنادان، بنو، دوآب، نرمستان، کلاته، دم گرد، خورخوار و چاه خودرو زیر چتر حمایت و امداد قرارگاه مدینه منوره نیروی زمینی سپاه قرارگرفتند.
در این مرحله از عملیات امداد و مردم‌یاری، بیش‌از 170 خانوار از مجموعه 14 روستای آسیب‌دیده از زلزله اخیر هرمزگان زیرپوشش خدمات مهندسی، آبرسانی، تغذیه، اسکان و بهداشت و درمان قرارگاه مدینه منوره نیروی زمینی سپاه قرار گرفتند.
سرهنگ اسکندری؛ معاون هماهنگ کننده قرارگاه مدینه منوره نیروی زمینی سپاه گفت: آشپزخانه سیار قرارگاه که در منطقه برپا شده، کار تأمین سه وعده غذایی بیش از 250 خانوار را که در جریان زلزله آسیب بیشتری دیده‌اند، عهده‌دار شده و روزانه بیش از هزار و 200 پرس غذای گرم تهیه و توزیع می‌شود.
وی افزود: علاوه بر این، روزانه آب آشامیدنی خنک و بهداشتی در اختیار اهالی روستاهای آسیب‌دیده قرار می‌گیرد و آب لازم برای شست‌وشو و احشام زلزله‌زدگان نیز روزانه تأ��ین می‌شود.
سرهنگ اسکندری بیان کرد: نیروهای جهادگر و امدادی قرارگاه مدینه منوره نیروی زمینی سپاه از 40 نفر در روز نخست به 90 نفر افزایش پیدا کرده و هر کدام از این افراد در بخشی از محورهای امدادی و خدماتی مشغول فعالیت‌اند.
وی افزود: واحد مهندسی قرارگاه مدینه منوره امروز همچنین 11 دستگاه ماشین‌آلات فنی مهندسی دیگر را به 16 دستگاهی که از روز نخست زلزله در منطقه فعالیت دارند، افزود. بدین ترتیب 27 دستگاه ماشین‌آلات مکانیزه قرارگاه در بخش‌های آبرسانی، آوار برداری، تسطیح و آماده سازی بستر اسکان موقت در حال فعالیت هستند.
اسکندری گفت: یکی از مشکلات و چالش‌های موجود، گرمای زیاد هوا در منطقه است که قرارگاه مدینه منوره علاوه بر استقرار ژنراتور موقت و کمک به واحدهای فنی اداره برق برای برقراری دوباره اتصال برق سراسری، بیش از 20 دستگاه کولر گازی و پنج دستگاه یخچال را در اختیار خانوارهایی که وسایل خنک کننده آن‌ها زیر آوار مانده، توزیع کرد و 250 کولر دیگر نیز در حال تأمین است.
وی افزود: بیش از 130 تخته چادر و 860 تخته موکت توسط قرارگاه مدینه منوره سپاه تهیه و تأمین شده و در صورت نیاز، آماده توزیع است.
معاون هماهنگ کننده قرارگاه مدینه نیروی زمینی سپاه اظهار کرد: عملیات آواربرداری آغاز شده و همچنان ادامه دارد و قرارگاه مدینه ضمن نصب 6 چشمه سرویس بهداشتی، همچنان به عملیات آبرسانی در روستاهایی که آب شرب آن‌ها از طریق منبع‌های ذخیره ساز آب تأمین می‌شود، ادامه می‌دهد.
وی افزود: قرارگاه همچنین با تهیه برنامه و نرم‌افزار، نیازمندی‌ها و اولویت‌ها را استخراج و در کنار ارزیابان مسکن، خانه‌های با احتمال خطر ریزش و غیرقابل سکونت را شناسایی و در این نرم‌افزار ثبت می‌کند و ساکنان این خانه‌ها را تحت حمایت خدمات گروه‌های جهادی و امدادی قرار می‌دهد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه