با خرید تضمینی خرما موافقت شد

با خرید تضمینی خرما موافقت شد

بوشهر  


نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر جهاد کشاورزی به سازمان تعاون روستایی دستور داد در زمینه صادرات و خرید تضمینی خرما اقدام کند.
ابراهیم رضایی در نشست بررسی مسائل و مشکلات خرما  با حضور فرماندار و شماری از اعضای شوراهای اسلامی دشتستان در شهر وحدتیه افزود: در نشست هفته گذشته با وزیر جهاد کشاورزی، مطالبات نخلداران در زمینه آب و آبیاری، زهکشی و نرخ خرید تضمینی تأکید شد که نباید مشکلات سال گذشته در زمینه خرید خرما برای سال زراعی جاری نیز وجود داشته باشد.
وی یادآورشد: در همین راستا نامه‌ای تنظیم و به وزیر جهاد کشاورزی ارائه شد و نرخ پایه خرید ۲۰هزار تومان برای هر کیلوگرم خرمای کبکاب پیشنهاد شده است.
رضایی با بیان اینکه خرید تضمینی، راهکار اصلی نیست؛ اما نباید از آن غفلت شود، اظهار کرد: باید تقاضا برای خرید خرمای دشتستان که یک برند شناخته شده است، افزایش یابد.
نماینده دشتستان اظهار کرد: بخش عمده افت قیمت خرما در سال گذشته مربوط به مسئله کرونا بود. به طوری که از حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار تن خرمایی که به خارج از کشور صادر می‌شد، در دوران کرونا آمار صادرات به شدت پایین آمد.
وی اضافه کرد: سال قبل پیش از فصل برداشت، خرمای بسیار زیادی در سردخانه‌ها و انبارها وجود داشت و این موضوع سبب شد خرما با قیمت پایین‌تری به فروش برسد.
وی ادامه داد: به اعتقاد بنده قیمت تضمینی، راه حل دائمی حل مسئله خرما نیست. مگر خرمای پیارم یا مجول قیمت تضمینی دارد؟ این گونه‌ها یک قیمت جهانی دارند و براساس آن معامله می‌شوند.
وی با بیان اینکه خرمای کبکاب دشتستان یک برند مطرح در کشور است و باید تقاضا را برای این خرما فراهم کنیم، افزود: امسال شرایط بد پارسال از جمله کرونا و بسته ‌بودن بازارهای صادراتی را نداریم و خرماهای سال گذشته هم فروش رفته است.
رضایی خاطرنشان کرد: توقع از بنده برای ساماندهی بازار خرما منطقی است و در این زمینه تلاش‌های بسیار زیادی را طی دو سال گذشته داشته‌ایم.
وی بیان کرد: تلاش شد مشکلات صادرکنندگان را در سطح وزارتخانه حل کنیم و نیز زمینه صادرات خرما تسهیل شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه