مسائل زندگی مثل حل جدول است

مسائل زندگی مثل حل جدول است

قرآن، محکم و متشابه دارد؛ حوادث زندگی هم محکم و متشابه دارد. پیشامدهایی که برای انسان به وجود می‌آیند، تصمیماتی که می‌خواهد بگیرد، همگی محکم و متشابه دارد. 
 مسائل زندگی مثل حل «جدول کلمات متقاطع» است. جدول کلمات متقاطع هم محکم و متشابه دارد. این جدول کلمات متقاطع، یک عبرتی است برای انسان. به شما توصیه می‌کنم چند بار جدول کلمات متقاطع را حل کنید؛ نه به خاطر تفریح بلکه به خاطر اینکه مسئله محکم و متشابه دستتان بیاید. 
شما چه جوری این جدول را حل می‌کنید؟ وقتی می‌خواهید این جدول را حل کنید ابتدا یک مروری در افقی‌ها می‌کنید، یک مروری هم در عمودی‌ها. جواب‌هایی برای هرکدام از سؤالات در ذهنتان می‌آید. بعضی‌هایش دو احتمالی هستند، بعضی‌هایش سه احتمالی یا چهار احتمالی و... بعضی‌هایش هم تک احتمالی هستند؛ یعنی یقین و قطع دارید که جوابش چه چیزی است. شما اول همین‌که یقین دارید را می‌آورید و حروفش را در جدول پر می‌کنید. اگر بر اساس این حروف، یکی دیگر هم یقینی شد آن را هم در تقاطع با این، درستش می‌کنید. وقتی چند تا از این محکماتت را نوشتی، بعد متشابهاتی که مانده است، هر کدامش دو تا حرفش‌، سه تا حرفش با بقیه تقاطع پیدا می‌کند و خودبه‌خود روشن می‌شود. از همین‌جا تا آخر جدول پیشروی می‌کنید. همین‌طور که رو به آخر می‌روی، هی مسائلت حل می‌شود. در نهایت می‌بینید تمامش را بدون هیچ شبهه‌ای حل کرده‌اید. به این‌هایی که اول یقین داشتید می‌گوییم: «محکمات»، به این‌هایی که دو احتمالی و سه احتمالی بودند می‌گوییم: «متشابهات». همه‌چیز زندگی همین است، در همه کارها محکم و متشابه کنید. محکماتش را پیاده کنید و اساس نقشه و برنامه‌تان قرار دهید، بعد متشابهات، خودش لابه‌لای این‌ها شکل می‌گیرد و معنا می‌شود. خودش کشف می‌شود. خیر و شر هم عیناً همین است. کفر و ایمان هم عیناً همین است. اول صحبتم نگفتم یک عده‌ای هر روز که می‌گذرد، روشن‌تر می‌شوند؛ بصیرتر می‌شوند؛ آگاه‌تر می‌شوند. اما یک عده‌ای هر روز که می‌گذرد گمراه‌تر می‌شوند؟ علتش همین است. جدول کلمات متقاطع این درس را به انسان می‌دهد که تا وقتی مسئله محکمات حل نشده، انسان نرود سراغ متشابهات و روی آن‌ها اقدامی نکند. ابتدا جاهای خالی که جای محکمات است را پر کند، متشابهات جای خودش را پیدا می‌کند. 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه