جغرافیای تاریخی هجرت امام رضا (ع) در کتابی جدید

جغرافیای تاریخی هجرت امام رضا (ع) در کتابی جدید

همزمان با سالروز هجرت حضرت رضا(ع)، كتاب «جغرافیای تاریخی هجرت امام رضا(ع) از مدینه تا مرو» از سوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی معرفی شد.یكی از مقاطع مهم تاریخ سیاسی اسلام و زندگانی ائمه اطهار(ع) ماجرای پذیرش ولایتعهدی امام علی بن موسی الرضا(ع) است. این موضوع به دلیل اهمیت و سؤال‏انگیز بودنش توجه بسیاری از مورخان قدیم و جدید را به خود جلب كرده ‏و تاكنون كتاب‌های بسیاری را به خود اختصاص داده است.
با توجه به اهمیت این موضوع، بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در پروژه‌ای تحقیقاتی جغرافیای تاریخی، سیاسی و اجتماعی شهرهایی كه‏ حضرت رضا(ع) به دستور مأمون از آنجا عبور كرده و یا در آنجا توقف داشته‌اند را مورد بررسی و دقت قرار داده است.
نویسنده با استفاده از نقشه‌ها، منابع کهن و نوشته‌های جدیدتر این اثر را نگاشته و در آن جغرافیای سیاسی، اجتماعی و تاریخی شهرها و گذرگاه‌های امام رضا(ع) را معرفی کرده است. هدف وی از گزینش چنین موضوعی برای پژوهش، کمک به تبیین ابعاد حرکت سیاسی امام رضا(ع) و از جمله ولایتعهدی آن حضرت است.اثر حاضر در شمارگان 5هزار نسخه و در قطع وزیری به قلم «جلیل عرفان‌منش» و «محمد فلسفی» نگاشته شده و در اختیار علاقه‌مندان به كتاب و كتاب‌خوانی قرار گرفته است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه