کودتاگران

شخصیت‌های مؤثر در سقوط دولت مصدق

کودتاگران


​​​​​​​شعبان جعفری

سرکرده دسته لمپن‌ها و لات‌ها در جریان کودتای 28 مرداد بود. او که به «بی‌مخ» هم شهرت داشت، هنگام شروع کودتا در زندان بود اما با مداخله کودتاچیان آزاد شد و نقش مهمی در حمله به خانه دکتر مصدق ایفا کرد.
شعبان به دلیل همین فعالیت‌ها مورد حمایت ویژه دربار قرار گرفت. او 28 مرداد سال 1385 در آمریکا مُرد.

فضل‌الله زاهدی
فرمانده نظامی کودتا بود. زاهدی در دوره رضاشاه مدتی ریاست شهربانی را برعهده داشت.
او را یک آلمانوفیل می‌دانستند. زاهدی در دوره مصدق، مدتی به وزارت کشور رسید و باوجود تذکر دوستان مصدق، در این مسئولیت ماند. وی پس از انجام کودتا، نخست‌وزیر شد و با قرارداد کنسرسیوم، دوباره نفت را به بیگانگان واگذار کرد.

کرمیت روزولت
طراح آمریکایی کودتای 28 مرداد بود. او با طراحی عملیات آژاکس و در همکاری مستقیم با سرویس اطلاعاتی بریتانیا، کنترل فعالیت کودتاگران را از سفارت آمریکا برعهده داشت. پس از انجام کودتا، شاه در دیداری با روزولت خود را مدیون وی و دولت آمریکا دانست و متعهد شد در مسیر منافع آن‌ها گام بردارد. 

نعمت‌الله نصیری
از افسران فعال در کودتا بود که در شب 25مرداد، حکم عزل مصدق را به دست او داد و با فرمان وی زندانی شد. با این حال، کودتاگران او را در 28 مرداد از زندان بیرون آوردند و نصیری، فرماندهی بخشی از عملیات را برعهده گرفت. او بعدها رئیس ساواک شد و 13 سال در این سمت ماند. نصیری پس از پیروزی انقلاب اسلامی معدوم شد.

شاپور ریپورتر
افسر مرموز اطلاعاتی انگلیس و یکی از بازیگران اصلی و ناشناخته کودتای 28 مرداد. او پسر اردشیر ریپورتر بود، کسی که شهرت داشت رضاخان را برای انگلیسی‌ها پیدا کرده‌است. شاپور ریپورتر ظاهراً سِمَت سیاسی و دیپلماتیک نداشت، اما تقریباً در تمام اقداماتی که به نفع انگلیس بود، رد پای وی وجود داشت. ریپورتر اصالتاً از زرتشتیان هند بود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه