فرودگاه مشهد گواهی‌نامه فرودگاهی ندارد

فرودگاه مشهد گواهی‌نامه فرودگاهی ندارد


​​​​​​​دفتر بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری در گزارشی در خصوص علت ترکیدگی لاستیک هواپیماها، مقصر اصلی را گرمای هوا، سوخت‌گیری هواپیماها تا حداکثر مجاز پر کردن تانکر سوخت و کیفیت نامناسب رنگ روی باند فرودگاه عنوان کرد. به گزارش قدس آنلاین، در بخش‌هایی از این گزارش آمده است:  - فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد دوبانده است که همه سوانح ترکیدگی لاستیک در باند اصلی آن یعنی باند «۱۳ چپ» رخ داده است.
- تعداد زیادی از این رویدادها به هنگام خزش هواپیما روی باند برای پرواز و قبل از بلند شدن و در سرعت بالا حادث شده است که خلبانان برابر دستورالعمل‌ها موظف به پرواز بوده‌اند و با توجه به وزن زیاد هواپیماها در این مرحله، خلبانان مجبور به حفظ ارتفاع ثابت برای سوزاندن سوخت و کاهش وزن هواپیما شده‌اند.
- در برخی از پروازهای خارجی و داخلی مشاهده شده به منظور سوخت‌گیری کم در ایستگاه‌های خارجی و یا ذخیره زمان در ایستگاه‌های مقصد، خلبانان نسبت به درخواست حمل سوخت اضافه برای مسیر بعد اقدام‌کرده‌اند که این رفتار در صورت رعایت بیشترین وزن مجاز هواپیما، غیرمجاز نیست. 
- شرایط گرما و ارتفاع زیاد فرودگاه‌های کشور به طور مستقیم در وقوع رویدادها تأثیر داشته است.
- فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد توسط شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران بهره‌برداری می‌شود که تاکنون این فرودگاه برابر الزامات جدید مقررات فرودگاهی سازمان هواپیمایی کشوری موفق به دریافت گواهی‌نامه فرودگاهی نشده است.
- گزارش‌های بررسی حوادث سازمان نشان می‌دهد کیفیت نقاشی روی باند اصلی مناسب نبوده و علاوه بر تولید FOD، برجستگی‌هایی نیز به وجود آورده که لاستیک چرخ‌های هواپیماها را در وزن و سرعت زیاد دچار مشکل می‌کند.
- توصیه ایمنی برای ارتقای کیفیت سطح باند اصلی فرودگاه مشهد شامل قدرت ترمزگیری و رنگ‌آمیزی صادر شده که تاکنون اقدام‌های اصلاحی انجام نشده است.
- شرکت‌های هواپیمایی تا رفع مشکل باند فرودگاه مشهد، از حمل سوخت اضافی در ایستگاه مشهد جلوگیری کنند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه