سواحل خزر عمومی یا خصوصی؟

اجاره به شرط تماشا

سواحل خزر عمومی یا خصوصی؟

مازندران  

به طور حتم شما هم در سفر به سواحل دریای خزر با پدیده اجاره و یا پرداخت عوارض برای ورود به ساحل مواجه شده‌اید.


به گزارش خبرنگار میهن، متأسفانه بر خلاف تصور، بسیاری از معابر منتهی به ساحل توسط برخی افراد مسدود شده و تنها در ازای پرداخت هزینه به شما اجازه داده می‌شود قدم در ساحل بگذارید.
این رویه طی سال‌های گذشته به رسمی معمول تبدیل شده است. حتی تا آنجا پیش رفته است که بسیاری از کوچه‌های منتهی به دریا نیز توسط مالکان شخصی مسدود شده و اجازه پارک و یا توقف خودروهای غیر ساکن را در آن معبر نمی‌دهند.
انسداد برخی از معابر منتهی به دریا و ایجاد اقامتگاه‌ها که تعداد آن‌ها نیز روزافزون شده، یکی از موارد ابراز گلایه و اعتراض بسیاری از هموطنان به سواحل دریای خزر است.
در همین راستا بسیاری از مسافرانی که به بابلسر سفر کرده‌اند اذعان می‌کنند در این شهر تمامی معابر منتهی به دریا تنها با پرداخت عوارض و قبض پارکینگ برای مسافران قابل استفاده است.
گردشگران در این زمینه می‌گویند: این در حالی است که به ازای دریافت عوارض توسط بخش خصوصی و یا شهرداری، هیچ امکاناتی در  اختیار مسافران قرار داده نمی‌شود.
بسیاری از مسافران ابراز می‌کنند: شهرداری یا بخش خصوصی در حالی نسبت به اخذ عوارض اقدام می‌کنند که حتی ابتدایی‌ترین امکانات لازم مانند سرویس‌های بهداشتی را تأمین نکرده‌اند و در این مکان‌ها زباله‌های رها شده خاطر مسافران را مکدر می‌کند.
این مسافران به خبرنگار ما می‌گویند: متأسفانه در مکان‌هایی که عوارض دریافت می‌شود، حتی از نصب یک آبسرد کن و یا شیر آب دریغ شده است. بنابراین جای این پرسش خالی است که این عوارض برای چه منظوری دریافت می شود و آیا ساحل خزر مکانی عمومی است یا خصوصی؟
​​​​​​​
استفاده از ساحل و دریا رایگان است 
در همین راستا مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مازندران پاسخ می‌دهد: استفاده از سواحل برای عموم، ‏رایگان است مگر در مواردی که بخش خصوصی در محل اقدام به ارائه خدمات و امکانات کرده باشد.‏ 
علی رجبی وندچالی در پاسخ به این پرسش که آیا دریافت ورودی در سواحل مازندران و اخذ وجه برای ورودی پارکینگ ممنوع است، اظهار کرد: در برخی از مناطق استان نظیر نوشهر یا کلارآباد در عباس آباد، معابری منتهی به دریا وجود دارند که افرادی با مسدود کردن این مسیر از مسافران و مردم، بدون ارائه هیچ‌گونه خدماتی، هزینه ورودی دریافت می‌کردند که این موضوع ممنوع است.
رجبی با بیان اینکه هیچ فردی به بهانه شخصی بودن معبر برای دسترسی به ساحل، مجاز به گرفتن هزینه از مردم نیست و سواحل برای عموم بازگشایی شده، افزود: هزینه ورودی این اماکن ساحلی در حالی بود که هیچ نوع امکاناتی نظیر پارکینگ، جانمایی نشده و یا آب شرب و سرویس بهداشتی به مردم ارائه نمی‌شد. این موضوع به دستور استانداری مازندران ممنوع اعلام شده است و با متخلفان برخورد قضایی صورت خواهد گرفت.
وی خاطرنشان کرد: مکان‌هایی نظیر فرح‌آباد ساری یا پلاژ بابلسر که امکانات، خدمات تفریحی و شنا ارائه می کنند و یا طرح‌های سالم‌سازی دریا که در آن پارکینگ مشخص و تعبیه شده، آب شرب، سرویس بهداشتی، نمازخانه، غریق نجات و... وجود دارند، به دلیل هزینه بر بودن خدمات رسانی، مجازند و می‌توانند مطابق قیمت مصوب تعیین شده از سوی سازمان گردشگری در قبال آن هزینه‌ها ورودی دریافت کنند.
مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مازندران تصریح کرد: حتی اگر طرح سالم‌سازی دریا در ساحلی وجود دارد که هیچ امکانات و خدماتی ارائه نمی‌دهد، مجاز به گرفتن هزینه از مسافران، گردشگران و مردم نیست و در صورت مشاهده با متخلفان برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه